Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wielenspecialist Enve breidt gamma uit met nieuwe racefiets

Wielenspecialist Enve zet een volgende stap: na de op maat gemaakte Custom Road komt ze met een nieuwe racefiets, genaamd de Melee. Die is niet meer geheel custom maar in zeven standaardmaten (47 tot 60 centimeter) verkrijgbaar en is geschikt voor de moderne, bredere racebanden.

“Toen we besloten dat de tijd rijp was voor Enve om uit te breiden naar fietsframes, wisten we dat we onze eerste fiets hier in Ogden (Verenigde Staten, red.) moesten maken, en dat we hem op maat wilden hebben. Tegelijkertijd wisten we dat – vanwege de aard van maatwerk – de beschikbaarheid van de Custom Road beperkt zou zijn. Onze fabriek in de Verenigde Staten biedt ons de unieke mogelijkheid om veel sneller te ontwerpen, prototypen te maken en te innoveren dan we in het buitenland kunnen – vooral de laatste paar jaar. De Custom Road is het resultaat van dit proces geweest. De komst hiervan heeft een solide basis gelegd waarop we hebben kunnen voortbouwen en de nieuwe Melee hebben kunnen creëren”, aldus Jake Pantone, verantwoordelijk voor onder meer product.

De Melee, die buiten de Verenigde Staten wordt gemaakt, verenigt meerdere werelden. Enve heeft bij de ontwikkeling oog gehad voor tal van elementen, van aerodynamica, responsief stuurgedrag en duurzaamheid tot aan veelzijdigheid, een personaliseerbare pasvorm en functioneel comfort. Maar geen daarvan kreeg absolute voorrang. In vergelijking met de Custom Road is de Melee wel meer gericht op snelheid, aangezien de slanke monocoque constructie de aerodynamische eigenschappen bevordert. Bij Enve werken de nodige carbonspecialisten. Zij weten uiteraard hoe ze met dit materiaal moeten werken, hoe ze de cruciale zones dienen te verstevigen en hoe ze overtollige grammen kunnen besparen op bepaalde plekken.

De behoefte aan fietsen die geschikt zijn voor meerdere ondergronden en terreinen, is iets waaraan Enve gehoor heeft gegeven. Het frame biedt namelijk ruimte aan banden van maximaal 35 millimeter. De geometrie en rijeigenschappen zijn geoptimaliseerd voor banden tussen de 27 en 32 millimeter, zo stelt Enve zelf.

De Melee is verkrijgbaar in zeven framematen, met vijf verschillende vorken. Dit moet ervoor zorgen dat rijders van alle lichaamslengtes dezelfde responsieve rijeigenschappen ervaren. Het ‘Chassis Only’ dat Enve levert, bestaat uit het frame, de vork, het balhoofdstel, het stuur, de stuurpen en de zadelpen. Het stuur, de stuurpen, de vork en de zadelpen kun je à la carte selecteren zodat je een goede fit hebt.

Ter ondersteuning bij het aanpassingsproces is er de Enve Best-Fit Calculator. “Je racefiets moet een verlengstuk van je lichaam zijn en we willen dat mensen al bij de eerste trap dat prettige gevoel ervaren. Onze calculator is bedoeld om het afmontageproces voor zowel de monteur als de klant te vereenvoudigen. De calculator werkt eenvoudig door de stack, reach en zadelpositie van een rijder te koppelen aan een framegeometrie, stuurpenlengte, stuurpenverhoging, spacer stack en zadeloffset. De calculator geeft verschillende frame- en componentconfiguraties die de rijder samen met zijn monteur kan analyseren om de beste fit te bepalen”, aldus Pantone.

Voor nog meer personalisatie en tuning kan de Melee-rijder v Enve-wielen naar keuze selecteren (Enve SES of Foundation). Voor maximale gewichtsbesparing is er de SES 2.3. Voor veelzijdigheid wijst Enve op de SES 3.4 en voor ultieme aerodynamica is er keuze uit de SES 4.5 en SES 6.7. De wielen zijn, zoals hiervoor al aangegeven, niet standaard inbegrepen. De Melee (‘Chassis Only’: het frame, de vork, het balhoofdstel, de stuurpen, het stuur en de zadelpen) is verkrijgbaar in één kleur (Damascus) en kost 5.500 euro.

Gerelateerde artikels