Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Trek Supercaliber 9.8 XT

Met zowel een Olympische titel (Jolanda Neff) als een wereldtitel (Evie Richards) oogt het palmares van de relatieve nieuwkomer, de Trek Supercaliber, alvast behoorlijk fraai. Om met eigen benen te ervaren wat van de Trek Supercaliber nu exact zo’n succesnummer maakt, zochten wij aan boord van een Trek Supercaliber 9.8 XT de grenzen van ons eigen kunnen – en ook een beetje die van de bike – op.

Bij de introductie van de Trek Supercaliber (september 2019) werd toch menig wenkbrauw gefronst. In tijden waarin het gros van de mountainbikewereld, zelfs professionele crosscountry-racers, op zoek ging (en nog steeds gaat) naar meer veerweg, zette Trek net de omgekeerde beweging in. In plaats van de algemeen gangbare honderd millimeter veerweg, kwam Trek op de markt met een full suspension crosscountryracebike met slechts zestig millimeter veerweg. Het uitgangspunt van Trek was de ontwikkeling van een pure wedstrijdfiets waarin de sterke punten van een hardtail – laag gewicht en efficiëntie – en die van een full suspension – comfort en grip – verenigd konden worden. De terugkeer van de softtail?

IsoStrut

Vier jaar lang werkte Trek aan een nieuw veersysteem dat de naam ‘Isostrut’ meekreeg. Die demper krijgt een plaats onder en evenwijdig met de bovenbuis. De vering is nu een integraal onderdeel van het frame wat ertoe leidde dat Trek haar eigen demper moest ontwikkelen. In samenwerking met Fox werd deze specifieke demper gemaakt, helemaal aangepast aan het frame van de Supercaliber.

Het veringssysteem van de Supercaliber werkt zonder link en heeft slechts een scharnierpunt ter hoogte van het bottombracket. De demper fungeert als link tussen voor- en achterdriehoek die als het ware in zijn geheel rond dit scharnierpunt draait. Minder scharnierpunten zorgt voor een lager gewicht en een stijver geheel. Daarbovenop is de IsoStrut voorzien van een extra montagepunt om zo het frame sterker en stijver te maken. Met een bout doorheen de huls is de demper aan het frame bevestigd, een techniek die de stijfheid ten goede moet komen.

De zestig millimeter veerweg wordt geleverd door 55 millimeter van de demper, de overige vijf millimeter zijn afkomstig van de flex in de staande – en erg platte en dunne -achtervorken. 

De demper is net als andere dempers voorzien van een reboundknop, je kan sag instellen en voor wie wilt, zijn er extra spacers voorhanden om het luchtvolume te beperken. Met een remote lockout bedien je de demper vanop het stuur. Bijkomend voordeel van deze plaatsing van de demper is dat er twee drinkbushouders op het frame gemonteerd kunnen worden. Iets wat niet steeds mogelijk is op een full suspension.

Frame

Weinig verwonderlijk, maar de Supercaliber is voorzien van een OCLV Mountain carbonframe. Het mountainbike-specifieke carbon van Trek is bestand tegen de extreme eisen die offroad-racen aan het materiaal stelt. Het frame moet zo een ideale mix vormen tussen een laag gewicht en een hoge stijfheid.

De Straight Shot onderbuis draagt eveneens haar steentje bij op vlak van stijfheid. Immers hoe minder bochten en afwijkende vormen in carbon buizen hoe stijver en sterker deze gemaakt kunnen worden.

Een KnockBlock voorkomt schade aan je bovenbuis door een ronddraaiend stuur of door de vorkkroon en de Control Freak kabelgeleiding staat onderhand helemaal op punt.

Geometrie

De Trek Supercaliber houdt het midden tussen een hardtail en een full suspension. En dat merk je ook aan de geometrie. De balhoofdhoek is met 69° vergelijkbaar met die op een moderne hardtail,  ideaal om de meest technische xc-parkoersen mee aan te vallen. De zitbuishoek is met 74° behoorlijk steil. De liggende achtervorken zijn met 430 millimeter lekker kort wat de wendbaarheid ten goede moet komen. De reach is met 425 millimeter (maat medium) dan weer een prima waarde om mee te gaan racen en zorgt – samen met die zitbuishoek – voor een goede positie bergop. 

Onderdelen

De benaming geeft het eigenlijk al zo goed als helemaal weg. De Supercaliber 9.8 XT is dus helemaal voorzien van Shimano XT-onderdelen. En daar zijn wij steeds best tevreden mee. Shimano XT blijft een soort van baken van betaalbare betrouwbaarheid. De Supercaliber 9.8 XT doet het met een 12-speed en een 10-51 cassette. Een Shimano XT-crankstel met 34 tandjes moet je heus wel elke helling opjagen. Het frame is trouwens voorzien op een crankstel met maximaal 36 tandjes.

