Bike7 Pro Wax, Degrease en Chain Clean
Bike7 heeft al een tijdlang een plekje veroverd in ons lijstje met favoriete schoonmaak- en smeermiddelen. Je koopt kwaliteit voor een faire prijs. Dat is met de Pro Wax, de Degreaser en de Chain Clean niet anders. Het zijn stuk voor stuk krachtige producten die doen wat ze beloven.
Bike7 Pro Wax – ideaal voor frequente fietsers
Fiets je dag in, dag uit naar het werk of ga je regelmatig in weer en wind op pad? Dan ben je waarschijnlijk beter af met kettingwax dan met olie om je aandrijving te smeren. Wax heeft het voordeel meer vuilafstotend te zijn, waardoor het bruikbaarder is in elk weertype en op elke ondergrond. Wax heeft ook een langduriger effect: omdat de wax op je ketting wat uitdroogt, blijven stof en vuil niet zo snel kleven en moet je minder vaak ontvetten en opnieuw smeren.
De Pro Wax van Bike7 breng je de eerste keer aan in twee laagjes. Je laat in elke schakel een druppeltje vallen en laat de ketting een drietal uur drogen. Nadien herhaal je dit nog een keer en dan kan je volgens Bike7 zo’n 300 kilometer op weg met een optimale smering. Nadien volstaat het om de ketting schoon te vegen met een droge doek of microvezel en wat nieuwe wax toe te voegen. Zijn je ketting en tandwielen echt ranzig na een modderrit of heb je al een paar nieuwe laagjes wax toegvoegd, waardoor zich stilaan een grijze film op je ketting begint te vormen? Dan is het tijd om het boeltje grondig te reinigen met ontvetter en een nieuwe dubbele laag aan te brengen. Logischerwijs zal het wat meer ontvetter vergen om je aandrijving kraaknet te krijgen dan dat bij een geöliede ketting het geval is.
Wij konden vooral het gebruiksgemak van de Pro Wax appreciëren. Het dubbele laagje aanbrengen is iets meer gedoe, maar je spaart dan weer een pak tijd uit tussendoor, wanneer je enkel wat nieuwe wax op je ketting hoeft te doen. Het is trouwens geen loze belofte dat je aandrijving minder vuil wordt. Zelfs op natte, modderige winterwegen konden we onze ketting nadien vrij goed schoonvegen en was het verre van nodig om telkens weer te gaan ontvetten. Ook de stille werking van ketting en tandwielen viel op!
De Pro Wax van Bike7 is verkrijgbaar in flesjes van 150 of 500 ml.
Adviesprijs: 12,95 euro (150 ml)
+ Vuilafstotende werking
+ Niet meer nodig om na elke rit je ketting te ontvetten
+ Goeie smering in alle weersomstandigheden
+ Prijs-kwaliteit
– Na ontvetten een dubbele laag aanbrengen
– Wat meer ontvetter nodig om de ketting en tandwielen weer helemaal schoon te krijgen
Bike7 Degrease – multifunctionele ontvetter
Soms is je fiets zo’n vieze janboel dat enkel de grove middelen helpen om hem weer schoon te krijgen. De Degrease van Bike7 kan dan van pas komen. De ontvetter is multifunctioneel en je kan het gebruiken om naast je aandrijving bv. ook je remschijven, velgen of carbon frame schoon te maken. Vette vlekken op je matte lak, lijmresten, residu van je schijfremmen dat na een natte rit uit je remklauwen is gelopen… Ga het gerust te lijf met deze spuitbus. Het is de bedoeling dat je de Degreaser eerst op je vuile fiets spuit en even laat inwerken. Pas nadien maak je je fiets nat en gebruik je een gewoon schoonmaakmiddel. Blijf je graag binnen het Bike7-gamma, dan is dat de Bike Clean. De ontvetter zorgt ervoor dat de fietsshampoo makkelijker op het vuil kan inwerken en het dus ook sneller loskomt van je fiets. Heb je handige vingers en onderhoud je ook zelf je lagers? Ook dan kun je de Degrease van Bike7 gebruiken om de cups grondig schoon te maken vooraleer je nieuwe lagers monteert.
