Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Gazelle N°1 speedpedelec

Wie nog nooit met een speedpedelec heeft gereden, veronderstelt waarschijnlijk dat die allemaal op elkaar lijken, maar niets is minder waar. Dat bewijst ook deze Gazelle N°1. Met zijn Bosch-middenmotor, automatische versnellingen en makkelijk hanteerbaar gedrag op de weg toont hij zich veel toegankelijker dan zijn soortgenoten.

Laten we beginnen met het belang van het motortype voor het rijgedrag. Gazelle maakt gebruik van de jongste versie van de snelle middenmotor van Bosch. Die Bosch Performance Line Speed doet het dankzij een koppel van 85 newtonmeter op het vlak van topsnelheid al een pak beter dan de vorige generaties, maar toch zal je bij een rechtstreekse vergelijking merken dat bijvoorbeeld een Stromer iets gemakkelijker boven de 40 kilometer per uur te houden is. Daardoor ga je een dragrace tegen zo’n snelle speedpedelec met achterwielaandrijving niet winnen en moet je, eens de topsnelheid van 45 per uur is bereikt, meer moeite doen om die vast te houden, zeker als je niet in de zwaarste motorstand zit. Heel belangrijk is de juiste cadans en dan komt een van de belangrijkste onderdelen van deze Gazelle in beeld.

Altijd goed in cadans

Terwijl veel e-fietsers hun ketting gewoon op het kleinste kroontje laten liggen (wat op onvoorstelbaar korte tijd voor veel slijtage kan zorgen), zit er op deze N°1 een automatische versnellingsnaaf. Die Enviolo Heavy Duty AutomatiQ Pro zorgt ervoor dat je altijd in de correcte versnelling zit. Je stelt gewoon je gewenste cadans in via de Bosch Kiox-computer op je stuur en de Enviolo doet de rest. Deze zware versie is voorzien op de krachten van een speedpedelec en schakelt traploos – je voelt dus geen sprongen terwijl de versnelling zwaarder of lichter wordt, want de overgangen zijn geleidelijk. Dit is zonder twijfel dé toekomst van de e-bike, want je krijgt er automatisch minder slijtage door, terwijl het trappen veel aangenamer wordt en je aan niets moet denken. Het systeem vraagt weinig onderhoud, net als de fluisterstille Gates-aandrijfriem, waaraan je geen kettingolie moet doen – waardoor je dus ook geen vuile broek krijgt. Je ziet, Gazelle heeft duidelijk veel aandacht aan het gebruiksgemak besteed.

Natuurlijke rijsensatie

De Gazelle is met zijn 26,2 kilo geen lichtgewicht maar doet het wel beter dan de meeste speedpedelecs. Dat draagt zeker bij tot een natuurlijker rijgevoel en een duidelijk verbeterde manoeuvreerbaarheid. Terwijl veel concurrenten zich niet zo gemakkelijk laten besturen, voelden we ons zekerder aan het stuur van deze N°1, die meer aanvoelt als een gewone fiets. De zithouding is niet al te voorovergebogen, wat veel mensen als ‘aangenamer’ zullen omschrijven, en dan is er nog een andere stuurpen beschikbaar, die je nog meer rechtop laat zitten. Hou er dan wel rekening mee dat luchtweerstand de belangrijkste vijand van je topsnelheid is, zodat je nog meer kracht zal moeten leveren om de 45 te bereiken en vast te houden.

Herkenbare look

Wie naar het werk moet fietsen door een mijnenveld, zoals veel Belgische fietspaden mogen worden genoemd, zal misschien een verende voorvork missen, maar het carbon exemplaar dat in deze fiets zit, doet wel goed zijn werk om trillingen te dempen (onder meer ook door de ‘luie’ balhoofdhoek) en houdt het gewicht laag. Bovendien is de vork mooi geïntegreerd in het algemene uiterlijk van de fiets. De look van de Gazelle N°1 springt trouwens mooi uit de band. De hoekige lijnen, overgangen en kleurcontrasten maken hem aantrekkelijk en herkenbaar. De kabels lopen helemaal binnendoor, wat voor een cleane look zorgt. Hij is overigens niet alleen in het oranje beschikbaar maar ook in het blauw, grijsgroen, rood en zwart.

De ‘gespleten’ bovenbuis loopt rechtstreeks over in de achtervork.

De 625 Wh-accu zit weggewerkt in de zwarte buik van de onderbuis. Met de sleutel kan je de batterij er laten ‘uitvallen’ maar je kan hem ook gewoon opladen terwijl hij in de fiets zit. Volledig opgeladen haal je volgens de actieradius-calculator van Bosch in ideale omstandigheden en op een vlak parcours zo’n 40 kilometer in Turbo-stand – want op een speedpedelec kies je nu eenmaal vaker voor de zwaarste ondersteuning – en dat komt inderdaad in de buurt van wat we ermee haalden, mede dankzij de automatische schakelbak. Is dat te krap, dan kan je een extra accu van 500 Wh erbij kopen om bovenop de schuine buis te monteren, maar dat kost je wel meteen 1000 euro extra.

Gekozen voor kwaliteit

Eveneens de randonderdelen verdienen aandacht, want die lijken heel zorgvuldig uitgekozen. Het brede stuur met een aangename buiging zorgt voor veel controle, de spatborden en achteruitkijkspiegel zijn stevig en lijken lang te kunnen meegaan, en de TRP C2.3-remmen met vier remzuigers laten je met vertrouwen tot stilstand komen: de remschijven van 203 mm vooraan en 180 mm achteraan zijn goed bemeten op hun taak. Op het subtiele maar stevige bagagerek konden we eenvoudig de bijpassende, waterdichte Gazelle-tas klikken. Eens we die met de velcro extra hadden vastgezet, bleef die stevig zitten. De verlichting van Supernova zien we vaak op speedpedelecs en dat is dan ook een goede keuze. De Schwalbe Super Moto-X-banden zijn 62 mm breed en bieden daardoor niet alleen veel demping op slechte wegen maar ook veel grip in de bochten en bij het remmen. De brede velgen passen voortreffelijk bij die dikke banden. Gazelle koos voor de 27,5”-wielmaat en niet voor de 28” (die trouwens even groot is als de mountainbikemaat 29”), iets wat we vaker zien bij speedpedelecs en goed combineert met de brede (en dus ook hoge) banden.

Uiteraard moet zo’n hoogtechnologische fiets verbinding kunnen maken met je smartphone. Dat gebeurt via de Bosch eBike Connect-app die al veel mogelijkheden biedt, want je kan er onder meer je Komoot-routes op je Kiox-fietscomputer toveren en na de rit al je gegevens met je trainingsapps, zoals Strava, synchroniseren. Op het Kiox-display zie je jouw al dan niet indrukwekkende vermogen dat je zelf uit je benen schudt en je kan de computer van de fiets loskoppelen, zodat de fiets niet kan worden gestart tot je het er terug op bevestigt.

Conclusie

De Gazelle N°1 is een van de best rijdende en sturende speedpedelecs waarmee we al mochten rijden. Hij is niet alleen stabiel maar stuurt ook opmerkelijk lichtvoetig, waardoor je nog echt zelf met de fiets rijdt en de fiets niet met jou. De Bosch-middenmotor helpt dat natuurlijke rijgevoel maar betekent wel meteen dat je de snelle achterwielmotoren niet zal kunnen volgen. Rij je voornamelijk in stedelijk gebied, dan zal je die hogere snelheid met plezier inruilen voor de vlottere manoeuvreerbaarheid. Bovendien is dit een fiets die je meteen in de massa herkent en waarmee je gerust gezien wil worden. Met de automatische versnellingsnaaf zet je de motor minder onder druk, want je rijdt altijd in de juiste versnelling, terwijl de riemaandrijving quasi geen onderhoud vraagt. De keuze voor betrouwbare onderdelen boezemt vertrouwen in maar laat de prijs wel stijgen naar 6299 euro. Gelukkig moet je dankzij die naafversnelling met riem minder vaak op onderhoud.

Meer info op de site van Gazelle

Gerelateerde artikels