Shimano XT staat eveneens in voor de remprestaties. Schijven hebben – zoals het een lichte racer betaamt – een diameter van 160 millimeter. 

Fox levert niet alleen de speciaal voor Trek ontwikkelde IsoStrut-demper maar staat met een Fox Performance 32 SC-vork met 100 millimeter veerweg ook in voor de voorkant van de fiets.

Voor de rest van de onderdelen gaat Trek voornamelijk shoppen bij hun eigen onderdelenleverancier, Bontrager.

Kovee Pro 30 carbonwielen zijn licht en sterk en met een interne velgbreedte van 29 millimeter wordt de tractie en wegligging grondig verbeterd. De brede Boost 110/148 naven zorgen voor een stijver wiel en de Rapid Drive 108-naaf zorgt voor een onmiddellijk aangrijpen. De eigen XR 2 Team Issue banden zijn uitstekende en snelle banden voor droge omstandigheden.


Wat een raket!

Vooraleer we echt gaan knallen met de Trek Supercaliber nemen we even de tijd om de vering af te stellen. In de demper gaat 140 psi. Trek heeft een eenvoudige tool ontwikkeld waarmee je de sag kan nagaan. De ideale sag ligt tussen 22 en 28%, dat is een redelijk kleine marge, dus je vering goed afstellen bewijst wel degelijk zijn nut in deze. De rebound kent twaalf standjes, we kiezen voor de gulden middenweg. En nu we toch nog in de garage aan de slag zijn, aan de weeghaak tikt de Superkaliber 9.8 XT af op 10,3 kilogram, een fatsoenlijk gewicht voor een full suspension.

De Trek Supercaliber is een crosscountry-race raket. Beklimmingen knal je op als op een hardtail, in de daaropvolgende afdaling krijg je dankzij de 60 millimeter veerweg en een uitstekende geometrie toch net dat tikje extra controle en comfort van een full suspension. Maar laten we daar meteen toch een kanttekening bijplaatsen: 60 millimeter veerweg is niet erg veel, hou daar rekening mee wanneer het terrein echt ruig, de drops hoog of de boomwortels overdadig wild worden. Het kleine volume van de luchtkamer en de beperkte veerweg brengen je nogal snel aan het eind van de veerweg.

De Supercaliber is niet gemaakt om traag mee te rijden. Duw op de pedalen en de fiets gaat vooruit, nergens gaat ook maar een spatje energie verloren. Eigenlijk rijdt en gedraagt de Supercaliber zich meer als een hardtail dan als een full suspension. Dat was dan ook helemaal de bedoeling van Trek. Met deze fiets richt Trek zich meer op de (semi-) professionele racer en liefhebber met snelle ambities dan op de gezapige zondagse toertochtliefhebber. Dat maakt dat de fiets behoorlijk stijf en stug aanvoelt en dat comfort niet meteen hoog op het prioriteitenlijstje staat.

Met de lockout bedien je stuur en demper. Of een geblokkeerde demper op deze bike in het terrein echt een noodzaak is, durven we te betwijfelen. De demper heeft immers een beperkte veerweg en het frame is zo stijf dat je zelfs met de demper in de open stand een erg snelle en efficiënte bike krijgt. Op asfalt of sprintjes is dat een ander verhaal, daar wil je deining nog beweging onder je voelen en dan heeft een geblokkeerde demper wel degelijk zijn nut. Wij vonden wel dat we minder gebruik maken van de lockout dan we meestal doen op andere full suspensions.

Of die demper dan eigenlijk wel nuttig is, horen we je denken. Door net die paar centimeter veerweg toe te voegen, blijft de Trek Supercaliber in zowat alle omstandigheden perfect controleerbaar en voeling behouden met de ondergrond. De wegligging en de tractie zijn uitmuntend. Sturen gaat belachelijk hard en de grip die de achterdemper daarbij levert, is fenomenaal.

Conclusie

Honderd millimeter veerweg vooraan en zestig millimeter achteraan, het zijn niet de waarden van een pure full suspension. Een laag gewicht en hoge efficiëntie zijn van het grootste belang wanneer je een compromisloze crosscountryracebike ontwikkelt. De Trek Supercaliber is eerder een hardtail met een beetje veerweg. Je merkt het niet wanneer je bergop vliegt, door de bocht scheurt of de stenen uit de straat accelereert, maar die eigen ontwikkelde demper levert quasi continu een tikje comfort en een pak grip en tractie. De Trek Supercaliber is een bloedsnelle fiets waarmee het heerlijk rondvliegen is. Een pure raket.

De Trek Supercaliber 9.8 XT wisselt van eigenaar voor €6699.

Meer info via www.trekbikes.com/supercaliber

Gerelateerde artikels