Deel dit artikel:

100% Getest: POC Ventral SPIN

POC is een Zweeds bedrijf en van Zweden is geweten dat ze de gave hebben om design aan gebruiksgemak en veiligheid te koppelen. Denk maar aan Volvo en Ikea. De Ventral is de meest recente helm van POC.

Design is vaak aan gewenning onderhevig. Toen de eerste profs met POC helmen in het peloton verschenen werden ze vaker dan hen lief was op hoongelach onthaald. Ondertussen zijn de designs van POC iets milder geworden, of misschien ze we er allemaal toch een beetje aan gewoon geraakt. Dat kan ook.

De Ventral zoekt de gulden middenweg tussen de Octal en de Octal Aero. De ‘gewone’ Octal kost 200 euro en biedt een massa ventilatie-openingen, bij de Octal Aero blijft de frontale air intake beperkt omdat er slechts één centrale ventilatiesleuf is. De nieuwe Ventral wil met vijf grote, vertikale frontale sleuven genoeg lucht naar binnen zuigen en die lucht wordt via acht uitlaten op het achterhoofd weer van het hoofd weggeleid. De Ventral is heel herkenbaar als een POC-helm, zowel qua styling als qua pasvorm en dat laatste wil zeggen dat je voor de Ventral best een vrij rond hoofd hebt. Bij bezitters van een eivormig hoofd in regelrechte Wiske-stijl (zoals ik) zal de Ventral wat druk geven op het voorhoofd terwijl de helm links-rechts op het hoofd wat kan wiebelen. Volgens POC is de vorm van de helm aerodynamisch bestudeert (u beslist zelf maar wat u daar van gelooft en wat niet), in maat medium (54-59 cm) weegt de Ventral 254 gram en dat moet u geloven want we hebben het zelf nagewogen. (POC geeft zelf 248 gram op)

Opmerkelijk is dat er bijna geen EPS aan de buitenkant van de helm ‘vrij’ zit omdat de helm nagenoeg volledig onder een harde buitenschaal zit. Die bouwwijze helpt om de helmdelen samen te houden als je ten valt komt. Op dat moment moet ook de SPIN-technologie zijn werk doen. Als antwoord op MIPS (ook al een Zweedse uitvinding) bedacht POC de SPIN-technologie waarbij de helmvoering gemaakt is van een stof die uit twee lagen bestaat waarvan de beide lagen elk een andere dichtheid hebben. Dit moet er voor zorgen dat bij een val de helm een beetje op je hoofd kan roteren, net zoals je hoofdhuid ook niet helemaal strak op je hoofd zit. Op die manier moet SPIN helpen voorkomen dat je hersenen bij een crash keihard tegen de binnenkant van de schedel slaan en er hersenbeschadiging ontstaat. Wij zijn tijdens de testperiode (gelukkig) niet met de helm ten val gekomen, de SPIN-voering voel je tijdens het fietsen helemaal niet. Het systeem om de helm aan je hoofdvorm aan te passen is in de hoogte verstelbaar met een kliksysteem, de omtrek is met een draaiwiel instelbaar.

De voering is eenvoudig uitneembaar om ze te wassen en de kinriempjes nemen weinig vocht op. Verder is de helm prima geventileerd omdat hij voor een ‘semi-aerohelm’ (nieuwe term die we zonet hebben uitgevonden) best wel van grote ventilatiesleuven is voorzien. Te koop in drie maten (S = 227 gram, M = 254 gram en L = 260 gram) en in een massa kleurtjes moet de POC Ventral wel een forse 300 euro opbrengen. En of je dat wil betalen of niet hangt honderd procent van de pasvorm en de looks af. Kan je leven met de heel ronde snit en het feit dat een POC nogal hoog op je helm staat, ga er dan voor. In alle andere gevallen zal je die driehonderd euro te veel vinden.

Alle info op de site van POC.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE