Deel dit artikel:

100% Getest: Campagnolo breidt Wireless uit naar Super Record S

Dat de Campagnolo Super Record Wireless-groep er prachtig uitziet en razendsnel schakelt, daar zijn de meesten het erover eens, maar de prijs is navenant. De nieuwe Super Record S Wireless is maar een tikkeltje zwaarder, maar werkt even goed en heeft zijn matzwarte uiterlijk ook mee.

Met de introductie van de Super Record Wireless kon Campagnolo weer meestrijden met de twee andere grootmachten bij de groepsets. Het gewicht zat goed en de werking van de versnellingen en remmen was uitmuntend. Toch zie je die groep niet enorm vaak en natuurlijk zit de prijs daar voor iets tussen. Voor een slordige 5000 euro krijg je een Italiaans kunstwerkje afgeleverd, maar niet iedereen heeft dat zomaar in de schuif liggen. Dat prijskaartje ligt helemaal niet ver af van wat de twee andere merken voor hun topmodellen aanrekenen, maar die hebben dan ook nog eens het voordeel dat ze op de OEM-markt (m.a.w. bij de standaard afgemonteerde fietsen) en in het profpeloton goed vertegenwoordigd zijn. Om zich beter te wapenen in die strijd komt Campa nu met de S-versie. Die ‘special edition’ heeft een matzwarte afwerking en verschilt in enkele (esthetische) details van de duurdere Super Record Wireless, maar geniet voor het overige van dezelfde kenmerken, elektrische motoren en remonderdelen.

Dat konden we ervaren tijdens onze testritten met die Super Record S Wireless op een De Rosa 70. Alles voelde exact hetzelfde aan zoals ik bij eerdere testmomenten met de originele Super Record Wireless hadd opgemerkt, en dat is een compliment. Zo liggen de shifters heel goed in de hand. Door de goed uitgewerkte vorm heb je veel houvast in de standaard fietspositie, met je handen op de remgrepen. De rubbers zijn voldoende zacht en hebben een textuur die veel grip biedt en nog het beste werkt in combinatie met koershandschoentjes. De overgang tussen die rubbers en het stuur is eveneens verbeterd bij de introductie van de originele Wireless. Je hebt er dus geen bult die voor een vervelend gevoel kan zorgen, maar wel een vloeiende overloop.

Weg met de lepel

Het grote verschil met vroeger was en is de afwezigheid van de duimlepels. Dat was het typische kenmerk van Campagnolo maar verdween bij de Wireless. Je hebt nu enkel nog twee knoppen aan de zijkant die mooi boven elkaar staan. De bovenste knop heeft een specifieke textuur, zodat je weet welke schakelactie je zal ondernemen. Met winterhandschoenen is dat verschil niet meer duidelijk en moet je dus iets beter opletten dat je correct schakelt. Het vergt dus wel wat aanpassing als je overstapt van een ander merk, maar eens je het gewoon bent, zit de positie van de knoppen ingebakken in je fietsbrein. De schakelknoppen zijn op zich wel goed bereikbaar, wat de tegenstanders van de vroegere duimlepel over de streep zou moeten trekken. Ik was er zelf eerder voorstander van, maar heb intussen leren leven met de nieuwe techniek.

Het schakelen zelf gaat hypersnel. Als je andere elektronische groepen gewoon bent, zou het zelfs gemakkelijk kunnen dat je te lang op de knop blijft drukken, waardoor je meteen twee kransjes verandert in de plaats van een. De snelheid van de derailleur kan je overigens wel instellen in de app, mocht je het liever wat trager hebben. Ikzelf ben grote fan van de snelheid van die actie, zeker op variabel terrein, zoals in de Vlaamse Ardennen. Daar komt dat helemaal tot zijn recht. Blijf je op de knop drukken, dan gaat de ketting helemaal van de ene naar de andere kant van de cassette, en dat in sneltempo, zonder haperen: indrukwekkend. Ook op moeilijke momenten – rechtstaand op de pedalen of al sprintend – doet de derailleur zonder verpinken wat hij moet doen. Zoals al vermeld, is er maar weinig input van je vinger op de knop nodig om de bediening te garanderen, maar het is wel duidelijk dat je hebt gedrukt. Hier laat Campagnolo geen steken vallen.

Remmen als troefkaart

Remmen gaat nog altijd uiterst betrouwbaar. Al sinds Campa voor het eerst met schijfremmen kwam, ben ik onder de indruk van de werking ervan. Ze waren telkens het best moduleerbaar, doeltreffendst en stilst. Dat lijkt nog niet veranderd, al heeft de concurrentie intussen ook wel zijn huiswerk gemaakt, waardoor de kloof veel kleiner is geworden. Ik had jammer genoeg ook twee stevige regenritten tijdens de testperiode, dus kon ik merken dat zelfs zo’n Campa-rem weleens kan piepen door het opspattend vuil dat op de remblokken en -schijven terechtkomt. Voordeel is wel dat na één à twee omwentelingen het lawaai al verdwijnt. Dat kan bij andere remmen al eens anders zijn. Heb je kleinere handen, dan kan je de remhendels eenvoudig wat dichter naar het stuur brengen, zodat ze beter bereikbaar zijn.

In tegenstelling tot de ene Di2-batterij die de twee derailleurs verbindt bij Shimano en de twee identieke accu’s van SRAM heeft Campagnolo – een merk moet iets doen om de patenten te omzeilen – twee verschillende, niet onderling inwisselbare batterijen op de derailleurs gemonteerd. De accu op de voorderailleur ziet er nogal prominent uit, maar naar mijn gevoel stoort dat de esthetiek niet al te zeer.

De verschillen

Waar zitten dan de verschillen met de originele Super Record Wireless? Het crankstel van de S-versie is beschikbaar in zes configuraties: naast de bestaande 45×29, 48×32 en 50×34, heb je nu de nieuwe 52×36, 53×39 en 54×39 combinaties. Hiermee biedt het een breed scala aan keuzes voor zowel recreatieve fietsers, gevorderde amateurs als veeleisende professionals. Daarnaast zijn er drie cassetteopties: 10/27, 10/29 en de nieuwe 11/32. Er zijn geen openingen meer gemaakt in de carbon remhendels, ook de kooi en body van de achterderaileur zijn minder opengewerkt, maar daarnaast zit het verschil voornamelijk in de matzwarte afwerking en iets andere logo’s (het Campa-logo in de plaats van Super Record op de remklauwen, de zwarte in de plaats van witte letters op de remgreeprubbers …).

TEST GROEPSET CAMPAGNOLO SUPER RECORD S

Minieme materiaalverschillen leiden tot een verschil van 150 gram ten opzichte van de duurdere versie (die zo’n 2500 gram weegt), maar daar staat wel een verschil van meer dan 1000 euro tegenover, waardoor de adviesverkoopprijs voor de Campagnolo Super Record S Wireless op 3990 euro ligt. Hopelijk zien we de nieuwe groep gemonteerd op een aantal complete fietsen, maar wie zich wil afzetten van de massa, heeft met deze nieuwkomer alvast een mooi en eveneens functioneel alternatief.

Meer info via de website van Campagnolo >>

Gerelateerde artikels