Deel dit artikel:

100% Getest: Specter 1 Long Range

De spectaculairst ogende speedpedelec van het moment is ongetwijfeld de Specter. Deze Belgische fiets heeft een futuristisch carbon frame, een tablet in de plaats van een fietscomputer en een compleet weggewerkte accu. Terwijl de gewone Specter 1 enkel een middenmotor heeft, voegt de Long Range-versie daar een voorwielmotor en extra accu aan toe. Aan kracht geen gebrek, zo konden we merken.

Het jonge Belgische merk had al vanaf 2022 meteen een duidelijke visie: een speedpedelec moet licht zijn, geconnecteerd zijn, bijna sturen zoals een koersfiets, moet er strak uitzien én moet ook nog eens krachtig genoeg zijn om vlot die 45 per uur te halen. Al bij onze eerste, korte test met de Specter 1 merkten we dat het op al die vlakken goed zat, maar nu was het tijd voor een langere test van de tweede worp: de Specter 1 Long Range.

Extra power

Qua uiterlijk verschilt de Long Range nauwelijks van de 1, maar inwendig is het toch echt een andere fiets. Eerst en vooral heb je een extra motor. Die drijft het voorwiel aan en zorgt ervoor dat je gemakkelijker de maximumsnelheid kan aanhouden. Dat werkt wonderwel, want deze Specter is een van de sneller accelererende speedpedelecs die we al hebben getest. De extra motor verhoogt het maximale vermogen van 720 watt met enkel de middenmotor naar 1200 watt. Dat is een verbetering die je merkt. Met de Specter ga je niet snel het schaamrood op de wangen krijgen als je in de bebouwde kom op de gewone rijweg fietst.

De extra voorwielmotor houdt de snelheid hoog.

De automatisch schakelende Enviolo Heavy Duty-versnellingsnaaf houdt gewoon jouw gewenste cadans aan. Kies je dus 85 omwentelingen per minuut, dan trap je bij de start schijnbaar eerst even in het ijle, maar al snel haal je die cadans en blijft die constant. Dat haalt veel denkwerk uit je fietsrit en zorgt ervoor dat een herstart aan een kruispunt telkens vlekkeloos verloopt. Terwijl anderen op een veel te zwaar verzet hun materiaal op de proef stellen wanneer ze terug vertrekken, schiet jij telkens vlot uit de startblokken. Bovendien moet je je dankzij de combinatie met de riemaandrijving nauwelijks zorgen maken om onderhoud of om een zwarte plek op je broek door een vieze ketting. Trouwens, ben je geen fan van die automatische versnellingen, dan kan je hem ook in manueel zetten.

Geen sprongen tussen de versnellingen met deze traploos en automatisch schakelende versnellingsnaaf.

De twee motoren verbruiken natuurlijk wel wat energie en dan heb je een grote batterij nodig. Die is niet langer 750 Wh, zoals bij de basisversie, maar wel 1200 Wh. Het bereik varieert naargelang hetgeen jij van de motor vraagt. Blijf je in de lichtste ondersteuningsstand, Range, dan zou je zo’n 130 km moeten kunnen afleggen, maar in deze stand is de 45 per uur niet echt een optie. Wil je maar 30 km/u of iets meer halen, dan zit je hier wel goed. De middelste stand heet Chill en laat wel toe om 45 te halen, maar dan moet je zelf ook voldoende power leveren. Reken hier op een actieradius van zo’n 70 kilometer. In ‘Fly’ is 45 zelfs met tegenwind vlot te halen, zo merkten we langs het kanaal, maar dan beperk je jezelf tot een afstand van ongeveer 55 kilometer. De computer van de Specter berekent aan de hand van jouw rijgedrag wat het resterende rijbereik is en we moeten toegeven dat dit cijfer redelijk accuraat is. Dat vermeed dat we met een lege accu keihard moesten stampen om überhaupt nog vooruit te geraken. Is de batterij leeg, dan moet je de stekker 7,5 uur insteken om hem weer volledig vol te laden. Sneller laden kan door de accu uit de onderbuis te halen en afzonderlijk te laden. Een (optionele) tweede lader kan dan aan de fiets gekoppeld worden, waardoor je dubbel zo snel laadt zonder de accu te gaan belasten.

