Deel dit artikel:

Vaude pakt zadelpijn voor elk type fietser aan met nieuwe fietsbroeken

Of je nu met een racefiets, gravelbike, mountainbike of toerfiets rijdt, zadelpijn heeft iedereen al weleens ervaren. Vaude, het merk met een sterk ecologisch bewustzijn, zocht drie jaar lang naar de belangrijkste verschillen tussen types fietsers en tussen de verschillende geslachten om tot drie soorten zemen en broeken te komen.

Hoe duur je fiets ook is, als je last krijgt van zadelpijn, zal hij heel vaak op stal blijven staan. Als je fietspositie en je zadel al volledig op punt staan, kan je maar naar één plek meer kijken: de broek en meer bepaald het zeem. Daarom startte Vaude aan een project van meer dan drie jaar en riep het de hulp in van universiteiten en A4SEE (European Alliance for Sports Engineering Education). Het belangrijkste resultaat was al onmiddellijk dat de behoeftes op het vlak van broekzemen verschillen naargelang het soort fietsactiviteit. Belangrijke factoren zijn: fietspositie, anatomische verschillen tussen mannen en vrouwen en de ondergrond waarop gefietst wordt.

Het onderzoek verliep in 4 fases:

1. De zonering van het zeem

In samenwerking met de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen Technikum Wien en de Technische Universiteit van Brno kwam in 2021 naar voor dat een zeem moet ingedeeld zijn in verschillende zones. Bijvoorbeeld rond het perineum is extra demping nodig.

2. Man vs. vrouw

In 2022 bleek uit de studie aan de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen Technikum Wien dat mannen een hogere druk ervaren dan vrouwen en dat die druk bij beiden toeneemt als de zithouding sportiever wordt. Hier werd de drukbelasting al gemeten aan de hand van prototypes die daarna zijn doorontwikkeld.

3. Invloed van zeem op comfort

Met de Technische Universiteit Chemnitz zijn de verschillende zitkussens ontleed: de opbouw, de lagen, welke zones en welke materialen er gebruikt worden. Hieruit kwam de invloed naar voren op zadeldruk enerzijds en op de bekkenbeweging en -stabiliteit anderzijds. Aan de Hallam Universiteit in Sheffield is er gefocust op het thermische comfort van zitkussens in verschillende omstandigheden.

4. Definitieve prototypes

Tot slot zijn de prototypes aan de Otto von Guericke Universiteit Magdeburg geëvalueerd en de verschillende zithoudingen en verschillen tussen mannen en vrouwen opnieuw vergeleken. Hier werden de knie-, bekken- en enkelbewegingen gemeten tijdens het trappen.

Resultaat: 3×2

Het resultaat was niet één maar meteen drie zeemtypes, die dan nog verschillen voor man en vrouw.

Het T-Pad is gemaakt voor trail en voor touring. Rij je trail of reis je met de fiets, eventueel meerdere dagen na elkaar, dan is dit zeem geschikt voor de rechtere zithouding en de nood aan bewegingsvrijheid. Die Vaude T-Pad vind je in de Bike Innerpants TP (53 euro), een comfortabele, elastische binnenbroek die je kan combineren met een gewone fietsbroek of short zonder zeem. Hij is voornamelijk gemaakt van gerecycleerd polyester.

De beoogde zithouding voor het X-Pad is al iets sportiever. Dit zeem is dus eerder iets voor mountainbike of gravel. In de plaats van de twee lagen van T-Pad krijgen we hier al een constructie met vier lagen, waarbij een 3D-rasterstructuur de schokken van de onverharde ondergrond kan opvangen. Het X-Pad is fijn geperforeerd, waardoor hij ademend werkt. Dit zeem vind je bij de Kuro Tights met bretellen (160 euro) of zonder (140 euro), een gravelbroek voor mannen en vrouwen die slijtvast, elastisch en ademend is. Zoals we van Vaude kunnen verwachten, is hij milieuvriendelijk vervaardigd.

Voor de nog meer uitgestrekte houding op de racefiets is er het R-Pad. De 3-laagse constructie met hoge dichtheid absorbeert de druk die met deze zitpositie gepaard gaat. Ook dit zeem heeft kleine perforaties om het zweet beter af te voeren. De Furka Bib Tights (180 euro) is een sportieve fietsbroek met bretellen, met een duidelijk voorgevormde snit, ademend en sneldrogend. Hij is in Europa gemaakt en van gerecycleerd materiaal.

Meer info op de website van Vaude >>

Gerelateerde artikels