Deel dit artikel:

Schwalbe Albert en Shredda: radiaalbanden voor de mountainbike

Niets minder dan een kleine technologische revolutie: Schwalbe heeft voor de eerste keer radiaalbanden voor de mountainbike ontwikkeld.

Even een paar weken terug in de tijd. Tijdens de presentatie van de Schwalbe Rick XC Pro word ik door de Nederlandse marketing medewerker aan de mouw getrokken. Schwalbe heeft nog een extra primeur die ze aan slechts een beperkt groepje journalisten wil tonen. In het bescheiden bikepark van Spaarnwoude krijg ik een dikke endurobak met daarop een setje Schwalbe Albert-banden in de handen geschoven. Samen met een paar journalisten doe ik – zonder enige uitleg over de band – enkele laps in het bikepark. Alle aanwezigen komen tot een gelijkaardige conclusie: “erg soepele band, volgt perfect de contouren van het terrein”. Met een dikke glimlach, overtuigd van het product- steekt productmanager Robert Mennen van wal met de uitleg over deze nieuwe band.

Nieuw karkas

De basis van de nieuwe banden is het compleet nieuw opgebouwde karkas. De karkaslagen, die in normale fietsbanden in een hoek van 45° zijn gevouwen, worden in beide modellen in een grotere hoek gevouwen. De technologie, die is ontwikkeld in de Downhill World Cup, opent nieuwe dimensies in het gebruik van fietsbanden. 

Ten eerste zorgt de opbouw ervoor dat het karkasmateriaal korter en met minder spanning overlapt. Daardoor vervormt de band selectiever en kan hij veel flexibeler reageren op oneffenheden zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Bovendien bieden de radiaalbanden ongeveer 30% meer contactoppervlak in vergelijking met conventionele banden bij dezelfde bandenspanning. Zelfs bij 50% hogere bandenspanning is het contactoppervlak 15% groter en behoudt de band zijn flexibele eigenschappen. Dit betekent dat de bandendruk vrij kan worden aangepast naargelang de wensen van de rijder, zonder negatieve invloed op het veergedrag en comfort! 

Het toegenomen contactoppervlak en het flexibelere gedrag bieden aanzienlijk meer grip, meer demping, meer veiligheid en meer comfort. De band absorbeert oneffenheden beter en gebruikt de veerweg effectiever.

Met uitzondering van het ADDIX Ultra Soft rubber compound worden de radiaalbanden met gerecycled carbon black (rCB) geproduceerd. RCB is een direct product uit het Schwalbe recycling systeem en vervangt de 100% fossiele carbon black compound. Zo wordt 80% CO2 bespaard – zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en de prestaties van de banden.

Schwalbe Albert 

Bij de ontwikkeling van de Albert, hebben de ontwikkelaars van Schwalbe gebruik gemaakt van de geleerde lessen bij de ontwikkeling van de Tacky Chan. De noppen op de schouder zijn van de Tacky Chan overgenomen en zorgen voor langere remkanten, duurzaamheid en een goede overdraagbaarheid van zijdelingse krachten. In het algemeen is de band dichter en ronder. Er zijn slechts twee verschillende soorten noppen.

“We hebben veel meer rubber in contact met de grond en ook meer noppen die constant in contact staan met de grond. In combinatie met het grotere contactoppervlak van de radiaalbanden, geeft jou dit als rijder buitengewone controle tijdens zowel het remmen als accelereren. De band past zich extreem goed aan.” 

Carl Kämper, Product Management & Development Mountainbike.


De Albert is er zowel in een 27,5″ als in een 29″-versie en in maten 2.50 en 2.60. Het gewicht varieert, afhankelijk van het gekozen model tussen 1110 en 1380 gram.

Schwalbe Shredda 

De Schwalbe Shredda zet compleet nieuwe standaarden op het gebied van grip. De band is er in een speciale versie voor de voorband en achterband en is specifiek ontwikkeld voor technisch veeleisende trails met de e-mountainbike. De voorband heeft de grootste profieldiepte die Schwalbe ooit heeft geproduceerd: 10 millimeter op de schouders en 8 millimeter in het midden.

Visueel heeft de band veel weg van een motorcrossband. Terwijl de middelste noppen als piramides op de band staan gepositioneerd, vervormen en sluiten de noppen op de schouder tijdens het rijden. Zelfs tijdens het insturen, biedt de band nog veel controle. Daarmee is deze band ideaal voor het overbrengen van momentum op zachte ondergronden, ondanks het hogere gewicht van een e- mountainbike.

“Het doel tijdens de ontwikkeling van de Shredda was om op technische trails te overheersen! De hoge noppen brengen de stuur- krachten zelfs over op steile hellingen.” 

Robert Mennen, Product Manager Mountainbike

Dit is waarom het profiel van de band zo krachtig oogt. De focus ligt hier overduidelijk bij de functionaliteit. De profieldiepte van de Shredda achterband is iets lager, het extreem uitsteken van de vele noppen is hier sterk waarneembaar. Individuele noppen zijn versterkt met bruggen om nog meer stabiliteit en duurzaamheid te verzekeren. Mennen: “Met het schepeffect van de vele noppen krijgen we de kracht op de grond bij zowel het remmen als het accelereren.” 

De Shredda is er enkel in een 29″-versie en in maat 2.50. Het gewicht varieert, afhankelijk van het gekozen model tussen 1410 en 1500 gram.

Meer info via Schwalbe.com

Gerelateerde artikels