Met sommige van die aerohelmen wil ik liever niet worden gezien. Bij deze Scott werd ik milder gestemd, met dank aan het ontwerp dat niet schreeuwerig overkomt. Dat betekent klaarblijkelijk niet dat de ontwerpers stijl boven functionaliteit hebben geplaatst, want het design moest zich bewijzen in de windtunnel. Dit is dan ook de helm die sprinters als Charlotte Kool en Fabio Jakobsen naar de overwinning moet loodsen.
Mipsbescherming valt niet op



Als recreatieve sportfietser apprecieer ik die snelheidswinst van zo’n aerodynamisch geoptimaliseerde helm wel, maar nog veel belangrijker vind ik het veiligheidsaspect. Daarvoor werkte Scott opnieuw samen met Mips, dat de lichte Air Node-beschermingslaag integreerde. Dat is niet langer zo’n plastic schaal binnenin de helm, maar is nu eigenlijk gewoon de bevestigingsplaats van de kussentjes die voor comfort zorgen. Daardoor merk je er niks van dat er iets is ’toegevoegd’ aan je helm. Wat je wel krijgt, is de extra impactbescherming als je hoofd een val moet opvangen. Die Mips-laag kan namelijk wat schuiven, zodat een deel van de krachten op die manier worden geabsorbeerd. Zo verminder je de kans op hersenletsel.
De dop erop

Ook de luchtstroom ondervindt geen hinder van die Mips-laag en dat merk je goed bij deze Cadence Plus. Je kan namelijk doppen bij kopen (19,90 euro) die je in de drie grootste openingen kan stoppen, zodat je een nog snellere, maar warmere helm krijgt. Dat is handig in de winter, maar bij warme temperaturen merk je het verschil tussen de open versie met een verkoelende luchtstroom die zich van voor naar achter verplaatst door de helm en de gesloten versie, waarin je hoofd veel sneller opwarmt. Met andere woorden: je krijgt twee helmen voor de prijs van één, namelijk een goed koelende en een warme helm.
Draagcomfort

Je hebt pas een goede helm als hij perfect op je hoofd past en ook op dat vlak doet de Cadence Plus het voortreffelijk. De band achteraan kan je in de hoogte verstellen, zodat hij op het juiste punt vastgrijpt op je achterhoofd. Daarna draai je de sluiting vaster tot hij stevig blijft zitten. Zelfs zonder hem goed vast te zetten, voelde ik al dat deze helm niet van mijn voorhoofd af schoof. Dat is altijd een heel goed teken. Tijdens het fietsen werd die indruk telkens bevestigd. Echte klimhelmen zijn lichter dan de 285 gram die deze Cadence Plus laat noteren in maat medium, maar eens op de fiets merkte ik daar niets van. Na vele maanden gebruik kan ik nog altijd melden dat dit een van de eerste helmen is waarnaar ik grijp, net omdat hij perfect en onopvallend op mijn hoofd rust.
Altijd je lamp mee

En dan zijn er nog de leuke extra’s. De magnetische sluiting werkt heel intuïtief: gewoon de twee kanten bij of boven elkaar houden is al voldoende om ze in elkaar te laten klikken en om de sluiting los te maken, schuif je de twee kanten uit elkaar. De riempjes zijn trouwens van een soepel textiel, waardoor ze goed vlak blijven zitten en niet schuren tegen je huid. Maar het leukste vind ik nog het achterlichtje dat je er standaard bijgeleverd krijgt. Dat klik je simpelweg op de juiste plek achterin de helm om het altijd mee te hebben. Om het lichtje aan te schakelen, moet je het er wel eerst uithalen, op de knop drukken (en dan nog eens, als je een continu licht wil of een knipperlicht. Ook voor dit lampje kan ik melden dat het na vele maanden gebruik nog altijd even vlot uit en in de helm schuift en zijn werk naar behoren doet.
Conclusie

Scott levert nog maar eens een uitstekende helm. De Cadence Plus mag dan wel de snelle helm zijn, hij bezit voldoende functies en veelzijdigheid om hem boven het aerosegment uit te laten stijgen. De pasvorm, ventilatie en het handige lampje zijn drie eigenschappen die van deze helm een topper maken. Om die redenen durf ik te zeggen dat deze Scott zijn prijs waard is. Toch geen fan van zo’n aerohelm? Check dan zeker de lichtere en 50 euro goedkopere Scott Centric Plus, want die heeft dezelfde pasvorm.
Prijs: 249,90 euro
Meer info op de website van Scott >>
