Deel dit artikel:

100% Getest: Cadex 36 Disc Tubeless

Niet alleen carbon velgen maar ook carbon spaken laten het gewicht van deze Cadex 36 Disc Tubeless-wielen zakken tot zo'n 1300 gram. Voeg daar de nodige stijfheid aan toe en je kan al raden dat dit een gedroomde set is voor wie houdt van een stevige portie klimwerk.

Cadex mag je gerust omschrijven als het luxemerk van Giant. Onder die noemer vind je de duurdere en meer exotische producten van het Taiwanese merk. De 36 Disc Tubeless kwam er nadat er al hogere velghoogtes op de markt waren gekomen. Ook die maken gebruik van carbon spaken. Bij deze klimwielen zijn dat iets smallere spaken dan bij de 50 Ultra Disc die we al hebben getest. Dat merkten we al meteen aan de uitstekende handelbaarheid van de wielen bij stevige zijwind. Dit zijn trouwens geen carbon spaken die verlijmd zijn met de velg en de naaf, nee, ze zijn gewoon vervangbaar, net als gewone spaken. Het voordeel is natuurlijk hun veel lagere gewicht dan traditionele stalen spaken. Mocht je het je afvragen: na een hoop testritten, inclusief heel wat kasseien, lopen de wielen nog altijd kaarsrecht.

Breed

22,4 mm breed en zonder velghaak.

De velgen zijn hookless, waardoor je keuze qua banden beperkt is. Enkel tubeless-ready banden, die je dan naar keuze tubeless of met binnenband monteert, zijn compatibel. Een lijst met modellen die goed samengaan met deze wielen vind je op de site van Cadex. Ondanks dat gebrek aan velghaak, zijn de banden heel vlot tubeless te zetten en blijven ze ook lang hun druk vasthouden. Door hun genereuze binnenbreedte van 22,4 mm vallen de 28 mm brede Cadex Race-banden nog dikker uit. Die banden bevielen ons trouwens enorm op het vlak van grip – zeker op natte wegen! – maar minder op het vlak van rolweerstand. We hebben ze vaak meteen na andere banden getest, zoals de S-Works Turbo, de Pirelli P Zero en Vittoria Corsa (die op gelijkaardige, lichte wielen waren gemonteerd), en het leek of ze net wat meer weerstand gaven dan die andere.

Transformatie

Dat was jammer, want de wielen kregen we wél ontzettend vlot op snelheid. Hun lage gewicht en hoge stijfheid creëren een cocktail van voorwaartse stuwkracht die verslavend werkt. Elke brugje of bultje nodigt uit tot een acceleratie op de pedalen. Vind je jouw fiets wat sloom, dan is een upgrade met deze Cadex-set een gedroomde investering. Elke fiets wordt getransformeerd in een racebeest en dat is natuurlijk het gevoel dat je wil krijgen van zo’n upgrade. Het toonde voor ons nog maar eens aan dat een wielenupgrade de belangrijkste ingreep is die je kan doen aan een fiets. Het is een dure kost – en al zeker als je kijkt naar topmodellen als deze Cadex 36 – maar wel eentje die je niet alleen in je portefeuille merkt, maar gelukkig ook tijdens het fietsen.

Door de ruime binnenbreedte moet je de banden niet al te hard oppompen. Dat is maar goed ook, want Cadex heeft bij de constructie gefocust op stijfheid en dat resulteert in iets minder comfort dan je zou verwachten bij een dergelijke lage velg. Is dat erg? Helemaal niet, in het geval van deze wielen die gemaakt zijn voor snelle fietsen of voor klimmers. Je kan de bandendruk wat meer laten zakken als je op slechte wegen moet rijden of een lange tocht wil maken, waar comfort wel van belang is. Ga je de volgende keer weer vlammen, dan zal je opnieuw genieten van die vlijmscherpe versnellingen én van het messcherpe bochtengedrag. Ook in afdalingen is de accuraatheid waarmee deze wielen acteren een absolute zegen.

Keramiek

De eigen R1-C30-naven hebben keramische lagers. Dat moet zorgen voor minder weerstand, maar is uiteraard moeilijk merkbaar. Wat je wel zal merken, is de duidelijk hoorbare werking van de vrijloop. Als je stopt met trappen, hoor je een hoge ratel die een bel vaak overbodig maakt. Het is niet zo luid dat het stoort maar heel subtiel is het nu ook weer niet. De body grijpt om de 12 graden aan, wat niet enorm snel is. Bij een racefiets vinden we dat minder belangrijk dan bij een gravel- of mountainbike, aangezien je niet op technische ondergronden rijdt, waar je meteen terug op gang moet komen. Wat wel van belang is: het aangrijpen gebeurt wel altijd betrouwbaar en zonder lawaai.

Conclusie

Met hun 1302 gram (inclusief velglint en tubeless ventielen) zijn dit écht lichte wielen en dat voel je. In combinatie met de stijfheid heb je een enorm snelle wielset die je fiets transformeert. Aan comfort boet je ietwat in maar dat valt te compenseren met een lagere bandendruk dankzij de ruime velgbreedte. De carbon spaken, de perfect afgewerkte carbon velg (die is vanwege het gewicht namelijk niet geschilderd om imperfecties te verdoezelen) en de keramische lagers zijn alleen maar bevestigingen dat Cadex volop heeft gemikt op kwaliteit en dat voel je.

Prijs: 2398 euro

Meer info op de website van Cadex >>