Kleine keerzijde van de multifunctionaliteit is het feit dat deze Degrease wel iets minder krachtig is om effectief ook je aandrijving meteen goed schoon te krijgen. Pas na een tweede keer inspuiten was onze (vrij vieze) ketting weer netjes, terwijl de Bike7 Chain Clean dit klusje wel in één keer kon klaren. Bovendien heb je ook best veel verlies wanneer je je fiets met een spuitbus te lijf gaat en vliegt de Degrease er bijgevolg goed door. Na een vijftal grondige schoonmaakbeurten was het uit met de pret en mocht de spuitbus van 500 ml de vuilbak in, want die is niet navulbaar.
De Degrease van Bike7 is verkrijgbaar in een spuitbus van 500 ml en een fles van 1 l.
Adviesprijs: 12,95 euro (500 ml)
+ Maakt grondige schoonmaakbeurten een stukje makkelijker
+ Veilig te gebruiken op alle onderdelen van je fiets
– Voor je aandrijving zijn er meer krachtige ontvetters te vinden
– Spuitbus van 500 ml gaat niet zo lang mee
Bike7 Chain Clean – krachtige kettingreiniger
Vooraleer je aan het smeren gaat, is het natuurlijk belangrijk dat je ketting en tandwielen goed schoon zijn. Anders ontstaat die typische zwarte, aangekoekte smurrie die je achteraf van tussen de derailleurwieltjes mag peuteren.
Je aandrijving in een mum van tijd grondig ontvetten doe je met de Chain Clean van Bike7. Het is een krachtig middel dat je volgens de fabrikant slechts een half minuutje moet laten inwerken. Wanneer je daarna je ketting afspoelt en droog wrijft, haal je het vuil zo van tussen de schakels. Heerlijk! Maar let wel even op: deze ontvetter wordt geleverd in een fles met een verstuiver. Da’s natuurlijk makkelijk om aan te brengen, maar wanneer je wat te enthousiast te werk gaat, komt het goedje ook al snel in de lagers van je body, achteras of trapas terecht. Met een kwast en wat Chain Clean in een oude bidon kan je de klus even goed klaren en is de kans wat kleiner dat je het vet van je lagers aantast.
De Chain Clean van Bike7 is verkrijgbaar in flessen van 500 ml, 1 l en 5 l. Op het product wordt evenwel nergens melding gemaakt of het biologisch afbreekbaar is of niet.
Adviesprijs: 13,95 euro (1 l)
+ Heel krachtig ontvettend middel
+ Aandrijving schoon in een mum van tijd
– Fles met verstuiver: veel verlies en niet geheel veilig voor lagers in de buurt van de aandrijving
– Biologisch afbreekbaar?
Muc-Off Ludicrous AF en Bio Drivetrain Cleaner
Doorgedreven marketing kan ook voor vrij saaie producten als smeer- en schoonmaakmiddelen wonderen doen. Muc-Off weet op dat vlak van aanpakken en wist dat afgelopen najaar te bewijzen met de lancering van de Ludicrous AF kettingolie. Volgens het Britse merk is dit de snelste olie op de markt. Meer zelfs: het is ‘drivetrain dynamite’, vloeibaar goud in een flesje, de formule 1-auto onder de smeermiddelen. Kortom: het blik met superlatieven werd door de marketingafdeling opengetrokken om de prijs enigszins te rechtvaardigen. Want – voor wie zich afvraagt waarvoor die ‘AF’ staat – ook die is ‘Ludicrous As F*ck’. Maar het dient alvast ook gezegd: de producten van Muc-Off zijn niet de goedkoopste, maar ze zijn wel van een prima kwaliteit.
Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner
Vooraleer je je ketting smeert met waanzinnig dure olie, wil je ze natuurlijk eerst zo schoon mogelijk krijgen. Dat lukt prima met de Drivetrain Cleaner van Muc-Off. De ontvetter is niet alleen heel erg krachtig, is het ook fijn om te weten dat de vloeistof volledig biologisch afbreekbaar is. Je zou het op het eerste zicht niet zeggen, want qua kleur lijkt het alsof er iemand een staaf uranium heeft gesmolten om die dan vervolgens in een flesje te gieten.
