Deel dit artikel:

De nieuwe BH Ultimate EVO: nog lichter, nog sneller.

Wanneer het echt loeihard moet gaan, blijft de hardtail toch vaak de eerste keuze. De hardtail staat – alle dempers en veerwegen ten spijt – nog steeds voor de pure essentie van mountainbike. We merken dat vele fabrikanten opnieuw meer aandacht besteden aan de hardtail, zelfs in het hogere segment. De nieuwe BH Ultimate EVO combineert het concept van puur mountainbiken met de nieuwste technologieën.

De nieuwe BH Ultimate EVO is even eenvoudig als doeltreffend: een lichtgewicht frame met een agressieve geometrie waarbij geen spatje energie verloren gaat. De BH Ultimate EVO blijft mee de norm op vlak van technologie en geometrie bepalen.

Frame

Voor elke competitief ingestelde fiets is en blijft gewicht een belangrijke factor. Dat hebben ze bij BH reeds langer goed begrepen. Het nieuwe frame weegt, ondermeer dankzij de Hollow Core Interal Moulding, amper 820 gram. Dat is een indrukwekkend laag gewicht. De Hollow Core Internal Moulding zorgt ervoor dat in elk onderdeel van het frame precies de juiste hoeveelheid materiaal wordt gebruikt en dat er geen onvolkomenheden zijn in de uiteindelijke afwerking. BH maakt gebruik van Toray T1100G high modulus carbonvezels. Want ja, elke gram telt.

De verdeling van de lagen carbon en de vormen van de achterdriehoek en de zitbuis verhogen het vermogen om trillingen te absorberen en het carbon optimaal te laten presteren. Het meest opvallende kenmerk van het frame is echter de toegenomen stijfheid, vooral ter hoogte van het balhoofd. Dit is deels te danken aan het gebruik van volledig interne bekabeling, die via het ICR-stuur meteen naar binnen lopen. Het frame van de BH Ultimate EVO maakt voortaan gebruik van een 31,6 millimeter zadelpen, wat maakt dat de keuze in dropper posts ook voldoende uitgebreid is.

De SRAM UDH derailleurhanger is toegevoegd aan deze nieuwe versie. Verder merken we een Acros BlockLock wat moet voorkomen dat je stuur bij een valpartij de bovenbuis beschadigt. De BH Ultimate EVO is voorzien van een flat mount schijfrembevestiging en een 92 millimeter press-fit bottom bracket.

Integratie

Interne bekabeling is niet langer een exotisch iets op een moderne mountainbike. BH gaat echter nog verder op vlak van integratie en integreert de zadelpenklem bijzonder fraai in de bovenbuis.

De FIT-Multitool, reeds gekend van de BH Lynx Race, krijgt ook op deze Ultimate EVO zijn plaatsje.

Geometrie

Hardtails worden meestal tot het uiterste gedreven. Ze staan synoniem voor snelheid en efficiëntie. De BH Ultimate EVO was al de eerste fiets met een moderne geometrie om de prestaties in de afdalingen te verbeteren, maar zonder de race-essentie te verliezen.

De balhoofdhoek daalt tot 68º, de zitbuishoek wordt naar 75° gebracht. De reach neemt met 10 millimeter toe, de chainstays zijn 420 millimeter kort.

Gamma

Het duurste model wordt de Ultimate EVO 9.9 die voorzien van de draadloze Sram XX1 AXS Eagle, een Fox 34 SC, Shimano XTR-remmen en de eigen BH EVO Carbon wielen op pad wordt gestuurd. Voor €7399 mag je je de eigenaar van een supersonische raket noemen.

Een trapje lager en duizend euro goedkoper is er de Ultimate EVO 9.5 die met de volledige Shimano XTR-groep en een RaceFace Next SL-crankstel er ook nog steeds bijzonder fraai en snel uitziet.

De 9.0-versie kost je €5299 en daarvoor krijg je de Sram GX Eagle groep, aluminium BH-wielen en Shimano XT-remmen.

Voor €4099 is de Ultimate EVO 8.5 uitgerust met de Shimano XT-groep.

De goedkoopste versie – Ultimate EVO 8.0 – tenslotte krijgt een rits Shimano Deore-componenten mee. Voor die versie betaal je €3599.

Kleurstelling kan je – zoals bij wel meer fietsen van BH – helemaal personaliseren via het BH Unique programma.

Meer informatie via: https://www.bhbikes.com/

Gerelateerde artikels