Jump, dat vorig jaar werd overgenomen door Uber, zet in op autonome tweewielers. Het idee is dat voertuigen binnenkort zelfstandig, dus zonder mensenhulp, terug naar een laadpunt rijden zodra de accu leeg raakt of het einde van de verhuurperiode nadert. Met robottechnologie kan het bedrijf een pak efficiënter werken. Nu nog maken medewerkers een ophaalronde.
De grote vraag die wij, en met ons velen, hebben is natuurlijk: hoe gaat dit precies in zijn werk? En waar rijden de autonome fietsen in de (nabije) toekomst: op het fietspad of op de weg? En is dit allemaal veilig? Zeker die laatste vraag is relevant in tijden waarin er veel te doen is over de (on)veiligheid van Uber. Het zijn echter allemaal vragen waarop Uber nog geen antwoord kan of wil geven.
Er wordt in ieder geval wel serieus aan de voorbereidingen gewerkt, want er is inmiddels een nieuwe bedrijfstak opgericht: Micromobility Robotics. Deze moet de technologie in de zelfrijdende tweewielers inbouwen, opdat de geavanceerde fietsen en steps binnen afzienbare tijd de weg op kunnen. Naar verluidt zijn de eerste technici voor deze divisie in de tussentijd aangenomen.