Spuit je met de verstuiver wat Drivetrain Cleaner op je aandrijving, dan zie al na een minuutje groengele druppels vol zwarte smurrie van tussen de schakels druipen. Dat is één van die dingen waar wij als bikenerds echt voldoening van krijgen. Hardnekkig vuil aan je ketting, tandwielen of derailleurwieltjes schrob je vervolgens los met een borsteltje om nadien alles even af te spoelen en droog te maken met een vod of microvezeldoek. Ook de geur van de Muc-Off kettingontvetter is best aangenaam. Kortom: wij zijn fan. Alleen moet je met de verstuiver opletten dat je niet teveel van het krachtige goedje richting de lagers van je body, achterwiel en trapas spuit.
Voor deze biologisch afbreekbare ontvetter van Muc-Off moet je wel wat stuivers neertellen.
Adviesprijs: 24,99 euro (500 ml)
+ Krachtig middel voor een snelle en grondige reiniging
+ Aangenaam geurend
+ Biologisch afbreekbaar
– Prijzig
– Opletten voor je lagers met de verstuiver
Muc-Off Ludicrous AF kettingolie
‘Pièce de résistance’ in het gamma van Muc-Off is de Ludicrous AF-olie. Renners van onder andere EF-Nippo en Ineos smeren hun aandrijving er al een hele poos mee, maar het vloeibare goud is sinds september 2021 ook voor particulieren verkrijgbaar. Al moet je voor deze ‘marginal gain’ wel zeer diep in de buidel tasten: voor 61,95 euro verandert 50 ml olie van eigenaar. Omgerekend is dat 1239 euro per liter. Voor die prijs kan je wel al een paar flesjes Dom Pérignon soldaat maken.
Of je van enkele flinke teugen champagne sneller gaat fietsen, dat zouden we even moeten checken bij Freddy Maertens. Maar als we Muc-Off mogen geloven, is dat met de Ludicrous AF olie op je ketting alleszins wel het geval. Meer zelfs: Muc-Off claimt dat dit de snelste olie ter wereld is en staaft die bewering met een reeks eigen laboresultaten. Muc-Off investeerde in een uit de kluiten gewassen R&D-afdeling, die in het hoofdkwartier in het Engelse Dorset zo’n drietal jaar aan dit product heeft gewerkt. Er zit dus nogal wat innovatie, ontwikkeling en testwerk in de Ludicrous AF-olie. Kettingen van profrenners en triatleten worden er zelfs met regelmaat van de klok ultrasoon gereinigd, opnieuw gesmeerd en op wrijving en slijtage onderzocht.
Kettingen en olie optimaal laten presteren in een labo-omgeving is één ding. Maar op de weg krijg je onvermijdelijk af te rekenen met stof en smurrie die voor frictie kunnen zorgen. Daarom wint kettingwax de laatste jaren ook meer en meer terrein. Oliën kunnen de wrijving tussen de metalen onderdelen van je ketting en tandwielen prima verminderen, maar wax is meer vuilafstotend en houdt je ketting dus langer als nieuw. Al claimt Muc-Off dat de Ludicrous AF olie je in alle omstandigheden én op alle ondergronden een stuk sneller maakt. Het geheim van de olie zou hem zitten in de moleculen die op zo’n manier reageren op het metaal van de ketting, dat er constant een minuscuul vloeibaar laagje over de kettingschakels heen blijft zitten, waardoor er amper wrijving ontstaan en er dus ook geen verlies van efficiëntie in de aandrijving is.
De hamvraag is dan natuurlijk: heeft de olie een voelbaar effect op je snelheid of rijervaring? In alle eerlijkheid: ja! Echt wetenschappelijk kunnen wij het niet staven, maar er lijkt nog net dat tikkeltje meer souplesse in je tred te zitten. Niet dat onze gemiddelde snelheid met een ruk de hoogte inging, maar je kan je cadans toch iets makkelijker vasthouden en dus wil dat ook zeggen dat je aan het einde van de rit sneller zal zijn. Wat ook opvalt onderweg, is de fluisterstille werking van je aandrijving. Wij gingen met de Ludicrous AF-olie vooral op pad op natte, vuile winterwegen. Meestal is dat een certitude voor geschuur en geschaaf ter hoogte van de ketting en tandwielen. Maar die fricties werden met dit smeermiddel alleszins tot een minimum herleid. Dat je deze Muc-Off-olie dus in elk weertype kan gebruiken, lijkt dus alleszins geen loze belofte.
