Deel dit artikel:

100% Getest: Lapierre e-Zesty AM LTD

Reeds in 2019 was het Franse Lapierre een van de eerste fabrikanten die met een lichtgewicht e-mtb op de markt kwam. De Lapierre e-Zesty, zoals hij toen en nu nog steeds heet, groeide al snel uit tot een soort benchmark van de lichte e-mtb’s. Vier jaar is een eeuwigheid in de wielerindustrie. Tijd dus om de e-Zesty van een grondige update te voorzien.

In 2019 was de e-Zesty reeds uitgerust met een Fazua-motor. Het Fazua-concept was toen eigenlijk eentje van ‘twee-fietsen-in-een’. Motor en batterij kon je verwijderen waardoor je met een ‘normale’ mountainbike kon verder rijden. Vier jaar later houdt Lapierre vast aan Fazua, deze keer met de vernieuwde Ride 60-motor. Motor en batterij verwijderen en zo verder rijden is deze keer niet meer mogelijk. Waarom zou je ook? De nieuwe Lapierre e-Zesty is zoveel pret om mee te rijden, functioneert zo goed, geeft zo’n natuurlijk rijgevoel dat je wel erg masochistisch moet zijn om zonder ondersteuning te gaan trappen. 

140 millimeter veerweg, Fazua Ride 60-motor en pakweg 18 kilogram op de weegschaal in een fraai vormgegeven pakket waarmee het heerlijk knallen is, in een notendop de Lapierre e-Zesty AM LTD, het paradepaardje uit de e-Zesty reeks. De nieuwe e-Zesty is een ideaal compromis tussen een laag gewicht, een soepel en vlot rijgedrag en een dynamische ondersteuning. De capaciteit van de batterij bedraagt nu 430Wh (dat is 72% meer dan vroeger) en de nieuwe Fazua Ride 60 is lichter en compacter, heeft een hoger koppel en is eenvoudig aanpasbaar aan jouw wensen.

Frame

Om het gewicht, de efficiëntie en de precisie te verbeteren, is de carbon lay-up geoptimaliseerd en werden er meer high-modulusvezels in de UD SLI-technologie gebruikt. Die Uni Directional Super Light Innovation werkt met nieuwe, lichtere en sterkere vezels en maakt het eveneens mogelijk met een variabele wanddikte te werken, zodat waar mogelijk minder materiaal gebruikt moet worden. Dat leidt dan weer tot een flinke gewichtsbesparing. Lapierre maakt gebruik van Torayca-vezels die in een polypropyleen mal worden samengedrukt. Op die manier is er minder hars nodig en kan er alweer op gewicht bespaard worden. Het framegewicht van de e-Zesty bedraagt zo 2,630 kilogram (maat M). De carbonconstructie maakt het ook gemakkelijker om de motor te integreren, te positioneren en in een hoek te plaatsen om de gewichtsverdeling te verbeteren en een fiets te creëren die nauw bij het gevoel van een niet-elektrische mountainbike aanleunt.

De vloeiende, beetje organische lijnen van het carbonframe kunnen ons meteen bekoren. En eerlijk, je moet al van dichtbij gaan kijken om motor en batterij te ontwaren. Zo mooi geïntegreerd komen ze zelden.

In de rechte onderbuis zit de batterij, ter hoogte van het bottom bracket volgt de, voor Fazua-motoren, gekende kromming. De 430-Wh-batterij kan niet uit het frame verwijderd worden, maar de oplaadpoort is gemakkelijk bereikbaar en laden gaat behoorlijk snel.

Op de bovenbuis verraadt een erg mooi geïntegreerd mini-display de meest belangrijke waarden. Het is ergonomischer en net zo gemakkelijk af te lezen en heeft ook een USB C-poort voor het opladen van je GPS of smartphone. Via een smartphone-applicatie kan je de motorinstellingen aan je eigen wensen aanpassen.

De cockpit – met die heerlijke Renthal-onderdelen – ziet er wel heel erg netjes uit. Alle kabels gaan binnendoor langsheen het balhoofd. 

Over de kleur van deze e-Zesty bestaat meer discussie. Weliswaar niet of het mooi is, daar zijn we het allemaal over eens, maar is het nu blauw of toch eerder pastelgroen? Who cares? Blauw of groen, de e-Zesty ziet er prachtig uit.

De zwevende demper gaat dwars door de zitbuis. Die plaatsing, dicht bij het bottom bracket, zorgt meteen ook voor een laag zwaartepunt. Het ontwerp en de overstap naar 29”-wielen en 140 millimeter veerweg betekende dat de kinematica en de vering moesten worden herzien om deze progressiever te maken aan het einde van de slag en meer ondersteunend in het midden. Met een flipchip kan je de schokdemper aanpassen, zodat je met de e-Zesty in een mullet-versie (27,5”-achterwiel) een nog levendigere fiets krijgt. Bovenal hebben de nieuwe locaties van de draaipunten van de Four Bar Linkage-vering het anti-kickback- en anti-squat-systeem verder verbeterd voor optimale trapefficiëntie en verbeterde schokgevoeligheid.

Fazua

De keuze voor de Fazua Ride 60-motor werd vooral ingegeven door het lage gewicht. De compacte aandrijving weegt slechts 1,96 kilogram. Door de lage plaatsing in het frame heeft hij ook weinig impact op het rijgedrag. De nieuwe 430-Wh-batterij weegt niet meer dan 2,3 kilogram. Het gehele Fazua Ride 60-pakket weegt slechts 4,26 kilogram, vergeleken met de 4,61 kilogram voor het oude systeem, een besparing van bijna 400 gram en een toename van 72% in actieradius.

