Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: HED Jet 4 Plus

Sinds ongeveer elke doorgestudeerde Chinees in staat is om voor geen geld een paar full-carbon velgen te produceren, zijn de aluminium velgen met aerodynamische carbonprofielen heel zeldzaam geworden. Het Amerikaanse HED maakt ze nog en wij haalden een paar Jet 4 Plus wielen in huis om te kijken of die hun 1.440 euro waard zijn

Eerlijk is eerlijk, het was al een eeuwigheid geleden dat ik nog met aluminium velgen met carbon profielen gereden had toen de HED Jet 4 Plus wielset me door de importeur werd aangeraden voor een test. En toen ik in mijn geheugen begon te graven naar herinneren aan dat soort wielen, kwamen niet meteen positieve signalen aan de oppervlakte. Want hoewel de fabrikanten de wielen steevast voorstellen als een carbonwiel met een aluminium remrand, zijn het in feite basic aluminium wieltjes met een carbon aeroprofiel.

Dat noemen wij dan ‘een schoon koppeltje’…

Maar goed, onder het motto ‘enkel een gek verandert nooit van mening’, ging ik toch in op de uitnodiging tot test. De Jet Plus wielenlijn bestaat uit de 4, de 6 en de 9 waarbij het cijfer verwijst naar de velghoogte en telkens worden de wielen voor velgremmen en schijfremmen aangeboden. De Jet 4 Plus heeft 46 millimeter hoge carbon profielen op de aluminium tubeless ready velgen staan en HED biedt meerdere opties aan wat het aantal spaken betreft. Vooraan kan je kiezen uit 18 of 20 radiaal gemonteerde spaken, achteraan is er keuze uit Shimano/Sram en Campagnolo bodies met 24 of 28 kruis over twee gemonteerde spaken aan de aandrijfzijde en de niet-aandrijfzijde. De wielen met het grootste aantal spaken (20 voor en 28 achter) geeft HED het label ‘Stallion Build’ mee, wat evenveel wil zeggen als dat ze met veel paardenkracht overweg kunnen.

Voor de vorm of de functie?

1.440 euro voor een alu/carbon wielset is niet goedkoop als je weet dat een paar dertien-in-een-dozijn Chinese full-carbon wielen al voor minder dan duizend euro de online toonbank passeert. Voeg daar het gewicht van de HED Jet 4 Plus wielen aan toe (743 gram voor het voorwiel, 953 gram voor het achterwiel en 108 gram voor de snelsluitingen) en je trekt met flink wat voorbehoud op weg voor de rijtest. En dan moet je al snel vaststellen dat met verdraaid fijne wielen op pad bent. Ondanks het wat hogere gewicht zijn de acceleraties meer dan voortreffelijk, niet in het minst omdat de wielen lekker strak gebouwd zijn. Keerzijde van die medaille is dat je best wat bredere banden om de 25 mm brede aluminium velgen legt want de wielen zelf voelen op slecht wegdek vrij hard aan. Ondanks de 46 mm hoogte gedragen de Jet 4 Plus wielen zich heel neutraal bij zijwind en het grootste voordeel van dit type wielen blijft uiteraard dat je op de gefreesde aluminium velgen in droge én natte omstandigheden gecontroleerd kunt remmen.

In werkelijkheid zijn het voor- en achterwiel even groot. (LOL)

Belangrijk bij de evaluatie van deze wielen is dat de carbon aeroprofielen die op de aluminium velgen zijn aangebracht heel dun zijn. Ze hebben dan ook slechts één functie en dat is de aerodynamica van de wielen verbeteren, tot de structurele stijfheid van het wiel dragen ze niet bij. Knijp je met duim en wijsvinger in die carbon aeroprofielen, dan voelen ze broos aan en je mag je fiets ook niet met één van de Jet 4 Plus wielen aan een muur- of plafondhaak ophangen want dan kan je het aeroprofiel beschadigen of zelfs breken. Knap vervelend is dat de carbon aeroprofielen tijdens een regenrit of een wasbeurt flink wat vocht slikken. Leg je je fiets na de regenrit of wasbeurt meteen in de auto, dan zal je een paar uur later een flinke plas water in de kofferbak van je wagen aantreffen.

Slotconclusie? 1.440 euro is niet goedkoop, maar technisch kan je de HED Jet 4 Plus wielen weinig of niets ten laste leggen. De wielen zijn te zwaar om het hooggebergte mee te bestormen, maar stijf genoeg om mee te koersen en sterk genoeg om op slecht wegdek in te zetten. Het comfort is aan de magere kant, de afwerking is wel prima en de lagering is soepel. Ben je op zoek naar low-budget cosmetische opsmuk van je racefiets, dan ben je bij een dertien-in-een-dozijn Chinees met full-carbon velgen goedkoper gediend. Maar op die wielen zal je nooit zo goed kunnen remmen als op de HED Jet 4 Plus, en dat is ook veel waard…

www.hedcycling.com