Is de Ludicrous AF-olie een topproduct waarmee je wattages bespaart? Zeker. Is het de snelste olie ter wereld? Geen idee, er zijn nog andere prima smeermiddelen te koop. Is 50 ml olie ook echt 61,95 euro waard? Dat kan alleen jij beslissen. Wanneer je een bepaald niveau van fysieke paraatheid hebt, je op je voeding let en je al met topmateriaal fietst, dan zijn het dit soort kleine upgrades die het verschil kunnen maken tussen winnen of verliezen. Wij drinken alleszins liever een glaasje champagne nu en dan…
+ Innovatief hoogstandje
+ Extra soepele tred voelbaar
+ Maakt je aandrijving stiller
– Prijskaartje
Finish Line Dry & Wet lubricant & wax
Misschien niet het bekendste merk, maar Finish Line heeft een stevig palmares wat de ondersteuning van profploegen betreft. Bahrain-Victorious, Trek-Segafredo, Direct Energie (intussen Team TotalEnergies), en de jongens van Intermarché-Wanty-Gobert maakten de afgelopen jaren al gebruik van de onderhoudsproducten van het Amerikaanse Finish Line. Het merk teert dan ook op jaren van doorontwikkeling om de onderhoudsproducten te brengen naar het niveau waarop ze zich op de dag van vandaag bevinden. Geen innovatie ten top, maar wel bewezen degelijkheid en werkzaamheid. Voor extreme weersomstandigheden is er de Wet lubricant, ontwikkeld voor crosscountrygebruik maar ook inzetbaar in Vlaamse winters en voorjaren. Het Dry-smeermiddel op basis van teflon is dan weer een echte allrounder.
Betrouwbaar spul
De wax is best schappelijk geprijsd en werkt prima. Wel is de textuur iets dunner dan wat we gewend zijn van een smeermiddel op basis van wax. Dat vertaalt zich ook naar de duurzaamheid. We moeten iets sneller bijsmeren. De Wet lubricant gaat dan weer verrassend lang mee. Over de droge versie kunnen we dan weer niets verkeerd zeggen. Deze is betrouwbaar en doet wat ervan verwacht wordt. De flesjes met druppelkop maken de smeermiddelen handig om aan te brengen. De EcoTech-ontvetter die we in onze handen kregen, kwam tot onze verbazing in eenzelfde druppelflesje, en niet in een sprayflacon. Moeilijker te gebruiken voor de cassette, maar heel efficiënt op de rest van de aandrijving. De ontvetter lijkt erg krachtig te zijn, naspoelen met water is dan ook aan te raden vooraleer opnieuw te smeren. Komen er kleine kinderen in de buurt van jouw garage of hobbykot? Alle flesjes smeermiddel en ontvetter beschikken over een kindveilige sluitdop. Ook dat is mooi meegenomen.
Adviesprijzen:
Dry lubricant (120ml): 11 euro
Wet lubricant (120ml): 11 euro
Wax lubricant: (60ml): 7 euro
EcoTech ontvetter (120ml): 6 euro
+ Ontvetter wordt efficiënter aangebracht dan met sprayflacon
+ Flesjes hebben praktische druppelkop
– Wax is goedkoper maar verliest sneller werking
Peaty’s Linklube All Seasons starter pack & Foaming Drivetrain Degreaser
Het Britse Peaty’s staat bekend om zijn innovatieve producten, die zich liefst van al onderscheiden van de concurrentie. Zo combineren ze bij Peaty’s in de All Weather link lube en de Wet link lube het beste van twee werelden door wax en olie te mixen. Bovendien werd in beide gevallen een geurtje toegevoegd. Munt voor de All Weather en Irish Coffee bij het smeermiddel voor natte omstandigheden. De emulsie voor droog en stoffig weer is dan weer volledig op basis van een biologische afbreekbare wax op waterbasis gemaakt. De Foaming Drivetrain Degreaser van Peaty’s is helemaal wat de naam doet vermoeden. Een schuimende ontvetter in een sprayflacon. Eveneens biologisch afbreekbaar. En naar eigen zeggen enkel getest op fietsen, niet op dieren.
Geurig en langdurig
Het starter pack is de ideale manier om kennis te maken met de verschillende smeermiddelen van Peaty’s. Met de All Weather link lube kan je sowieso altijd aan de slag. Voor gebruik dien je uiteraard je ketting volledig te ontvetten en te drogen. Wanneer je dat iets minder grondig gedaan hebt, werkt het smeermiddel in op de lagers om overtollige vuiligheid evenwel nog af te voeren. Met risico op een ketting die sneller zwart wordt. Goed ontvetten alvorens te smeren is dus de boodschap. De wax voor droog weer legt een mooie coating op de ketting die maar weinig stof en vuil verzamelt. Op die manier gaat een smeerbeurt lang mee. De lekkere geurtjes van het All Weather- en Wet-smeermiddel zijn mooi meegenomen, en geven je het gevoel dat je fiets echt raceklaar is. De drie smeermiddelen komen in eenzelfde flesje van 60 ml in het starter pack. Dit flesje neem je vast als een soort pen om je ketting te smeren. Door de afgeronde kop en mogelijks een gebrek aan motoriek schieten we af en toe wel naast de ketting. De Foaming Drivetrain Degreaser weten we wel te pruimen. Het schuimende goedje blijft langer hangen, waardoor het beter inwerkt. Na twee minuten goed afspoelen met water is je aandrijving terug brandschoon.
Adviesprijs: 27,99 euro (starter pack) & 12,99 euro (500ml Foaming Drivetrain Degreaser)
+ Het starter pack bevat smeermiddelen voor alle weersomstandigheden
+ De schuimende ontvetter werkt beter in op cassette en derailleurwieltjes
+ De geurtjes geven je het gevoel dat je fiets écht raceklaar is
– De afgeronde smeerkop schiet makkelijk naast de ketting
– 60 ml is snel op maar leuk als kennismaking
Dynamic Bike Care Speed potion wax, Slick wax, allround kettingolie en Drivetrain Detox
Dat Wout Van Aert momenteel zo hard rijdt, ligt vermoedelijk niet alleen aan de onderhoudsmiddelen die hij gebruikt. Feit is wel dat het Nederlandse Dynamic Bike Care het team van Jumbo-Visma voorziet van fietsverzorgingsproducten. Wie zweert bij een kettingolie in de plaats van wax, kan beroep doen op de biologisch afbreekbare allround kettingolie. Deze beschermt tegen vocht en corrosie en vermindert aanzienlijk de wrijving van je aandrijving. Qua kettingwax vinden we in het gamma van Dynamic de vrij standaard Slick Wax en de exclusieve Speed Potion Wax voor competitieve doeleinden terug.
Standaard wax of vloeibaar goud
De All Round Bio Lube is zo’n smeermiddel waarmee je niets verkeerd kan doen. Bij Dynamic geven ze mee om het smeren om de 250 kilometer te herhalen, maar dat haalt onze ketting moeiteloos. Bij de Slick wax zijn er geen specifieke richtlijnen, behalve dan dat je de kettingschakels best zowel langs de binnenkant als de buitenkant smeert. Twee uurtjes laten staan en nadien de overtollige wax afvegen. Tussen beide is er amper verschil in geluid, wrijving of duurzaamheid te merken, maar de slick wax vangt duidelijk minder vuil en geniet dus toch onze voorkeur. De Speed Potion Wax is dan weer buiten categorie. Met bijna 40 euro per flesje lijkt het wel vloeibaar goud. Wij merken zelf weinig verschil, maar ontwikkelen waarschijnlijk onvoldoende kracht. De coating leeft en moet eerst een tiental minuten in beweging gereden worden vooraleer hij optimaal functioneert. Dat verschil kunnen we wel voelen door met onze vingers over de ketting te gaan. Welk smeermiddel we ook gebruiken, de Drivetrain Detox verwijdert krachtig alles wat op de aandrijving zit en vergemakkelijkt zo het onderhoud.
