Deel dit artikel:

100% Getest: Brooks Cambium C15 en C13 zadels

Niets moeilijker dan een objectief oordeel vellen over een zadel. Elk derrière is anders en dus is ook het zadel dat daar het best bij past een heel persoonlijke keuze. Al gaat Brooks er prat op dat ze met hun Cambium-reeks zitcomfort voor iedereen kunnen bieden. Wij gingen een tijdlang op pad met de Brooks Cambium C15 en C13 om te ontdekken wat de verschillen zijn.

Het Engelse Brooks is vooral met z’n lederen zadels wereldberoemd geworden. De laatste jaren kon het merk meesurfen op de retro-revival in de fietsbranche, wat het een echte cultstatus heeft opgeleverd. Maar ook doorwinterde toerfietsers en fietsavonturiers weten dat je lange dagen in het zadel best slijt op een lederen exemplaar. Na verloop van tijd neemt het leder de vorm van je achterwerk aan, wat voor een heel persoonlijk zitcomfort zorgt.

Zitvlak van flexibel, gevulkaniseerd rubber

Het nadeel van lederen zadels is dat ze heel gevoelig zijn voor weer en wind. Om te voorkomen dat zo’n Brooks-zadel er binnen de kortste keren als een krokodillenhuid uitziet, moet je het regelmatig insmeren met een specifiek vet. Mede daarom kwam Brooks een kleine tien jaar geleden met de Cambium-reeks op de markt. Cambium-zadels zijn – net als autobanden – gemaakt van gevulkaniseerd rubber. Daarmee kan je probleemloos in slecht weer én op elk terrein uit de voeten, want het materiaal is perfect weerbestendig. Een flinterdun laagje gerecycleerd nylon op de Cambium-zadels houdt water tegen, is UV- en krasbestendig en creëert dankzij de textuur ook een anti-slipeffect.

Nog een groot voordeel van het rubberen zitvlak: het is ook flexibel genoeg om trillingen uit het wegdek efficiënt te absorberen en om onderweg mee te bewegen met de contouren van je lichaam. Het zadel is immers helemaal anders opgebouwd dan een traditioneel exemplaar, waar padding op een onderplaat wordt aangebracht.

Variatie troef

Ga je vandaag eens in het Cambium-assortiment van Brooks snuffelen, dan kom je al snel ogen tekort. Even op een rijtje: je hebt de C13, C15, C17 en C19-zadels. Het Brooks C13-zadel springt er wat uit: dat is het racemodel met een carbon onderstel en het is verkrijgbaar in twee breedtes: 145 en 158 mm. Monteer je de carbon rails evenwijdig met het wegdek, dan loopt het zitvlak opvallend af. Dit zadel is uiteraard gemaakt voor een sportieve, voorovergebogen zitpositie. Ook het C15-model is voor die positie gebouwd, maar het is 140 mm breed, heeft stalen rails en een minder spitse, iets meer gekuipte vorm. Met het bredere C17-model (164 mm breed), wil Brooks ook forenzen, globetrotters en gravelbikers bedienen. En het extra brede C19-zadel is tot slot ontworpen voor een heel rechte zitpositie. Elk zadel heeft ook een ‘carved’-variant waarin een uitsparing is aangebracht die de druk op je perineum verlaagt. Voorts kan je vaak kiezen uit verschillende kleurvarianten van zowel het rubberen zitvlak als het onderstel en zelfs de vijsjes waarmee beiden aan elkaar zijn vastgemaakt.

Brooks Cambium C13: racewaardig zadel

Het C13-zadel van Brooks weegt 290 gram in de smallere variant van 145 mm breed. Let wel even op met de carbon rails: die zijn ovaal, niet rond. Ze passen dus niet in elke zadelklem. In tegenstelling tot de korte zadels die je tegenwoordig steeds vaker tegenkomt, is dit model met z’n 275 mm aan de lange kant en heeft het een spitse vorm die pas ver naar achteren toe breder wordt. Je hebt dus ondanks de breedte van 145 mm niet veel oppervlak om je achterwerk op neer te vleien. En al zeker niet wanneer je graag naar voren kruipt op je zadel. Bovendien is de vorm niet gekuipt, wat dit zadel toch vrij specifiek maakt voor een bepaald type fietser. Anderzijds blijkt het gevulkaniseerd rubber wel al snel een aangenaam en veelzijdig materiaal te zijn. Het kan tegen een stoot, absorbeert efficiënt kleine trillingen en zwaardere klappen en ook de minimalistische look zal op geen enkele fiets misstaan.

Brooks Cambium C15: smaller en toch breder

Het C15-zadel is met z’n stalen rails en onderste plaat van glasvezel helemaal anders opgebouwd dan de C13. Maar het materiaal aan de bovenkant – het gevulkaniseerd rubber – is exact hetzelfde. Ondanks het feit dat het zadel op zijn breedste punt 5 millimeter smaller is dan de C13, voel je toch meer ondersteuning. Dat komt omdat het zadel vooraan al een stuk breder is én het qua vorm net iets meer doorbuigt. Dat geeft je het gevoel dat je ietsje meer in het zadel zit, in plaats van erbovenop. Ondanks dat blijft ook dit zadel prima bruikbaar voor wie een diepe, agressieve positie op de fiets aanneemt. Al zal het gewicht echte wedstrijdrijders waarschijnlijk afschrikken, want met 450 gram is dit zitmeubeltje geen pluimgewicht.

Conclusie

Persoonlijk kon ik de Cambium-zadels van Brooks zeker appreciëren. Vooral de vorm van de C15 voelde vertrouwd en comfortabel aan. Ook het gevulkaniseerd rubber heeft enkele materiaaltechnische voordelen voor elk type rijder. De schokabsorbtie is bovengemiddeld en door de afwezigheid van een onderplaat kan het rubber ook soepel meebewegen met je zitvlak en dijen. Ideaal voor die lange dagen fietsdagen en het maakt deze Brooks-zadels dus ook uitermate geschikt voor gravelrijders.

De adviesprijs van deze zadels bedraagt 200 euro voor de C13 en 120 euro voor de C15. Meer info vind je op de website van Brooks.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE