Eerst even kaderen. X-Road is het platform van wegfietsen – zowel race als gravel – binnen het Superior-gamma. Het is het X-Road frame dat model staat voor zowel race- als gravelbike. Zo komt het dat er zowel een X-Road Team Comp als een X-Road Team Comp GR bestaat. Die GR slaat inderdaad op gravel waarbij het verschil zich situeert in de afmontage. De GR-versie komt met een gravelgroep, meer concreet in dit geval de Shimano GRX RX600-groep, en veertig veertig millimeter brede banden. Het maakt dat je met een en hetzelfde frame zowel kan gaan racen als gaan gravelen. Je voorziet gewoon een extra wielsetje met smallere (snellere) banden en je wisselt naargelang wat je wil gaan doen.
Het X-Road frame is een stijf en lichtgewicht carbonframe, met erg fraaie looks en een uitstekende afwerking. De onderbuis die breed doorloopt naar het bottom bracket is behoorlijk robuust uitgevoerd. De liggende achtervorken zijn net zo robuust, dus wat stijfheid betreft, zit het wel goed met deze Superior. De ranke staande achtervorken worden volledig doorgetrokken tot in de bovenbuis om op die manier zowel comfort als sterkte toe te voegen.
De zitbuis heeft ter hoogte van de voorderailleur een erg knap vormgegeven inkeping. De voorvork is erg netjes geïntegreerd in de onderbuis en draagt zeker haar steentje bij aan het uiterlijk van deze bike. Het X-Road frame dat gebruikt wordt als gravelbike, is voorzien van de nodige beschermende elementen op onderbuis en achtervork. ‘Matte Trooper Green’ lezen we op de website als kleur voor deze versie. Als mijn ogen me niet helemaal bedriegen, ziet die Matte Trooper Green er toch behoorlijk blauw uit.
De interne bekabeling, waarbij Superior voorziet in een afdekkapje onder de stuurpen waar je de kabels naar binnen kan geleiden, is gebruiksvriendelijk en mooi afgewerkt. Het ONE1 aero-stuur ziet er erg netjes uit, het overdadig aangebrachte stuurlint zorgt voor veel comfort. De Superior X-Road Team Comp GR is niet voorzien van overdreven veel bevestigingspunten om bagage mee te nemen. De Superior X-Road is dan ook meer geschikt voor gravelracers dan voor bikepackers. Buiten de mogelijkheid om spatborden en uiteraard bidonhouders te monteren, merken we niet veel haakjes en oogjes. Het maakt het inzetbereik eerder beperkt. Niet onlogisch wanneer je gebruik maakt van een raceframe.
Over de Shimano GRX-groep hoor je ons nooit klagen, die biedt uitstekende prestaties en snel en nauwkeurig schakelen. Vooraan krijgen we een enkel kettingblad met 42 tanden. In combinatie met de 11-42 cassette mag je daarmee eigenlijk nooit voor onoverkomelijke hellingen staan. De achterderailleur is met een direct mount vastgemaakt wat voor nog accurater schakelen zorgt.
Over het zadel- Fizik Alliantie – lezen we op elk evaluatieformulier dezelfde opmerking: niet geweldig. Nu, een zadel vervangen duurt nu ook weer niet zo erg lang, natuurlijk.
Waar we meer moeite mee hebben, zijn de DT Swiss 1800 Spline-wielen. Sterk en stevig, dat wel, maar veel te zwaar om flitsende acceleraties mee mogelijk te maken. De 40 millimeter Schwalbe G-One banden kwijten zich dan weer uitstekend van hun taak, zowel in het veld als op het asfalt tonen die banden zich als snel en betrouwbaar. Het maakt ook dat het totaalgewicht van deze Superior X-Road Team Comp Gr op 9,32 kilogram uitkomt. En dat gewicht wreekt zich niet enkel in de evaluatie van deze verkiezing, maar ook op het terrein.
Stijf en sterk
Zodra je je been over de Superior X-Road smijt, krijg je een sportieve zit zonder al te oncomfortabel te worden. De wielbasis en liggende achtervorken zijn kort zodat je ook op vlak van geometrie een mooie mix tussen gravelbike en racefiets krijgt.
De Superior X-Road is een erg stijve fiets. Optrekken, sturen, doorknallen… het frame geeft geen krimp. En of je dat nu op het asfalt doet of op eender welke gravelweg, de Superior X-Road laat het zich allemaal welgevallen. Klimmen gaat – ondanks dat hogere gewicht – uitstekend.
Er is echter ook een keerzijde aan die erg stijve kant. In sommige gevallen voelt de X-Road zelfs een beetje te stijf aan voor een gravelbike. Op die typische tractorwegels met een reeks snel opeenvolgende oneffenheden, reageert de X-Road een beetje nukkig, alsof hij je liever uit het zadel probeert te smijten. Op technische afdalingen is het mede door dat stijve frame alle hens aan dek.
In het veld ontpopt de Superior X-Road Team Comp GR zich als een erg aangename, comfortabele gravelbike. Het is niet de snelste racebak, niet de meest lichtvoetige stuurder maar zeker en vast geen trage fiets. Op het asfalt word je beloond met een erg aangenaam en goed bollende fiets waarop het prettig kilometers malen is.
Conclusie
Met 2549 euro is deze Superior, samen met de Stevens Vapor, de net niet goedkoopste fiets uit deze verkiezing Gravelbike van het Jaar. Als je ziet wat je in ruil voor die prijs aan fiets terugkrijgt, is dat een meer dan scherpe prijs. Hou nog wat budget over voor een andere wielset (en als jouw kont ook geen fan is, voor een ander zadel) en je krijgt een erg leuke gravelbike die je ook vlot als racebike kan inschakelen.
Meer info: https://superiorbikes.com/