Deel dit artikel:

Instructie: hoe monteer je je schoenplaatjes?

Vaak wordt de afstelling van het schoenplaatje als futiliteit beschouwt.

Het lijkt misschien een futiliteit, maar in de praktijk is het heel belangrijk: ervoor zorgen dat het schoenplaatje op de juiste manier is afgesteld. De krachtoverbrenging is dan beter, het voelt gewoonweg plezieriger en je ondervindt geen klachten.

Er zijn diverse systemen in de handel, maar de meeste raceschoenen zijn voorzien van SPD-SL. De schoenplaatjes monteer je op de schoenzaal. De drie gaten in de zool komen overeen met de drie gaten in het schoenplaatje. Als je zool maar twee gaten heeft, dan heb je mountainbikeschoenen. Bij schoenplaatjes van Speedplay wordt gebruikgemaakt van een adapter om deze op een driepuntsaansluiting te bevestigen. 

Als er al schoenplaatjes onder je schoen zitten en dit fietst prettig, trek dan met een pen of stift de vorm van het plaatje over. Zo ben je er zeker van dat het nieuwe plaatje in precies dezelfde positie zit. Monteer je plaatjes op je nieuwe schoen, dan zijn er drie posities waarmee je rekening moet houden:

  1. De positie van de as ten opzichte van de bal van de voet. Het meest gebruikelijke is om de as van je pedaal onder de bal van je voet te plaatsen. Hoe je daarachter komt? Trek de schoen aan en voel. Zet een streep op de zool op de plek waar de bal van je voet zit. Vervolgens leg je het plaatje op de schoen en draai je de schroeven erin. Smeer wat vet aan de schroefdraad. Dit helpt je later de schoenplaatjes weer los te halen.
  2. De hoek die je hak maakt. Hiermee bedoelen we de mate waarin de hak dichter naar de crank gaat of er juist verder van af gaat. Waarom? Haast iedereen heeft een kleine scheefstand in de voeten. Je komt daarachter door je voeten naast elkaar te zetten in een ontspannen houding en na te gaan of dan je hakken of juist je tenen naar binnen staan? Wanneer het ongemakkelijk voelt – je voelt bijvoorbeeld een belastende druk op je knieën – dan kun je de scheefstand aanpassen door de schroeven los te draaien en de hoek van het plaatje aan te passen
  3. Ook belangrijk: de afstand van je schoen tot de crank. Je kunt een schoenplaatje van links naar rechts schuiven en zo voorkomen dat de schoenhak langs de crank schuurt. Je wilt immers zo recht mogelijk op je pedaal drukken om goed kracht te kunnen zetten.