De nieuwe Fazua Ride 60 past uitstekend in de filosofie van de e-Zesty. De Fazua heeft drie standen: Breeze, River en Rocket. De Ring Control biedt een scala aan mogelijkheden, waaronder een geheel vernieuwde loopondersteuning.

Geometrie

De e-Zesty is verkrijgbaar in vier maten (S, M, L, XL) en de geometrie ligt mooi in lijn met de trend van allmountainbikes. De zitbuishoek is rechter gemaakt (tot 77°) op alle maten, wat resulteert in een iets kortere bovenbuis. Om de wendbaarheid en het rijgedrag te verbeteren, is de bovenbuis ook drie tot vier centimeter schuiner gemaakt en is de zitbuis korter. De balhoofdhoek van 65° is mooi vlak zonder extreem te worden. 

De overstap naar 29”-wielen heeft gevolgen voor de hoogte van de trapas. Die is dertig millimeter lager geplaatst dan de wielas waardoor de fiets stabieler wordt. De korte, asymmetrische liggende achtervorken geven de rijder een levendig, dynamisch gevoel. 

Onderdelen

De AM LTD die we hier in test hebben, is het vlaggenschip uit het e-Zesty-gamma. De prijs van 8699 euro betekent dat er niet bepaald beknibbeld werd op het onderdelenlijstje.

Een Shimano XT-achterderailleur en -cassette, XT-remmen met 200-millimeterschijven, een Rotor-crankstel… ons hoor je niet klagen.

De RockShox Pike Ultimate met Charger 3-demper is een fantastisch functionerende vork, helemaal voorzien op het gebruik op allmountainbikes. De bijpassende RockShox Super Deluxe Ultimate-demper moet al niet veel onderdoen. Die demper wordt overigens netjes beschermd door een mini-spatbordje. Erg mooi, ware het niet dat de instelling van de sag toch wel bemoeilijkt wordt door dit spatbordje. Op zich ook niet enorm erg, eens je sag staat ingesteld, kom je daar amper nog aan.

De merkeigen carbonwielen zijn bijzonder goed. En mooi! En met daar brute Maxxis Minion DHR II-banden omheen is grip gegarandeerd.

Trailpret met de Lapierre e-Zesty AM LTD

Laat ik het maar meteen duidelijk stellen: ik ben een absolute fan van de Lapierre e-Zesty AM LTD. De e-Zesty rijdt als een gewone mountainbike, maar dan wel een waarvan de rider in topvorm verkeert. De Fazua-motor geeft zijn kracht discreet en op de achtergrond af. Akkoord, het is niet een even krachtige motor als pakweg Bosch of Shimano. Dus neen, in vergelijking met je Bosch-collega’s zal je niet als eerste bovenaan de berg staan. Deze bike vraagt wel degelijk de nodige input van de biker in kwestie. De ondersteuning is voelbaar maar niet in die mate dat klimmen als vanzelf gaat. 

Maar het is met name in de afdaling en op speelse en snelle trails dat de e-Zesty AM ons hart veroverd heeft. Daar voelt hij met zijn 18 kilogram niet alleen een pak lichter aan dan de dikke powerbakken, hij stuurt ook zo. Het gaat snel, gewillig en speels. Nooit krijg je de indruk met een veel te zware of te krachtige bike onderweg te zijn. Van bocht naar bocht, van het ene op het andere oor, kickers, drops, richels… het is een heus pretje op deze e-Zesty. En ook al is het niet de krachtpatser die sommige andere e-mtb’s zijn, toch is dit een heerlijke elektrische mountainbike die zijn vermogen in de strijd werpt op het moment wanneer het er echt toe doet.

De manier waarop de Fazua zijn ondersteuning geeft, sluit perfect aan bij het rijkarakter en inzetbereik van deze e-Zesty. Eigenlijk vergeet je vaak de motor, je bent gewoon aan het biken, weliswaar met een vette grijns op je gezicht. En door het relatief lage gewicht is het ook niet zo enorm erg wanneer je eens een keertje te laat opnieuw begint te trappen. De Fazua Ride60 reageert snel en adequaat op de input die je als berijder op de pedalen zet. De fiets is erg mooi in balans, de geometrie staat helemaal op punt. Je zit mooi centraal in de fiets en handling is uitstekend. 

Of er dan helemaal niets aan te merken valt op deze Lapierre? Toch wel, maar niets onoverkomelijk. Het afstellen van de achtervering vraagt wat meer aandacht dan me lief is. Die demper heeft namelijk de neiging nogal snel door zijn veerweg te gaan, het is spelen met de sag tot je de juiste instellingen hebt gevonden. Een of twee spacers in de demper kunnen waarschijnlijk de veerweg een stuk progressiever maken. Nu is het rijden, testen, afstellen, opnieuw rijden, opnieuw instellen… tot je de gewenste druk gevonden hebt. De e-Zesty houdt niet van al te veel sag. Zoals wel vaker kwam ik uit op een sag rond de 25%. En de Ring Controller is een prachtig stukje design, maar niet altijd even handig in gebruik. 

De nieuwe e-Zesty is een heerlijke fiets die de oorspronkelijke spirit van de lichte e-mtb van Lapierre helemaal verder zet. De integratie met de Fazua-motor is nagenoeg perfect en de e-Zesty voelt zich helemaal in zijn sas op snelle, bochtige singletrails. Zolang het terrein niet rotsachtig ruig wordt of je geen overdreven liefhebber van enorme sprongen in het bikepark bent, is dit een heerlijke elektrische allmountainbike. Het is een speelse fiets die kickt op singletrails. Stel dat ik zou moeten kiezen en slechts een mountainbike mag overhouden, dan zou deze Lapierre e-Zesty AM LTD wel eens een kanshebber kunnen worden.

Meer info: www.lapierrebikes.com

Gerelateerde artikels