De extra accu tussen zit- en onderbuis zorgt voor een totale capaciteit van 1200 Wh.

Blikvanger

Die computer van de Specter verdient wel een aparte vermelding. Het touchscreen is zo groot als een tablet en heeft een goed helder scherm. Dankzij de 4G-chip in de computer krijg je weersinfo, kaartnavigatie, waarschuwingen over zones 30, updates voor je Specter (geen bezoek aan de winkel of verbinding met je computer nodig!), trackingmogelijkheid (handig bij eventuele diefstal) en bediening van je Spotify. Voor dat laatste raden we wel aan dat je op de fiets iets gebruikt zoals de Shokz-koptelefoons, die je niet afsluiten van het omgevingsgeluid – des te veiliger. De bediening is heel eenvoudig, zoals het hoort. Je ziet het rijbereik, het accuniveau, de gekozen ondersteuningsstand en gegevens zoals snelheid, vermogen en cadans. We zouden alleen graag kunnen kiezen welke app we gebruiken voor de routes, zodat we een meer fietsvriendelijke route kunnen creëren. Nu geef je via de begeleidende Specter-app alleen een adres in en krijg je een route voorgeschoteld. Wat niet is, kan natuurlijk nog komen in een update, want bij Specter werken ze zelf aan hun software. Daarnaast is het mogelijk om een Garmin Varia-achteruitkijkradar te verbinden om achterliggend aankomend verkeer te herkennen en weer te geven op het scherm.

De connectie tussen telefoon en fiets verliep vlot en maakt bijvoorbeeld navigatie mogelijk.

Clean

De computer zit helemaal ingewerkt in de carbon stuurcombinatie. Die helpt mee aan het futuristische uiterlijk en ligt goed in de hand. Je kan kiezen uit drie posities: neutraal, laag of hoog. Sowieso is de fiets ontworpen op een redelijk sportieve zithouding en met het doelpubliek voor ogen lijkt dat alleen maar logisch. Bovendien helpt een lagere houding om minder wind te vangen en dus minder batterij te verbruiken. In het stuur zit ook nog het voorlicht verwerkt en ook de leiding van de remhendels worden het stuur ingeleid, zodat je een cleane look behoudt.

Cleane cockpit.

Die TRP-remmen hebben overigens vier zuigers per remklauw, zodat je voldoende bijtkracht hebt om snel stil te staan. In ons drukke verkeer geen overbodige luxe. De Vee Tire Gridlock ziet er uit als een dikke slick voor een racemoto en de grip is navenant. We voelden er ons op ons gemak mee, ook in iets te pittig aangesneden bochten. De spatborden gaan mee in het minimalistische thema, maar dat houdt in dat rijden door plassen gepaard gaat met natte schoenen. Wil je meer bescherming, dan kan je opteren voor het ‘Regen Pack’ met verlengde spatborden. Ook een bagagedrager, bijvoorbeeld om te combineren met een fietstas, behoort tot de opties.

Conclusie

Beide modellen van de Specter zijn duidelijk gericht op woonwerkfietsers die al ervaring hebben en met hun speedpedelec het rijgedrag van bijvoorbeeld hun racefiets willen benaderen. Je valt ermee op, je krijgt vragen van passanten over het carbon frame en het uiterlijk en je maakt er een statement mee. Het eigenzinnige ontwerp uit Gent spreekt ons aan, de pure kracht en het voortreffelijke bereik eveneens. Uiteraard komt die minimalistische aanpak met het compromis van een beperkter comfortniveau, maar dat kan je aanpakken met een nieuwe upgrade: de Flybridge, die de zadelklem vervangt en 35 mm vering onder je zadel biedt. Met zijn 26,2 kilo is de Long Range zo’n zes kilo zwaarder dan de gewone Specter 1, maar het is ook wel een volwaardigere speedpedelec, zeker als je altijd 45 wil rijden of langere afstanden wil afleggen. Trouwens, wil je meer dan de standaard kleuren, dan kan je gewoon je favoriete tint zelf uitkiezen.