Deel dit artikel:

12 Weetjes over Shimano 12-speed en Di2

In het najaar van 2024 trokken we met een groepje lezers naar het Shimano Experience Center in Valkenburg om er kennis te maken met de elektronische onderdelengroepen van Shimano. Twee pittige testritten in het Limbrugse heuvelland en een Di2-clinic later, trokken we terug huiswaarts met deze twaalf weetjes over 12-speed en Di2...

(Het volledige artikel over onze testdag in Valkenburg lees je in Grinta! 106 – Dat nummer is nog steeds te koop in onze webshop.)

1. Sneller schakelen

12-speed biedt ten opzichte van 11-speed niet alleen het voordeel van het extra kransje (logisch, duh!), volgens Shimano schakelt een 12-speed Di2-aandrijving ook vijftig procent sneller dan een 11-speed exemplaar én kan je vlotter schakelen onder belasting.

2. Minder kabels

Nog een groot voordeel van Di2 12-speed ten opzichte van 11-speed: aangezien nu de achterderailleur alles aanstuurt en de communicatie tussen de shifters en de derailleurs draadloos gebeurt, kon het aantal kabels in het frame tot een minimum worden herleid. Da’s makkelijker bij het installeren en de reden van een eventueel schakelprobleem is veel sneller gevonden.

3. Kortere batterijduur

Het feit dat de communicatie tussen de shifters en de derailleurs draadloos gebeurt heeft er wel voor gezorgd dat de Di2-batterij van een 12-speed derailleur minder lang meegaat dan die van een 11-speed aandrijving. (De achterderailleur moet tijdens het fietsen altijd in ‘luistermodus’ staan en dat neemt ook energie.) Wil je met een Di2 12-speed aandrijving toch dezelfde autonomie als met een 11-speed aandrijving, dat kan! Alle 12-speed aandrijvingen kunnen nog op de oude manier bekabeld worden zodat de communicatie tussen de shifters en de derailleurs weer ‘gewoon’ via de elektrische kabels gebeurt. De batterijstatus kan je trouwens op de achterderailleur checken.

(Lees verder onder de foto)

4. Via Bluetooth

Di2 12-speed beschikt over een ingebouwde Bluetooth module. Had je bij 11-speed nog een D-Fly unit nodig om de aandrijving van je fiets aan een telefoon of navigatietoestel te koppelen, dan volstaat bij 12-speed de ingebouwde Bluetooth module. Handig!

5. Eens goed afgesteld, altijd goed afgesteld

Het grote voordeel van elektronisch schakelen zat op 11-speed en vind je uiteraard nog altijd terug bij 12-speed: eens het systeem correct is geïnstalleerd en afgesteld heb je er geen omzien meer naar. Bij een aandrijving met klassieke derailleurkabels kan er wat rek op die staalkabels komen waardoor de schakelprecisie eronder lijdt en je de derailleurs moet afstellen. Niks van dat bij Di2: als het vandaag correct en snel schakelt zal het morgen gegarandeerd ook correct en snel schakelen.

6. Synchro Shift

Di2 biedt drie schakelmodi: manueel, Semi Synchro Shift en Full Synco Shift. Bij manueel schakelen ben jij volledig ‘in control’ en kies jij zelf of je vooraan of achteraan schakelt en hoeveel kroontjes. Bij Semi Syncro Shift zal het systeem zelf een aantal kransjes ‘compenseren’ als jij vooraan schakelt. Bijvoorbeeld: als je terugschakelt van het buitenblad naar het binnenblad zal de achterderailleur een paar kroontjes zwaarder schakelen om een te groot verschil in trapfrequentie te compenseren. Bij Full Syncro Shift schakel je alleen nog maar zwaarder of lichter en bepaalt de Di2-software zelf welke schakelacties nodig zijn. Concreet: van de 24 beschikbare versnellingscombinaties zal Di2 enkel de zestien verschillende versnellingscombinaties overhouden. Rij je op het buitenblad en schakel je kroontje per kroontje lichter, dan zal het systeem op een bepaald moment beslissen om vooraan af te schakelen naar het kleine blad en achteraan een paar tanden te compenseren. In de omgekeerde richting werkt dat ook. Rij je op het binnenblad en schakel je kroontje per kroontje zwaarder, dan zal het systeem op een bepaald moment beslissen om vooraan naar de grote plaat te schakelen. De configuratie van Semi Synchro Shift en Full Syncro Shift doe je op de computer of met de E-tube app, om van de ene modus naar de andere te gaan kan je de knop op de achterderailleur gebruiken.

(Lees verder onder de foto)

7. Voorzichtig bij het opladen

Shimano Di2 12-speed opladen gebeurt met een laadpoort op de achterderailleur. Voorzichtig met het plastic afdekkapje van de laadpoort! Dat zit wel met een rubber lipje vast, maar als je er te hard aan trekt, kan je het beschadigen.

8. Kabeltje lossen

Schrik dat tijdens het transport de schakelknop van je shifter constant wordt ingedrukt waardoor de batterij leeg is nog voor je aan je rit kan beginnen? Maak de kabel naar de achterderailleur los voor je de fiets in de auto legt en het risico op een lege batterij is weg. Opgelet: bij de Di2-aandrijving levert Shimano een specifiek stukje gereedschap. De ene kant van het plastic tooltje dient om een Di2-kabel los te maken, met de andere kant duw je de kabel terug op zijn plaats zonder risico op schade.

9. Dunnere kabels

Di2 12-speed kabels zijn dunner dan Di2 11-speed exemplaren. Je kan ze dus niet door mekaar gebruiken.

(Lees verder onder de foto)

10. Slechts één derailleur

Di2 12-speed derailleurs bestaan nog maar in één versie, ze hebben allemaal dezelfde lengte van kooi. Da’s gemakkelijker wat de compatibiliteit met cassettes betreft!

11. Overdrijf niet met laadbeurten

Laad je Di2-batterij niet na elke rit op. Afhankelijk van hoe vaak je tijdens een rit schakelt, zingt de batterij van je 12-speed Di2-aandrijving het zo’n 1.500 kilometer uit. De batterij heeft een levenscyclus van ongeveer driehonderd laadbeurten. Van helemaal leeg tot helemaal vol duurt opladen ongeveer 1,5 tot 2 uur. Laad je je Di2-batterij na elk ritje van pakweg zestig kilometer op, dan zal de batterij beduidend minder lang meegaan dan als je pas om de duizend kilometer de batterij oplaadt van ongeveer dertig naar honderd procent.

12. Nette looks

Dankzij de draadloze communicatie tussen de shifters en de derailleurs en de integratie van de Di2-batterij in de zadelpen of het frame heb je aan de buitenkant van je fiets geen kabels meer. Dat ziet er niet alleen mooier uit, het vergemakkelijkt ook het onderhoud van je fiets en is een zegen als je gaat bikepacken. Anders zitten die kabels voor je stuur altijd de stuurtas in de weg.

Meer weten over het Di2-systeem en de schakelgroepen van Shimano? Check zeker eens de website van Shimano Benelux!

Gerelateerde artikels