Deel dit artikel:

100% getest: Orbea Oiz M-Team

"Of ik echt wel zeker ben dat ik met die fiets in het La Berra bikepark wil rijden?" De Zwitser - dikke downhillbak, full face helmet en body protection inclusief -, naast me in de zetellift vraagt het in een vreemde mix van bezorgdheid, bewondering en ongeloof. “C’est plutôt hardcore”, de vriendelijk Zwitserse manier om me als een totaal losgeslagen idioot te bestempelen.

Die fiets in kwestie is de Orbea Oiz M-Team, een rasechte en competitieve crosscountry (of moet ik downcountry zeggen?) full suspension met 120 millimeter veerweg. Niet meteen spek voor de bikepark-bek, maar dat zijn zorgen voor later.

Amper vier jaar geleden had je bij Orbea nog de keuze uit een Oiz met 100 (XC) of met 120 (TR) millimeter veerweg. De idee daarachter was dat de 100-millimeter-versie beter geschikt zou zijn voor crosscountry-gebruik, de 120 millimeter moest dan de marathonversie worden. Anno 2023 is die keuze verleden tijd. De Orbea Oiz is een crosscountry-racemachine met 120 millimeter veerweg, volgens Orbea de snelste XC-fiets die in 180 jaar uit hun fabriek is gerold.

Frame

Alles wat overbodig is, heeft Orbea van dit frame weggelaten. Dat leidt tot een absoluut lichtgewicht frame van 1740 gram. Dat is althans zo voor het OMX-frame, er is ook een OMR-versie, die is een tikje zwaarder maar is net zo stijf en sterk als het OMX-frame. Orbea heeft voor de 2023-versie met name extra aandacht besteed aan de achterdriehoek. De speciaal geprofileerde liggende- en staande achtervorken vangen torsiekrachten nu nog beter op.

De staande achtervorken en de link werden aanzienlijk breder en stijver uitgevoerd, 12% stijver geeft Orbea op. De LFI (Long Fiber Injection) Fiberlink maakt de achterdriehoek nog stijver en draagt zeker haar steentje bij aan de waarlijk knappe looks van dit frame.

Dankzij die bredere link kan Orbea voortaan ook oversized lagers gebruiken, wat op zijn beurt weer een positieve invloed heeft op de laterale stijfheid en de duurzaamheid van de lagers. 

Weinig verwonderlijk: de Orbea Oiz doet het met interne kabelgeleiding. Bij de Oiz heet dat dan een I-line- en SIC-kabelsysteem. De kabels gaan door het balhoofdstel in het frame waarbij het SIC-systeem bestaat uit inwendige geleiders in het balhoofd en de bovenbuis. De kabels volgen hierdoor de beste route naar de achterdriehoek.

In samenwerking met Fox werd eveneens een routing ontworpen om de demper vanop het stuur in drie verschillende standen (open, halfopen, gesloten) te kunnen bedienen (I-Line). De kabel van de lockout van de schokdemper volgt de meest directe weg die mogelijk is, binnen het frame, helemaal van de schokdemper naar de remote lock op het stuur. Het geeft de Oiz een erg strak uiterlijk en beschermt de kabels van de lockout tegen vuil. De directe kabelgeleiding betekent minder bochten en minder kabel. Door de demper in het frame te verzinken komt er ook meer ruimte voor je bidonhouder.

Verdere details aan het frame merken we aan het bottom bracket met schroefdraad, de flatmount-bevestiging voor de achterrem en een blokkeermechanisme dat belet dat je stuur de bovenbuis kan raken. 

Advanced Dynamics

De unieke Advanced Dynamics-software vormt het hart van elke Orbea-fiets met vering. Met deze bedrijfseigen software simuleert Orbea de prestatie van een fiets onder verschillende omstandigheden. Hierbij kan men zelfs het terrein en de bandenspanning simuleren. Bij deze Oiz betekent dat dat er veel aandacht ging naar de optimalisering van de drie standen van de demper.

In de open stand krijg je voortaan veel ondersteuning, zowel in het midden als aan het einde van de veerweg. De compressie werd in de open stand verhoogd, zodat de ondersteuning beter blijft doorheen de hele veerweg. Dankzij een hoge anti-squat-waarde en een licht regressieve veercurve vangt de Oiz alle trapkrachten moeiteloos op. De tussenstand is de ideale keuze op singletrails of technische offroad-beklimmingen. En de geblokkeerde stand is in deze ook daadwerkelijk geblokkeerd, dan is er geen enkele deining in demper noch vork gewaar te worden. 

Geometrie

Een steilere zitbuis en kortere stack zorgen voor volledige controle onder alle omstandigheden. De langere reach, ontworpen op basis van de 60 tot 90 millimeter lange stuurpen, geeft stabiliteit in de afdaling en toch voldoende druk op het voorwiel om er hard tegenaan te gaan in beklimmingen en bochten.

De stack is geoptimaliseerd voor een voorvork tot 120 millimeter. De balhoofdhoek is met 67° behoorlijk vlak voor controle en vertrouwen in snelle afdalingen. De liggende achtervorken zijn met 432 millimeter lekker kort, ideaal voor een wendbare en speels sturende bike.

Onderdelen

Op ons testmodel, de M-Team, niets minder dan toponderdelen. Aandrijven en remmen doen we met de volledige Shimano XTR-groep.

Fox zorgt met een F34SC-vork, een Fox i-Line DPS Factory-demper en een SL Transfer dropper post voor een smooth ride.

Maar onze aandacht gaat in deze toch vooral naar de merkeigen onderdelen. Zo zijn er de Oquo-wielen. Orbea heeft haar eigen merk wielen leven ingeblazen, in eerste instantie om de eigen fietsen van rollend materiaal te voorzien, maar niets houdt Orbea tegen om deze wielen ook voor andere merken of after market te gaan produceren. De tubeless Oquo MP-wielen zijn specifiek ontworpen als voor- of achterwiel. De voorwielen hebben hogere velgflanken voor extra stijfheid en precisie, terwijl de achterwielen een bredere velgrand hebben tegen lekrijden. Op onze tesfiets ligt een setje MP30 Team waarbij die 30 inderdaad duidt op de interne velgbreedte. De wielen zijn voorzien van DT350-naven en 28 Sapim D-Sprint-spaken.

Het OC-stuur en de bijbehorende stuurpen met SIC-kabelgeleiding biedt de Oiz precies de juiste combinatie van stijfheid en lichtheid. De Squidlock zorgt samen met de gepatenteerde I-Line-technologie van de Oiz voor een eenvoudige bediening van zowel demper als dropperpost. Bovendien zijn deze onderdelen geïntegreerd in de remgrepen om je stuur overzichtelijk te houden.

Aandachtige lezers (en kijkers) merken op de foto’s wellicht een andere zadel dan de standaard Selle Italia SLR Boost waarmee de Oiz M-Team wordt geleverd. Ik heb deze bike vaak voor erg lange ritten gebruikt, in die omstandigheden hou ik wel van een zadel waarmee mijn achterwerk beste vriendjes is. 

Deze Orbea Oiz M-Team kost 7999 euro en is standaard verkrijgbaar in drie kleuren. Onder de noemer MyO kan je bij Orbea terecht voor een verdere personalisering van je bike. 

Orbea Oiz M-Team in het terrein

Terug naar het begin van dit verhaal. Nu is het natuurlijk niet zo dat ik als vuurdoop voor het inderdaad redelijk hardcore bikepark van La Berra heb gekozen. Ik reed talloze kilometers op mijn thuistrails, stuurde hem door bos en veld in Vlaams- en Waals-Brabant en over Ardense singletracks. Op de gezinsvakantie gaat echter steeds een fiets mee, en dat was deze keer dus deze Orbea Oiz. En ja, ik moet de bezorgde Zwitser gelijk geven, de ‘rode route’ is niet meteen het beste terrein om deze Orbea Oiz aan de tand te voelen, maar toch heb ik me bijzonder goed en adrenalinevol geamuseerd. 

Smijt je been over het zadel en je voelt je thuis op de Oiz. Al moet ik toegeven dat tijdens mijn eerste rit op een bloedhete dag in en om Aarschot de Oiz me niet helemaal beviel. Te nerveus, te springerig, moeilijk te temmen… het waren flitsen die door mijn gedachten gingen tijdens de eerste keer. Ik hield me bezig met instelling van demper en vork, speelde met bandendruk tot ik een Oiz kreeg waarmee het heerlijk vlammen is. 

Het relatief lage gewicht (10,7 kilogram) zorgt voor snedige acceleraties en een vlot klimgedrag. Met name op lange beklimmingen kan je echt wel genieten van het lage gewicht en de mogelijkheid om ofwel je vork en demper helemaal op slot te doen, ofwel in de tussenstand op meer geaccidenteerd terrein te rijden. In die tussenstand blijft de Oiz uitstekend de contouren van het terrein volgen –  je achterwiel kleeft aan de grond – zonder dat het een soort hobbelpaard op kasseien wordt. Wordt de beklimming echt technisch – lees: over en tussen rotsblokken en boomwortels – dan ontpopt de Oiz zich als een uitstekende klimmer. Zelfs met demper en vork in open stand worden technische beklimmingen niet heel erg nadelig. 

De Oiz M-Team is een erg levendige en speels sturende full suspension. Snelle singletrails zijn een puur genot. De geometrie zorgt daar voor een stuurgedrag als van een kart op rails. Je kijkt naar een bocht en de Oiz duikt er reeds in. Afhankelijk van hoe ruig het terrein is, rij je daar in de open of tussenstand van demper en vork. In de tussenstand wordt de bike iets dynamischer, zonder dat je voor elke wortel of oneffenheid meteen wordt afgestraft. Comfort blijft in alle omstandigheden gegarandeerd.

In de afdaling is het kicken en genieten tegelijkertijd. Het stijve frame is levendig en stuurt nauwkeurig, de geometrie is een bijna perfecte mix tussen stabiliteit en snel stuurgedrag. Zelfs in een bikepark waar 120 millimeter veerweg belachelijk weinig zijn, liet de Oiz zich op de technische stroken van zijn beste kant zien. De vlakke balhoofdhoek zorgt voor veel vertrouwen en een voorspelbaar stuurgedrag. Dat maakt dat je al vlug veel sneller afdaalt dan je eigenlijk voor ogen hield, of aan het thuisfront plechtig had beloofd.

Conclusie

De Orbea Oiz M-Team is mij meer dan zomaar een beetje bevallen. Het is een heerlijke, snelle, betrouwbare en levendige full suspension waarmee je zowel hard de berg opvlamt als geniet op technische singletrails, als kickt op, al dan niet technische, afdalingen. De toegenomen stijfheid maakt de fiets betrouwbaar en voorspelbaar, de uitgekiende geometrie laat nog steeds een speels en snel stuurgedrag toe. De Orbea Oiz hoort wat mij betreft momenteel in het kransje van beste crosscountry-full suspensions. Ga je vergelijken met de concurrentie, dan spreekt de minder hoge prijs ook nog eens in het voordeel van Orbea.

Meer info via www.orbea.com

Gerelateerde artikels