Adviesprijzen:
Speed potion wax (100ml): 39,99 euro
Slick wax (100ml): 12,99 euro
All Round Bio Lube (100ml): 10,99 euro
Drivetrain Detox (1000ml): 13,99 euro
+ Naaldkop is handig om kettingschakels te smeren
+ Krachtige maar biologische ontvetter
– De Speed potion wax zit in de (prijs)categorie ‘marginal gains’
Motorex kettingreiniger en kettingolie
Een van de belangrijkste onderdelen aan je fiets is zonder enige twijfel de ketting. De ketting is tijdens een fietsrit eigenlijk quasi onophoudelijk aan het werk. En zolang dat allemaal vlot en goed verloopt, stel je je hoogstwaarschijnlijk weinig vragen bij dat stukje techniek. Het is pas wanneer je ketting stuk gaat of stroef loopt, dat je er bij stilstaat. Een goed onderhouden fietsketting is efficiënter en gaat langer mee. Regelmatig schoonmaken en opnieuw smeren zijn dan ook cruciaal voor een fietsketting. Het Zwitserse Motorex leverde ons een bus Chain Degreaser X-Treme Cleaner en twee busjes Chainlube (eentje voor natte en eentje voor droge omstandigheden) waar wij de afgelopen maanden onze ketting mee in topconditie hielden.
Motorex Chain Degreaser X-Treme Cleaner
De Motorex Chain Degreaser is een heel erg krachtige, biologisch afbreekbare ontvetter. Zowel ketting als derailleurs en tandwielen worden bijzonder snel en effectief gereinigd door deze ontvetter. De ontvetter is erg fijnmazig te verstuiven waardoor deze ook in de smalste en kleinste onderdelen doordringt. En ja, dat vuil en vet mag best stevig aangekoekt en overvloedig aanwezig zijn. Net als met de meeste ontvetters spuit je de Chain Degreaser op ketting, derailleurs, cassette… en laat je het even inwerken vooraleer je aan het reinigen slaat. De spuitmond op de spuitbus is smal genoeg, zodat er niet al teveel ontvetter verloren gaat. Een rietje was handig geweest om gerichter bij moeilijker bereikbare onderdelen te raken. Na een stevige mountainbikerit doorheen de Vlaamse blubber volstond het met deze Motorex Chain Degreaser om slechts een keer onze aandrijflijn in te spuiten, een paar minuten te laten inwerken en we konden reeds gaan reinigen. Een minder krachtige ontvetter zou hier zonder twijfel meer moeite mee gehad hebben. Wil je enkel je ketting reinigen, dan kan het zelfs volstaan met wat ontvetter op een doek te spuiten en daarmee een paar keer over je gehele ketting te gaan.
Adviesprijs: 13,95 euro voor een spuitbus van 500 ml.
+ Erg krachtige ontvetter
+ Biologisch afbreekbaar
– Geen spuitrietje meegeleverd
Motorex Chainlube
Heb je zonet een krachtige ontvetter gebruikt, dan is het zaak om je ketting opnieuw te gaan smeren. Daarvoor stelt Motorex twee verschillende soorten kettingolie voor, te gebruiken afhankelijk van de omstandigheden waarin je gaat rijden. De Chainlube for Wet Conditions is voor wanneer het nat ligt, die voor Dry Conditions, inderdaad voor wanneer het droog is. Het grote verschil tussen beide is dat de olie voor natte omstandigheden waterafstotend is. Die voor de droge omstandigheden is dan weer meer stof- en vuilafstotend. Beide komen in hetzelfde busje van 100 ml en beide zijn eveneens biologisch afbreekbaar. Bekijk je een druppel, dan merk je dat de ‘Dry’ een gele kleur heeft en wat minder kleverig is, terwijl de ‘Wet’ meer doorschijnend is. De ‘Wet’ hebben we de afgelopen maanden behoorlijk goed kunnen testen. Wat meteen opvalt, is dat de ketting vettig noch plakkerig wordt en dat de kettingolie best lang op de ketting blijft zitten. De smering is optimaal en blijft dat ook gedurende je hele rit. In tegenstelling tot vele andere kettingoliën, waarbij je hele aandrijflijn of zelfs de hele achterkant van je fiets onder de smurrie hangt, blijft bij deze Motorex alles er heel netjes uitzien. Testen van de ‘Dry’ deden we op die zeldzame droge dag en daar viel ons op dat olie echt wel heel lang voor een optimale smering zorgt. Na afloop van die ene droge rit zag onze ketting er nog even netjes uit als aan de start van de rit: amper vuil of stof waar te nemen en nog steeds een mooi beschermlaagje. De Motorex Chainlube functioneert uitstekend. Enige negatieve punt dat we kunnen aanhalen, is dat de opening waardoor de olie naar buiten komt, behoorlijk groot is waardoor er nogal wat olie op de grond druipt.
Adviesprijs: 7,95 euro voor een busje van 100 ml.
+ Lange en optimale bescherming van de ketting
+ Biologisch afbreekbaar
– Brede opening
AbsoluteBlack Graphenwax
Een buitenbeentje in deze test is deze wax van AbsoluteBlack. De doos en de inhoud stralen kwaliteit en design uit. Het zijn precies vier uit de kluiten gewassen pralines die je uit de verpakking haalt. Elke praline smelt je in een pot om er de ketting in onder te dompelen. De claims van de fabrikant die bekend is geworden met zijn ovale tandwielen, zijn wel meteen stevig: de wax zou soepeler zijn dan die van de concurrentie, langduriger op de ketting blijven, niet afbrokkelen, stiller, properder en eenvoudiger zijn.
In de pot roeren
De opstartprocedure is duidelijk: je ketting moet helemaal zuiver worden gemaakt door een uurtje te weken in white spirit, daarna 12 uur drogen en dan in propere en droge toestand in de gesmolten wax (aan 100°C) worden geplaatst. Daar laat je die een kwartiertje in liggen en op het einde beweeg je de ketting doorheen de kom, zodat de wax overal kan doordringen. Tenslotte haal je de ketting uit de pot, laat je hem uitlekken, veeg je de buitenkant wat af en laat je hem drogen. Voor installatie plooi je elke schakel, zodat de stijfheid uit de ketting verdwijnt. Dat zou voldoende moeten zijn voor een paar honderd kilometer fietsplezier, waarna je de ketting terug van de fiets haalt – een snelsluiting is essentieel – om met kokend water af te spoelen (dat verwijdert het vuil) en terug het droog- en kookproces te herhalen. Handig daarbij is dat er nauwelijks wax uit je pot verdwijnt, zodat je die meerdere keren opnieuw kan gebruiken.
We merkten daarbij al meteen dat de wax niet zo proper is als AbsoluteBlack beweert. De was is effectief zwart en dat zie je aan je handen. Schilfers vielen er, ondanks de claims dat het niet zou gebeuren, toch af. Meteen bij de eerste kilometers vonden we dat de aandrijving veel geruislozer klonk dan met onze gebruikelijke wax – veelbelovend! De ketting draaide verbazend vlot rond en onze verwachtingen voor het vervolg waren hooggespannen. Die gravelrit was wel bezaaid met diepe modderplassen en na twee uur hoorden we toch al wat meer lawaai. Na de obligate poetsbeurt zagen we dat de ketting al veel droger stond dan gehoopt. Toen alles terug helemaal droog was, bleek dat ook duidelijk zichtbaar. Het grote voordeel dat ons het meeste aantrok, de langdurige effectiviteit, was er dus niet. Nochtans hadden we de ketting lang genoeg in de voldoende hete wax laten liggen. Daardoor zouden we deze smeltwax vooral aanraden voor propere ritten met de racefiets. Als we in die omstandigheden betere resultaten boeken, laten we het hier weten. AbsoluteBlack heeft trouwens ook een gewone druppelwax waarover we wel positievere commentaren horen.
Adviesprijs: 29,95 euro voor 340 g
+ Enorm stille werking bij propere rit
+ Luxueus aanvoelend product
– Snelsluitschakel voor ketting noodzakelijk
– Gaat minder lang mee dan gehoopt
– Toch vrij ingewikkelde applicatieprocedure