Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: RUDY PROJECT Tralyx XL Impact-X 2 black

De Tralyx XL was dit jaar een nieuweling in het gamma van de Italiaanse brillen- en helmenfabrikant Rudy Project. Grinta! reed er inmiddels een half jaar mee rond, van Alken tot Amman en van Serfaus tot Sint-Truiden. Meestal zonder er erg in te hebben, want de bril zat altijd lekker en gaf altijd een even helder zicht.

Er zijn dit jaar al verschillende merken fietsbril mijn neus gepasseerd en met iedere bril ging mijn tevredenheid verder omhoog. De Tralyx XL spant voorlopig de kroon als het gaat om gebruiksgemak en gebruiksprestaties. Het gemak zit hem erin dat de bril een Impact 2 fotochromische lens herbergt, eentje dus die zich aanpast aan veranderende lichtomstandigheden. Fotochromische lenzen zijn er inmiddels vele op de markt, maar de kwaliteit ervan is heterogener dan je zou willen. De Rudy-lens echter maakt van dat fotochromische gebruiksgemak ook effectief gemak: je merkt eigenlijk niet meer dat je een bril op hebt, of de zon nu fel schijnt of dat de wolken ervoor hangen. De overgang van licht naar donker en omgekeerd gaat ongemerkt, maar is wel effectief. Immer houd je een helder zicht, immer zijn je ogen beschermd tegen wind, de ergste koude of tegen vliegende insecten. Topprestatie!

Vergrote lens

De meest opvallende vernieuwing aan de Tralyx XL is de vergrote lens. De bril dekt een groter deel van het gezicht af en biedt daarmee niet alleen meer bescherming, maar verbetert ook het gezichtsveld, zonder dat er delen van het montuur ‘in beeld’ zitten. Verder is het nieuwe design ‘geoptimaliseerd voor de beste prestaties wanneer je in fietspositie zit’. Die laatste zin belooft veel maar zegt weinig, want welke fietsbril is niet bedoeld voor (geoptimaliseerd) gebruik op de fiets? We vergeven Rudy Project de marketinghallelujah, want verder doet de Tralyx XL goeddeels wat de perstekst belooft. Het verstelbare neusstukje is gemakkelijk uitneembaar zodat je ook ‘achter het randje’ kunt schoonmaken. Er hoopt zich toch altijd vocht en aanslag op in dat deel van een bril, en ook tussen lens en montuur is dat het geval. Het Quick Change System om de lens uit te nemen, kost zoals wordt beweerd door Rudy Project niet meer dan een handomdraai, maar je moet in eerste instantie wel wat durf hebben en weten waar je moet drukken om de lens los te krijgen (centraal van onderaf naar boven toe aan de voorkant van het montuur). Schoonmaken gaat de eerste paar keren goed met het meegeleverde brillenzakje, maar uiteindelijk moet er toch altijd weer een goed stuk schoon en droog katoen uit de kast komen, want zo’n antistatisch fiberzakje kan wel zacht en vriendelijk zijn, het houdt ook vet en vuil vast. Na een paar schoonmaakbeurten raak je er alleen maar verder mee van huis bij een poetsbeurt.

Voldoende ventilatie

Rudy Project claimt met zijn Powerflow ventilatiesysteem (vele openingen in het montuur zorgen voor verkoelende wind) en de luchtopeningen in de lens een adequate warmtehuishouding rond je ogen, maar net als bij alle andere brillen waarmee ik al ooit fietste, kunnen ook die voorzieningen niet beletten dat de bril van binnen beslaat in bepaalde omstandigheden, met name bijvoorbeeld bij eventjes halt houden tijdens het mountainbiken bij koud weer in combinatie met hevige inspanning. De mist vertrekt ook weer zo snel ze is opgekomen bij hervatting van je work-out, en daar moeten de ventilatieopeningen dan voor iets tussen zitten. Prima!

Personaliseren

De Tralyx was al een superlichtgewicht bril en daar is niets aan veranderd. 31 Gram las onze weegschaal af, dus dat drukt niet zwaar op je persoonlijkheid. Hoewel, de Tralyx XL mag gezien worden, want ondanks het XL-formaat lens behoudt de bril een stilistisch uiterlijk, zonder overbodige ballast. Geeft dus wel degelijk persoonlijkheid!

Niet getreurd mocht je de geteste ‘black’ variant een beetje te onopvallend vinden, want Rudy heeft een custom systeem waarbij je zelf de kleuren van je bril samenstelt. Talloze mogelijkheden om te personaliseren!

Conclusie

De geteste Tralyx XL met Impact-X 2 lens kost 215 euro. Absoluut gezien een hoop geld voor een bril, relatief gezien niet overdreven veel als je de prestaties daartegenover zet: krachtige fotochromische werking (ongemerkt maar efficiënt en snel), duurzame lens (na een half jaar intensief gebruik geen krassen), praktische uitvoering met aanpasbare pootjes en neusstuk en snelle uitname van lens en neusstuk.