Na de introductie van de Domane SLR voorafgaand aan de voorjaarsklassiekers, brengt Trek de spitstechnologie daarvan nu ook over op het damesmodel Silque. Dames kunnen dus ook beschikken over achter- én voorvering.
Al bij de ontwikkeling van de eerste Domane begrepen de ingenieurs bij Trek dat het van persoon tot persoon verschilt hoeveel ‘comfort’ een renner wil hebben. De een wil op een uiterst stijf frame rijden, van de ander mag een fiets wat meer meegeven. Oplossingen om dat meteen al in de eerste Domane te integreren waren niet direct voorhanden, maar men bleef dus al die jaren niet stil zitten. Resultaat is een verbeterde vorm van de IsoSpeed ontkoppelaar die we kennen van de eerste Domane. Deze keer is IsoSpeed instelbaar geworden. Door middel van een schuifpal krijgt de onafhankelijk van bovenbuis/achtervork opgehangen zitbuis meer of minder flex. Daarmee is dus keuze mogelijk tussen een stijvere of een meer relaxte fiets. In de laagste stand biedt de Domane SLR 14% meer verticale flexibiliteit dan de vroegere Domane.
Helemaal nieuw is IsoSpeed in de balhoofdbuis. Een roterend opgehangen binnenstuk met lagers boven en onder omklemt de vorkbuis en zorgt ervoor dat die meebuigt met de trillingen die via de voorvork binnendringen. Je moet het zien om het een beetje te begrijpen.
Net zo onzichtbaar overigens is het derde aspect van de ‘nieuwe flexibiliteit’ en dat is het IsoCore stuur. Dat laatste heeft een rubberlaagje in het carbonlaminaat verwerkt gekregen, waardoor de trillingsdemping met 20% zou zijn toegenomen, aldus Trek.
Al deze technologie is dus nu ook beschikbaar voor de vrouwenfiets Silque. Het zal alleen maar meer vrouwen de racefiets op helpen. Hulde aan Trek daarvoor!
De Silque SLR is er in twee uitvoeringen: SLR 6 (4.499 euro) en SLR 7 (5.499 euro).
De gewone Silque is er in 3 modellen: 4, 5, en 6 voor respectievelijk 1.799, 1.999 en 2.499 euro. (RVS)