Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wahoo KICKR SNAP: ‘stabiele, eenvoudig te gebruiken thuistrainer’

Leden van Grupo Sportivo Grinta! testten de Wahoo KICKR SNAP.

Een aantal leden van Gruppo Sportivo Grinta! viel onlangs met de neus in de boter. Zij mochten de Wahoo KICKR SNAP  testen. Enkele leden delen hier hun ervaringen. Anton Verhoest bijt het spits af.

“De installatie gaat heel eenvoudig. Het is een kwestie van de snelspanner van de fiets wisselen, daarna de fiets op de trainer en voorwielsteun plaatsen en ten slotte de stekker in het stopcontact steken”

“In de doos bevond zich naast de trainer zelf een snelspanner, ANT+-adapter, voorwielsteun en stroomdraad. De installatie gaat heel eenvoudig. Het is een kwestie van de snelspanner van de fiets wisselen, daarna de fiets op de trainer en voorwielsteun plaatsen en ten slotte de stekker in het stopcontact steken. Ik heb de trainer op mijn trainersmat geplaatst voor demping van het lawaai. Daarnaast heb ik een aparte band gekocht om eventuele slijtage van mijn eigen band tegen te gaan.

Trainer
De trainer is heel stevig gebouwd. Mede daardoor is hij wat aan de zware kant, wat er dan weer voor zorgt dat hij heel stabiel is. Het is heel handig dat alles draadloos is. Daardoor kun je de trainer heel gemakkelijk installeren en opbergen. 

anotn-verhoest-1.jpg

In het gebruik heb ik wel een klein accidentje gehad. Tijdens het fietsen heb ik geremd omdat ik wilde afstappen. Dit was bij nader inzien geen goed idee omdat de trainer nog doorrolde en hierbij mijn band (omdat die stilstond) gebruikte als remblokje. Het type rubber was daarvoor niet geschikt. Het gevolg: op die plek smolt de bovenste laag van mijn band. Als je ietwat sneller fietst maakt de trainer niet alleen een redelijke hoeveelheid lawaai, maar zorgt hij ook voor serieus wat trillingen in het gebouw. Mijn medehuisgenoten vinden die trainingen niet altijd even leuk.

Vergelijk met andere trainers
In vergelijking met zijn grote broer, de Wahoo KICKR, vind ik persoonlijk het systeem waarbij je met rechtstreekse aandrijving werkt iets beter, al biedt de SNAP ook voordelen. Je kan onder andere makkelijker van fiets wisselen, bijvoorbeed als je een 10- en een 11-speed fiets wisselt of als je nog een een 7-, 8- of 9-speed fiets gebruikt.

Ten opzichte van mijn Tacx Fortius VR-trainer die ik heb, vind ik het jammer dat ook niet kan meetrappen. Dit komt natuurlijk doordat de Tacx een motorrem heeft en de SNAP een elektromagnetische rem. 

anton-verhoest-2.png

“Van de functies gebruik ik het liefst de ergonomiestand, waarbij je kiest op welk wattage je fietst en de trainer constant zijn weerstand aanpast”

Applicaties
De iPhone-app van Wahoo is heel eenvoudig in gebruik. Dit komt ook deels doordat er niet heel veel functies aan zijn. Deze functies zijn echter wel goed gekozen en goed uitgewerkt. Het eerste wat ik heb gedaan is een spindown, waarbij je vooraf 10 minuten fietst om de band en trainer op de temperatuur te brengen waarbij je hem gebruikt, daarna start je de spindown en moet je rustig versnellen tot 36 kilometer per uur. Daarna houd je de benen stil. Na ongeveer 10 seconden is de spindown voltooid en is de trainer gecalibreerd.

Van de functies gebruik ik het liefst de ergonomiestand, waarbij je kiest op welk wattage je fietst en de trainer constant zijn weerstand aanpast. Die hangt af van welke versnelling en cadans je gebruikt. Doordat de trainer zich aanpast maakt het niet uit of je dan op de zwaarste versnelling of juist een lichte versnelling rijdt. Dan heb je ook van de volgende 3 modussen: level, resistance en simulatie.

Bij level kun je simpel kiezen tussen de cijfers 0 tot en met 9. Daarbij staat 0 voor de minste weerstand en 9 voor de meeste. Bij resistance kun je kiezen hoeveel procent van de maximale weerstand de trainer moet leveren. Ten slotte kun je bij simulatie de weerstand bepalen door een hellingsgraad en windsnelheid te kiezen. Daarbij probeert de trainer zo goed mogelijk de realiteit te simuleren. 

Je kan ook bluetoothsensoren toevoegen aan de app, zoals een hartslagmeter of cadanssensor. Eveneens is ANT+ mogelijk, maar daar moet of je smartphone compatibel mee zijn of je moet een ANT+-dongle hebben. 

anton-verhoest-3.png

Zwift
Leuk en uitdagend is het om de thuistrainer te koppelen aan Zwift. Dit is een virtuele wereld waarin je samen met meestal honderden andere fietsers doorrijdt. Momenteel zijn er 2 verschillende parcours: een heuvelachtig en een vlak parcours die mooi in elkaar overlopen. Op sommige dagen is het WK-parcours van Richmond (2015) beschikbaar.

Zwift probeert van indoorfietsen een echte game te maken, waarbij er interactie is tussen de verschillende spelers. Tijdens het spelen (lees: fietse) met Zwift stijgt je level. Naarmate je level meer stijgt, kun je je fietser andere tenues, fietsen en wielen. Die moet je eerst ‘vrij spelen’. Er zijn ook achievements die je kunt halen. Sommige zijn verborgen achievements,. Hierdoor krijg je ook extra punten om levels te stijgen. Tijdens het fiets zijn er ook live klassementen (sprints, beklimmingen en rondetijden), waarbij de tijden van het laatste uur tellen. Iedere keer als je zo een sector gepasseerd bent krijg je een power-up.

anton-verhoest-4.png

Je kan ook berichten sturen naar andere spelers, een bel laten rinkelen, thumbs up geven en zwaaien. In het interactieve van het spel hebben ze rekening gehouden met de slipstream van andere gebruikers, waardoor je sneller kan fietsen in groep dan alleen. Bij de heuvels en afdalingen kan je kiezen dat Zwift de weerstand doet variëren volgens het parcours. Je kan dit ook uitschakelen als je geen zin hebt om veel te schakelen. Dit heeft overigens geen invloed op je snelheid in de virtuele wereld aangezien die berekend wordt met je wattage. Er zijn ook voorgeprogrammeerde workouts beschikbaar. 

Je hebt om zwift te gebruiken een ANT+-connector nodig op je computer. Je kan ook sensoren toevoegen, onder meer voor meting van je harstlag, cadans en vermogen. Als je geen smart trainer hebt  zoals de SNAP kan je rijden met een vermogensmeter of met een snelheidssensor.

Zwift heeft een 14 dagen trial versie waarbij je maximaal 50 kilometer mag fietsen. Daarna ben je genoodzaakt om te betalen (als er natuurlijk verder mee wilt). Als je echter een Strava Premium-account hebt, dan krijg je 2 maand gratis Zwift per jaar. Het is zelfs goedkoper om kort Strava premium te nemen dan Zwift te betalen.” 

anton-verhoest-6.jpg