Wielrennen mag dan wel een van de populairste sporten ter wereld zijn, financieel blijft het fietsen mijlenver achter het voetbal. Hoe komt dat verschil zo groot?
“De paradox is dat wielrennen de op-een-na populairste kijkerssport is op de wereld, na voetbal, maar op hetzelfde moment de armste sport is”
Oleg Tinkov, zelf miljardair en eigenaar van de wielerploeg Tinkoff-Saxo, schreef vorig jaar op zijn Facebook-pagina: “De paradox is dat wielrennen de op-een-na populairste kijkerssport is op de wereld, na voetbal, maar op hetzelfde moment de armste sport is.” De teameigenaar heeft al vaker gezegd dat de financiële problemen in de wielersport hem uitermate storen. Hoe zit het met het verschil tussen sporten?
Een aardig voorbeeld is een vergelijking tussen de Champions League en de Tour de France, beide de grootste wedstrijden in hun eigen sport. Op deze website kun je zien hoe het prijzengeld van Barcelona en Juventus – de finalisten van vorig jaar – is opgebouwd. Per ronde komen er een paar miljoenen in de kas, en uiteraard krijgt de winnaar van het lucratieve toernooi meer dan de verliezer: 10,5 tegen 6,5 miljoen euro.
Met al het geld bij elkaar – sponsordeals, prijzengeld, televisierechten – kwamen de finalisten samen op een miljard euro uit. Daarmee is 2014-2015 de meest lucratieve jaargang van het miljoenenbal in het voetbal. Of moeten we vanaf nu zeggen: ‘miljardbal’? Ook dit jaar groeit het prijzengeld weer, met vijftien miljoen voor de winnaar.
Bij de Tour de France ligt het prijzengeld een stuk lager. In drie weken wordt in totaal drie miljoen euro verdeeld. Een ongelofelijk groot verschil. Een winnaar van een etappe krijgt 8.000 euro (ter vergelijking: iedere speler van Oranje kreeg op het WK 30.000 euro bij een gewonnen wedstrijd). De Tour de France winnen door drie weken lang te laten zien dat je de allerbeste wielrenner van de wereld bent, levert 450.000 euro op.
Ook het verschil tussen de winnaars van de Champions League en Tour de France is immens. Lionel Messi (Barcelona) gaat naar een contract waar hij veertig miljoen per jaar salaris krijgt. En dat is dan nog zonder al zijn sponsorcontracten. Chris Froome (Sky) had in 2014 een salaris van zo’n 1,5 miljoen.
Een groot probleem voor het wielrennen is dat het geen entreegeld kan vragen. Daardoor heeft de sport geen inkomsten van bezoekers, terwijl dat bij voetbalclubs zo een kwart van het totaal kan opleveren.
Toch blijkt uit onderzoek van de UCI dat het salaris van profs sinds 2009 met 36,5 procent gestegen is. Probleem blijft echter de enorme afhankelijkheid van grote sponsoren. De vraag is of Oleg Tinkov daar nog langer onderdeel van uit gaat maken. Hij wil eind van het jaar zijn ploeg verkopen…