Ik dacht eerst dat het een grap was toen ik deze herfst de vraag kreeg om een e-bike te testen. Afgelopen zomer werd ik 50. ‘Lap’, dacht ik, ‘op de redactie denken ze dat ik gelijk met een nieuwe voordeur ook wat extra duwtjes kan gebruiken.’ Ik geef het toe, ik heb last van vooroordelen tegenover sportieve fietsen met ondersteuning. Onterecht eigenlijk. Waar ik vroeger op vakanties in de bergen vooral minder sportieve mensen op een e-bike zag rijden, merk je de jongste jaren een verschuiving. Ook fitte mensen durven voor een uitdagender parcours al eens te tekenen voor extra paardenkracht.
Liv legt zich toe op sportieve fietsen uitsluitend voor dames. Hun oog voor design in combinatie met technische kennis om snelle fietsen te ontwikkelen, ligt me wel. Ik ben dan ook blij verrast als ik de Liv Avail Advanced E+ Elite voor het eerst te zien krijg. Een ongeoefend oog kan van ver onmogelijk zien dat dit een fiets met ondersteuning is. De fiets leunt dan ook zeer sterk aan bij de Avail endurance racefietsen zonder ondersteuning. Waar ik oorspronkelijk dacht dat ik een testfiets kreeg die ideaal was om koffieritjes mee te maken van terras naar terras, moest ik al meteen mijn mening bijstellen. Deze fiets wil werken en op avontuur trekken, zoveel is duidelijk.
Tegelijk met deze Liv Avail lanceerde grote broer Giant zijn Giant Defy Advanced E+ Elite, eveneens een endurance racefiets met ondersteuning. De technologie hieronder beschreven, geldt ook voor dit mannenmodel.
Geleidelijk opdrijven
Ik wist niet wat te verwachten van mijn eerste testrit. Het was de eerste keer dat ik een koersfiets met ondersteuning onder mijn kont kreeg. Ergens had ik gedacht dat ik als een pijl naar voren zou schieten, maar dat is zeker niet het geval. De SyncDrive Move Plus-motor is geïntegreerd in de achternaaf en levert een koppel van 30 Nm, wat volgens Giant vergelijkbaar is met 75 Nm bij een middenmotor. Vertrek je vanuit stilstand, bouwt de motor geleidelijk de kracht op om je een vlotte ondersteuning te geven. Hou je de trappers stil, dan valt de motor niet onmiddellijk uit, maar bouwt hij de ondersteuning geleidelijk af. Zo voorkom je dat je plots een hevige schok krijgt. De motor weegt 1,7 kilogram en de 400 Wh-accu 2,3 kilo, waardoor de hele fiets uitkomt op een knappe 12,6 kilogram. Niet bepaald licht als je het vergelijkt met een even dure koersfiets, maar zo lang je met ondersteuning rijdt, heb je daar geen last van.
Bediening
Afhankelijk van hoeveel extra power je wil, kan je kiezen uit vijf standen. Die bedien je op het touchscreen op de bovenkant van je carbon frame. Op dat scherm zie je bovendien de stand van je batterij. Een tweede manier om de ondersteuning te verlichten is via kleine knoppen – Bonus Buttons – op je shifters. Die tweede optie lijkt al snel de handigste als je aan het rijden bent, omdat je niet eens je handen van je stuur hoeft te halen. Nog een extra mogelijkheid is de RideControl App die je op je smartphone installeert en waarmee je de aandrijving van de motor bedient. Hoe dan ook moet je het paneel op je frame aanzetten om de motor te activeren. Automatisch gaat dan ook een ingebouwd achterlicht in je zadelbuis branden. Subtiel design en zeer efficiënt.
In de beschrijving las ik “ondersteuning tot 25 km/uur”. Daar zit je al snel aan als je iet of wat getraind bent. En zeker met de gratis watts van de fiets zelf. Pas vanaf 26,5 per uur voel ik de ondersteuning haperen en valt ie stilaan weg. Ga je nog sneller, rij je puur op eigen kracht en zwijgt de motor. Dat omslagpunt vind ik wat vervelend. Je voelt de motor twijfelen tussen aan en uit. Dat gaat met kleine snokjes gepaard. Ideaal is dat je dus onder die 26 per uur blijft, ofwel nog wat meer doorjaagt en boven de 28 per uur mee bolt.
Breed publiek
Maar als je zo snel fietst, waarom zou je dan een koersfiets met ondersteuning vragen? Het antwoord is veelzijdig. Ik kan meteen aan verschillende types mensen denken die voor een fiets als deze zouden gaan. De ene helft van een koppel wiens partner veel beter getraind is en toch samen ritjes wil maken, zonder de geliefde het gevoel te geven dat hij of zij constant de benen moet stilhouden. De sporter met hartproblemen die niet meer in het rood mag gaan, maar wel nog met het vaste fietsgroepje op pad wil. De ouder wordende fietser die merkt dat bergop rijden steeds meer moeite kost en dankbaar is voor een beetje hulp, waardoor langere ritten in zijn geliefde Vlaamse Ardennen of de Alpen nog altijd mogelijk zijn.
Zelfs als de ondersteuning bij iets hogere snelheden wegvalt – bergaf of in het wiel van een groepje – krijg je nog altijd extra duwtjes als die nodig zijn. Zeker bij het optrekken na een bocht of een klein stukje bergop krijg je opnieuw ondersteuning om bij je fietsmakkers te blijven. Ik genoot ervan om te zien hoe snel ik na elke bocht weer op snelheid kwam. Tijdens een rit samen met mijn echtgenoot reed ik elke brug boven het kanaal Gent-Brugge op waarbij het gekreun voor een keertje niet van mij kwam. “Ik moet 400 watt duwen om je bij te houden”, zei hij.
Vestimenaire tip
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je je best iets dikker kleedt. Ik vertrek op andere tochten altijd met een beetje kou omdat ik snel warm draai en dan niet overdressed wil zijn. Dat echte warmdraaien bleef op de testritten waarbij ik de ondersteuning maximaal zette uit, waardoor ik het in mijn normale fietskledij een tikkeltje te koud had. Schat dus goed in voor hoeveel ondersteuning je gaat: hoe hoger, hoe relaxter je op de fiets zit, maar hoe minder je ook zweet.
En wat met de batterijduur? Zoals eerder gezegd, lees je die af op het scherm op de bovenkant van je kader. Vijf blokjes duiden aan hoe het met de batterijduur is gesteld. Na een rit van 50 kilometer, waarbij ik de helft van de tijd met het hoogst beschikbare vermogen reed, hield ik nog altijd meer dan de helft van de batterij over. Wie echt voor lange ritten wil gaan, kan een bijkomende Energypak Range Extender kopen die je in een bidonhouder bevestigt en ervoor zorgt dat je ritten tot 150 kilometer aankan. Dat is al eens de moeite.
Puike afwerking
Nog wat details voor de technische fietsers onder ons? Deze fiets deelt hetzelfde ontwerp en dezelfde technologieën als de Avail-endurancefiets zonder ondersteuning. De fiets is afgewerkt met een draadloze elektronische groepset van SRAM. Onze testfiets, de duurste in het gamma, is uitgerust met SRAM Red AXS. De verlaagde staande achtervork vangt een deel van de schokken en trillingen onderweg op, wat zorgt voor een aangenaam rijcomfort. Hetzelfde geldt voor de Advanced SL-carbonvork aan de voorkant, de D-Fuse carbon zadelpen en het D-Fuse carbon stuur. Dat de fiets lekker bolt, komt ook deels door de Giant SLR 1-wielen en de 28 mm brede tubeless Cadex-banden waarmee hij is uitgerust. Bovendien biedt het frame plaats aan banden tot 38 mm, waardoor je deze Liv zelfs zou kunnen inzetten als lichte gravelbike.
Comfortabel rijden doet hij zeker. Het stuur ligt lekker in de handen, het stuurgedrag is wat je van een racer mag verwachten. De schokdemping doet zijn werk, waardoor je allesbehalve op een harde fiets zit.
De motor spreekt
Waar je niet onderuit kan, is het geluid dat de motor maakt. Kan je met het frame en de mooi weggewerkte motor mensen nog op het verkeerde been zetten, het lichte zoemgeluid of geronk kan je niet wegmoffelen. Is het storend? Hangt ervanaf hoe je bent als mens. Zelf ben ik hypergevoelig aan storende geluiden. Zit je naast mij te smekken aan tafel, zal je ‘t geweten hebben. Ooit keerde ik na twee kilometer naar huis omdat er een lelijke kraak in mijn zadel zat. Liever niet rijden dan me constant zitten ergeren. Dus dat subtiele gezoem stoorde mij lichtjes, maar vermoedelijk anderen weer niet. Hoe dan ook, kan je onmogelijk van een motor verwachten dat ie geen geluid fabriceert.
Misschien is de fiets nu nog geen spek voor mijn bek. Als er nog wat jaren op de teller bijkomen en de conditie tanende is, wie weet ga ik dan overstag. Als ik dan toch ondersteuning nodig heb, dan graag op zo’n mooi afgewerkte fiets als deze Liv. Al komt daar wel een stevig prijskaartje bij kijken. Het goedkoopste model kost 6499 euro. De duurdere versie, onze testfiets, hapt 10.499 euro weg van jouw bankrekening. Daarvoor heb je dan wel een van de lichtste e-racefietsen op de markt, zeker als je ermee rekening houdt dat de batterij een capaciteit van 400 Wh heeft.