Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Achter de schermen bij Lezyne

In de marge van de Taipei Cycle Show ging Grinta! op bezoek bij Lezyne.

Lezyne heeft in tien jaar tijd snel naam gemaakt op de internationale markt van exclusieve fietsaccessoires. Voorafgaand aan de Taipei Cycle Show kregen we een uniek kijkje achter de schermen in de fabriek in Taichung (Taiwan).

De grote man achter het merk is Micki Kozuschek, van oorsprong een Oost-Duitser. Hij maakte naam met de cranks van TruVativ en cashte een fortuin toen de lijn overging naar de portefeuille van SRAM. Lang  zat hij niet stil. Kozuschek zag ruimte voor een nieuw accessoiresmerk. Het design daarvan moest voorop staan. Toen hij tijdens een brainstormsessie na heel wat (“te veel”) Martini’s het woord ‘design’ probeerde uit te spreken, bracht de dubbele tong hem op de naam: Lezyne.

Kozuschek is geen alledaagse ondernemer die je snel in een kostuum met stropdas zult zien. Verre van dat zelfs. Op de kantoorvloer en daarbuiten wandelt hij niet zelden rond in korte broek en teenslippers, met wie hij ook om tafel moet. In presentaties aan de wereldwijde distributeurs wordt hij niet opgevoerd als directeur, CEO of oprichter, maar als ‘pornoster’. Het portret dat veelal van hem wordt gebruikt is een 007-achtige: Kozuschek toont daarop een strakke blik, draagt een donkere bril en draagt in zijn hand een fietspomp als geweer.

1.JPG

De ondernemer is niet alleen excentriek, maar vooral ook een slimme, selfmade man. Lezyne, dat in Californië haar hoofdkwartier heeft, bestaat in 2016 tien jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een sterk, niet weg te denken merk. Het succesverhaal begon ooit met pompjes, gereedschap en zadeltasjes. In 2010 kwam daar de led-verlichting bij. Vorig jaar waren we op de Taipei Cycle Show getuige van de lancering van vooruitstrevende GPS-systemen. De filosofie is bij alle productlijnen duidelijk: mooie, stijlvolle producten maken die degelijk en van toegevoegde waarde zijn.

Productie & markt
Alle producten van Lezyne worden gemaakt in Taiwan in een productieruimte die aan alle kwaliteitseisen voldoet. In tegenstelling tot de meeste andere fabrieken op het Aziatische eiland heeft de productielocatie van Lezyne airco. Op warme dagen (juni, juli, augustus) is dat systeem voor de werknemers meer dan welkom. In de regel telt Lezyne zo’n 85 medewerkers. In de zomertijd, als er een piek is, loopt dat aantal op tot crica 130 mensen. 

3.JPG

De belangrijkste productlijn is de led-verlichting. Ongeveer de helft van alle verspreide producten bestaat uit verlichting. Zo’n 90 procent van de onderdelen komt van buiten de fabriek, weinig wordt in huis gemaakt. Wél worden alle onderdelen in de fabriek tot Lezyne-producten gemaakt (assemblage, testfase, controle). Dat is een proces waarbij voornamelijk mensenhanden komen kijken; weinig gebeurt machinaal. De R&D-afdeling zit zowel in Amerika als in Taiwan. Iedere dag is er via conference calls overleg tussen beide locaties.

De voornaamste markt is het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door veel andere Europese landen (in totaal 65 procent). Ook de Benelux is sterk, weet men bij Lezyne. De verkopen in de Lage Landen liepen in 2015 even een deukje op toen distributeur Rivo Sports failliet ging en het vooral in Nederland even duurde voordat er weer een nieuwe, geschikte partij werd gevonden. Inmiddels is de markt weer vlotgetrokken. Guru-Sport verdeelt de producten nu in België, Oneway Distribution doet datzelfde in Nederland.

2.JPG

Lezyne maakte vorig jaar een kleine misstap bij de lancering van de nieuwe GPS-systemen. De kwaliteit was dan wel in orde volgens de fabrikant en veel consumenten, maar twee van de drie modellen bleken pas in september leverbaar (de modellen Super en Power). En dat terwijl ze al eind februari aan de buitenwereld werden voorgesteld. Het is daarom moeilijk voor Lezyne om het succes van de GPS nu al te meten. Veel consumenten moeten nog kennismaken met het nieuwste product van de Amerikaans-Taiwanese fabrikant.

Lezyne wil blijven vernieuwen. Enerzijds in de productlijnen die men al heeft. Anderzijds wil men met nieuwe producten komen. Op de vraag of Lezyne zich in de nabije toekomst ook wil mengen in de markt van wattagemeters, wordt volmondig ‘ja’ geantwoord. Wat mogen we op de korte termijn, vanaf 2017, verwachten? Lezyne liet ons al wat van de vernieuwingen zien die later dit jaar, in de zomer en in de aanloop naar Eurobike, in de schijnwerpers komen op beurzen en/ of in winkels.

6.JPG

–        De Mini GPS komt er vanwege het tienjarig jubileum in meerdere kleuren. De prijs wordt verlaagd-        Er komt een speciale pomp voor fatbikes (Pressure Overdrive). In de cilinder pomp je lucht, die daarna in één keer in de band wordt gelaten. Nieuw is de techniek niet
– Bontrager heeft al iets soortgelijks

– maar het design is opvallend. Vanaf juli in de winkels
–        Ook voor fatbikers: de Micro Floor Drive XL. Dat is een kleine, draagbare pomp
–        De Shock Drive-pomp is vernieuwd. Het slangetje (het opzetstuk) kan 360 graden draaien, het afleesscherm is groter en het afsluitstuk is beter beschermd tegen inkomend vuil
–        Lezyne komt met de Rap CO2, een toolset met een CO2 chuck
–        Ook op het gebied van verlichting is er vernieuwing: de Femto Drive was er al, en die krijgt nu een opvolger. Eentje met voor- en achterlicht. Je kunt de led-verlichting bijvoorbeeld op de helm monteren