Deel dit artikel:

Van Nicholas vernieuwt haar Zephyr Disc

Van Nicholas heeft haar Zephyr Disc in een nieuw jasje gestoken. De titanium fiets is er voor mensen die zowel comfort als prestaties zoeken.

Met de Zephyr Disc heeft Van Nicholas, dat bekend staat om titanium fietsen, een racefiets gelanceerd die nog meer van deze tijd is. Waren de vorige framedesigns misschien nog een tikkeltje klassiek; deze Zephyr Disc is met onder meer de lage op de zadelbuis aansluitende seatstays en ietwat aerodynamischer vgevormde balhoofdbuis moderner te noemen. Fraaie details en afwerking – onder meer spacers en een zadelpen van titanium – geven de endurance fiets een nog betere eerste indruk.

Meer comfort

Bij Van Nicholas wilde men met de vernieuwing vooral het comfortgehalte krikken. Dat alles zonder concessies te doen op het vlak van prestaties en andersom. Naar eigen zeggen hebben ‘slimme technische oplossingen’ uitkomst gebracht.

De keuze voor titanium betekent dat het frame voorziet in prima dempende eigenschappen. Ook de dunne, soepele achtervork helpt het ‘rumoer’ van het wegdek te filteren. De geometrie van de fiets is aangepast, waardoor er voldoende speling is voor banden met een groter volume, om precies te zijn passen er banden tot 35 millimeter in. Bredere banden geven de mogelijkheid om met een lagere druk te rijden en comfort toe te voegen. Eveneens comfort bevorderend zijn de verhoogde balhoofdbuis en de relatief lage staande buis. Daardoor steekt de zadelpen verder uit en is er meer flex.

Balhoofdbuis

De grootste verandering zit in de balhoofdbuis. Van Nicholas heeft ervoor gekozen de balhoofdbuis als één geheel te ontwerpen en gieten, inclusief een kort deel van de boven- en onderbuis. Op die manier plaatste Van Nicholas de lasverbindingen verder weg van de punten met de hoogste belasting in deze zone. Het resultaat: een betere algemene stijfheid en een lager risico op metaalmoeheid.

Trapas

De trapas is ook opnieuw ontworpen. Er past nu een T47-model met schroefdraad in. Deze veelzijdige oplossing met zijn overmaatse configuratie bevordert stijfheid en spaart gewicht uit. Tenslotte bieden steekassen meer stijfheid bij het accelereren, afremmen of een snelle verandering van richting in vergelijking met gewone snelspanners.

De kabels zijn zo veel mogelijk uit het zicht weggewerkt voor betere looks. De Zephyr Disc wordt, zoals z’n naam al doet vermoeden, geleverd met schijfremmen. Er zijn rotoropties van 140 en 160 millimeter; je kunt onder alle omstandigheden veilig tot stilstand komen. De Zephyr Disc is leverbaar vanaf januari als volledige fiets in de maten XS, S, M, L en XL (48, 51, 54, 57 en 60 centimeter). De prijs hangt af van de configuratie. Een complete fiets is er vanaf 4.749 euro. Het frame inclusief voorvork is er vanaf 3.199 euro.