Deel dit artikel:

We Ride Flanders 2024 onder de loep

Met het begin van het Vlaamse voorjaar achter de rug staan ook weer tal van toertochten voor de deur. Zo ook die van Vlaanderens Mooiste: We Ride Flanders.

Nu het klassieke voorjaar echt van start is gegaan, komen de toertochten ook meer op gang. We Ride Flanders is net zoals grote broer Ronde van Vlaanderen een van de populairste in zijn categorie. Voor de editie in 2023 stonden er maar liefst zo’n 16.000 wielerfans met 64 verschillende nationaliteiten aan de start. Voor de editie van 2024 zijn er enkele wijzigingen aangebracht aan het parcours. 

Startplek Antwerpen

Het eerste grote verschil tegenover de route van vorig jaar is de startplek. Nu de start elk jaar wisselt tussen Brugge en Antwerpen, zet deze editie opnieuw in Antwerpen aan. Door de andere aanloop is er ook een wijziging in de eerste drie hindernissen van de dag. De Huisepontweg, Den Ast en de Paddestraat maken nu plaats voor de Lippenhovestraat, Marlboroughstraat en de Haaghoek. Die laatste twee waren ook vorig jaar al opgenomen in de route, maar worden nu vroeger overwonnen.  

Het profiel van de Kapelleberg

Verder verdwijnt ook de Eikenberg, die plaats moet maken voor de Kapelleberg. Die ligt op dezelfde heuvelrug als de Eikenberg, zij het dat de Kapelleberg geen kasseien heeft. Dit jaar worden de Kaperij en Kanarieberg ook achterwege gelaten en gaat het rechtstreeks van Berg Ten Houte naar de Oude Kruisberg. Dit jaar worden er dus minder beklimmingen aangesneden, maar volgens de info van We Ride Flanders zouden er dit jaar 2260 hoogtemeters zijn tegenover 2110 hoogtemeters vorig jaar. 

Verschil met de profs

Twee grote verschillen tussen de omloop van de profs en de toertocht: Het eerste is dat de profrenners een pak meer kasseistroken moeten overwinnen. De Paddestraat, Holleweg, Kerkgate en Jagerij zijn niet opgenomen in We Ride Flanders. Het tweede verschil is dat de ondertussen bekende lussen van bij de profs niet aanwezig zijn bij de toertocht, omdat er anders verkeerschaos ontstaat op de wegen in de Vlaamse Ardennen. 

Doordat elke beklimming maar eenmaal wordt aangedaan in We Ride Flanders, ontstaan er andere combinaties op het parcours. Zo zijn er Haaghoek + Leberg en Tenbosse + Parikeberg + de Muur van Geraardsbergen die een greep zijn uit het verleden van de Ronde van Vlaanderen. 

Het profiel van de Karnemelkbeekstraat

Een laatste verschil zit in het slot van We Ride Flanders. Zo wordt er op het einde na de Hotond nog een ommetje gemaakt naar de E3 col, beter bekend als de Karnemelkbeekstraat. Daarna wordt eindelijk de gevreesde combinatie Oude Kwaremont + Paterberg voor het eerst voor de wielen geschoven. 

Finish in Oudenaarde

Wie al deze hindernissen met succes – of met veel moeite – heeft overwonnen, mag dan via de Minnerbroederstraat aankomen in Oudenaarde. Als je nog overschot hebt, kan je jouw best sprintbenen een laatste keer bovenhalen.

Meer info op de website van We Ride Flanders >>