Deel dit artikel:

100% Getest: Dr Wack F100 onderhoudsproducten

Duitse fietsliefhebbers kennen de producten van Dr Wack al 40 jaar. Maar de producent van reinigings- en smeermiddelen in de auto-, motor- en fietsbranche richt nu ook de pijlen op de Benelux. Wij gingen deze zomer aan de slag met de ‘bicycle cleaner’, de ‘chain lube’ en de ‘dry lube’.

De hele zomer lang hoefden we in Vlaanderen en Nederland onze fiets amper schoon te maken. De wegen lagen er kurkdroog bij en buiten het regelmatig ontvetten en smeren van de ketting, was er weinig onderhoud aan de fiets nodig. Maar nu de weergoden hun kar hebben gekeerd, halen we de reinigingsproducten toch maar beter weer van onder het stof. Een ideaal moment dus om het eens te hebben over F100: een reeks producten van het Duitse Dr Wack. Het merk is nog nobel onbekend in onze contreien, maar in Duitsland heeft Dr Wack al 40 jaar voet aan de grond met de F100-productlijn. Dat zijn een reeks onderhoudsspullen voor fietsen die dus al bestaan sinds 1982.

F100-producten: kwaliteit sinds 1982

Natuurlijk poetsen we vandaag onze fietsen niet meer met het spul waarmee we in 1982 ons stalen ros te lijf gingen. Ook de F100-lijn van Dr Wack is – net als de fietsbranche en de materialen zelf – blijven innoveren en evolueren. Zo werden naast de F100-producten enkele jaren terug ook de F100 Bio fietsreinigers en kettingoliën aan het gamma toegevoegd. Want het is toch altijd mooi meegenomen om te weten dat niet ergens ter wereld een gletsjer smelt omdat jij zo nodig je ketting gesmeerd wil laten lopen.

‘Deutsche Gründlichkeit’ is een cliché zo hoog als de Zugspitze, maar je moet het die Duitsers wel aangeven: wat ze doen, dat doen ze goed. Zo ook smeer- en reinigingsmiddelen voor fietsen maken. De producten van Dr Wack die we voor deze test ontvingen, zijn stuk voor stuk van een hoogwaardige kwaliteit en kunnen we aanraden. We ontvingen de:

  • F100 BIO Bicycle cleaner
  • F100 BIO Chain Lube
  • F100 Chain Lube
  • F100 Dry Lube

F100 BIO Bicycle cleaner: aanbrengen met spuitflacon

Zoals we tegenwoordig ook bij andere merken wel vaker zien, is het de bedoeling dat je de ‘bicycle cleaner’ van F100 BIO op je frame, wielen en onderdelen aanbrengt m.b.v. een spuitbus. Nadeel is dat je daar wel eventjes mee bezig bent: een scheut detergent in een emmer gieten, is rechttoe rechtaan. Maar anderzijds is het wel een meer zuinige manier van werken. De spuitbus zet het reinigingsmiddel om in schuim dat zich goed vasthecht aan je fiets en naast reinigend ook ontvettend werkt. Vandaar dat je het product best een paar minuutjes laat inwerken vooraleer je je fiets afspoelt. De werking van het product is prima, zeker wanneer je na het aanbrengen van het schuim ook nog eens met een vod of spons over je fiets gaat. Hou de spuitkop bij het aanbrengen wel niet te ver weg van het frame, anders gaat er teveel schuim verloren en is die spuitbus een maat voor niks.

Uit één spuitbus van 750 ml krijg je zeker een tiental wasbeurten. Dit product kost 18,99 euro. Het maakt deze reiniger wel een tikkeltje duurder dan die bij de meeste concurrenten.

(lees verder onder de foto)

F100 Chain Lube – F100 BIO Chain Lube – F100 Dry Lube

Kijk je voor de smering van je aandrijving vooral naar je portemonnee, dan ben je best af met een spuitbus F100 Chain Lube van 300 ml. Die kost 14,99 euro en smeert de draaiende onderdelen aan je fiets meer dan degelijk. Je houdt er echter wel best rekening mee dat je nogal wat olie verspilt wanneer je ze vernevelt over je ketting én dat je zo ook snel je remschijven kan vervuilen. Olie op de schijven zal ervoor zorgen dat ze in een mum van tijd gaan piepen bij het remmen. Net daarom zijn we eerder fan van flacons waarmee je olie in de schakels van je ketting kan druppelen. Door smeermiddel op die manier aan te brengen, blijft ook de buitenkant van je ketting- die in principe geen smering nodig heeft – droger, waardoor ze minder vuil en stof aantrekt.

(lees verder onder de foto)

Zowel de F100 Dry Lube als de F100 BIO Chain Lube zitten dus in zo’n druppelflacon. De hals is bij beide flesjes heel smal, waardoor je de kettingolie erg precies tussen de schakels kan aanbrengen. Heel merkbaar is het verschil in viscositeit tussen de gewone olie en de ‘droge’ olie. De Chain Lube van F100 BIO is een stuk dikker en stroperiger dan de Dry Lube. Die laatste verdwijnt haast instant tussen de schakels, terwijl de Chain Lube echt een filmpje legt over het metaal. Het is dan ook logisch dat je ketting met de F100 Dry Lube minder snel vuil zal worden. Stof, slijk en smurrie hebben minder kans om te blijven kleven. Dat maakt dit smeermiddel dan ook beter geschikt voor offroad gebruik. Je kan de Dry Lube eigenlijk zien als een soort mix van kettingolie en kettingwax. Ook bij die laatste blijft je ketting een stuk schoner en hoef je niet na elke rit je aandrijving te ontvetten vooraleer je nieuw smeermiddel toevoegt. De F100 BIO Chain Lube bood dan weer een prima smering van onze racefietskettingen. Door een filmpje te leggen over de schakels, verkrijg je een merkbaar stillere aandrijving.

Een flesje F100 Dry Lube van 50 ml kost 9,99 euro, een flacon F100 BIO Chain Lube van 100 ml wisselt dan weer van eigenaar voor 15,99 euro.

Meer info over deze producten vind je op de website van Dr Wack.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE