Zipp heeft zijn wielsets een update gegeven en daarbij vallen vooral de vernieuwde 353 NSW en 303 SW-wielen op. Die komen nu immers met een ingebouwde sensor die aangeeft of er voldoende druk in je banden zit. Het systeem werkt via de SRAM AXS-technologie. Je stelt je ideale bandendruk dus in via de SRAM AXS app en vooraleer je vertrekt licht een led-lampje groen op wanneer je banden nog op de juiste spanning staan. Ook onderweg geeft de sensor drukverlies aan, zodat je tijdig kan anticiperen bij een eventuele lekke band. Om de sensor te laten werken, moet je je band evenwel tubeless monteren en check je best via de Zipp-website welke tubeless banden compatibel zijn. Het is ook belangrijk dat je de latex via een specifieke ‘sealant injector’ in de band spuit. Zoniet, dan kan je de sensor beschadigen. Die tool wordt geleverd bij aankoop van de wielset, evenals specifieke TPU-binnenbanden die ook compatibel zijn met de AXS sensor en die je kan gebruiken wanneer je liever niet tubeless rijdt.

De 353 NSW is en blijft met 1310 gram de lichtste wielset in het Zipp-gamma, terwijl de vernieuwde carbon lay-up de velg volgens Zipp zestien procent sterker maakt dan zijn voorganger. De velgen hebben een interne breedte van 25 mm en door de golvende vorm varieert de hoogte tussen 35 en 40 mm, wat het gewicht naar beneden drukt én voor meer stabiliteit zorgt bij zijwind. Ook de naven van deze wielen zijn vernieuwd: de ZR1 SL naven hebben keramische lagers en zijn 30 gram lichter dan de naven in de vorige generatie NSW-wielen.
Waar de 353 NSW wielset er echt eentje voor op de weg is, voorziet Zipp zoals gezegd ook een nieuwe 303 SW die geschikt is voor de weg én ook gravel. De velgen zijn geoptimaliseerd voor een bandbreedte van 30 tot 35 mm. Daarom zijn ook hier de velgen aan de binnenzijde 25 mm breed, maar de velghoogte is overal 40 mm. Dat maakt deze set iets zwaarder dan de 353 NSW: 1440 gram. Ook zijn de ZR1-naven niet keramisch gelagerd.

Naast de 353 NSW en de 303 SW-wielsets, kregen ook de hogere 454 NSW en de 858 NSW wielen een vergelijkbare update: een nieuwe carbon lay-up die de velgen tegelijk een stuk lichter en sterker maakt, een grotere velgbreedte (23 mm interne breedte bij de 454 NSW en 858 NSW) en keramisch gelagerde naven. Op deze types is de bandenspanningssensor echter niet voorzien.
De velgen van alle nieuwe Zipp-wielen hebben een hookless ontwerp en Zipp ontwikkelde samen met Goodyear een reeks banden die perfect op de nieuwe wielsets én op de 303 XPLR gravelwielset zouden moeten passen. Er is de nieuwe, 40 mm brede Goodyear Vector R XPLR die vooral bij de 303 XPLR set past. Dat is een band met een soepel karkas van 120 TPI, R:Shield lekbestendigheid en een loopvlak dat tractie op verschillende terreinen moet verzekeren. Daarnaast werd ook de Eagle 1 R Z29 Aero ontwikkeld: een extra soepele wegband van 29 mm breed die door zijn aerodynamisch ontwerp de luchtstroom stabiel houdt. Ook de rubbersamenstelling is vooral op het verlagen van de rolweerstand gericht.

Voor een setje nieuwe Zipp 303 SW-wielen betaal je € 1900, voor de vernieuwde 353 NSW-, 454- NSW en 858 NSW-stes wordt dat in totaal € 3900. Een Goodyear Vector R XPLR-banden kost dan weer € 90, terwijl je voor een Eagle 1 R Z29 Aero-band € 100 per stuk neertelt. Een Smart Tube TPU-binnenband die compatibel is met de SRAM AXS-sensor kost € 45.
Meer info vind je op de website van Zipp.
