Deel dit artikel:

Trek lanceert vierde generatie van de Domane AL

Zoek je een nieuwe, betaalbare endurance racefiets, stap dan eens binnen bij een dealer van Trek. Het Amerikaanse merk heeft haar nieuwste, vierde generatie van de Domane AL op de markt gebracht. De fiets met aluminium frame kenmerkt zich door zijn veelzijdigheid. Hij is ook lichter dan zijn voorganger.

De nieuwe Trek Domane AL mag dan op papier een endurance racefiets zijn, hij haalt zijn inspiratie uit de offroad wereld, met royale bandenspeling, bovenbuistasbevestigingen en Universal Derailleur Hanger (UDH) compatibiliteit. Trek stelt dat de nieuwe aluminium racefiets relatief veel waar biedt voor zijn prijspunt. Ze highlight daarbij vooral het comfortniveau, de veelzijdige prestaties en het feit dat de fiets een half pond lichter is dan zijn voorganger.

Banden tot 38 millimeter

Voor wat betreft het comfort en de veelzijdigheid: de nieuwste Domane AL biedt ruimte voor banden tot 38 millimeter. In de praktijk betekent dit dat je met deze racefiets zowel over het vlakke kunt toeren als over gravelstroken kunt hobbelen. Trek heeft de Domane AL ook voorzien van bevestigingspunten voor een top-tube tas, dragernokken en spatbordnokken. Dit maakt de fiets geschikt voor bijvoorbeeld bikepacking en woon-werkverkeer.

SRAM UDH

Behalve de gravelbike heeft Trek ook de mountainbike in gedachten gehad tijdens de ontwerp- en ontwikkelingsfase. De Domane AL heeft een nieuwe steekas achter voor SRAM UDH-compatibiliteit. Dit maakt de weg vrij voor mullet drivetrains en een combinatie van componenten voor wegfietsen en mountainbikes.

Lichter

Basis van de vierde lichting is het aluminium frame, gemaakt van Treks 100 Series Alpha Aluminium. De frameset van de Domane AL is opnieuw ontworpen, waarbij Trek aangeeft dat hij ongeveer 225 gram minder weegt dan de vorige Domane AL Disc. Er is ook gekozen voor een nieuwe voorvork van carbon. Compleet opgebouwd weegt het instapmodel, de Domane AL 2, naar verluidt 10,55 kilo.

Het stuur met verbeterde ergonomie heeft een kortere reach en een flare van 4 millimeter. Onderweg heb je zo betere controle. De fiets is zo vormgegeven dat je minder diep (lees: meer rechtop) zit. Precies zoals je mag verwachten bij een fiets die binnen de categorie endurance fietsen wordt gelanceerd.

High-end integratie

Trek stelt dat er werk is gemaakt van verborgen kabelgeleiding, net als bij de duurdere modellen. Kabels en dergelijken lopen vanuit de cockpit door een poort het frame in. De kabelgeleiding lijkt hetzelfde te zijn als die van de Emonda ALR 5.

Specificaties

De Trek Domane AL is verkrijgbaar in drie uitvoeringen, van het instapmodel AL 2 tot de AL 5. Laatstgenoemde heeft de mechanische Shimano 105-groep (12-speed). De adviesprijs daarvan bedraagt 2.299 euro. De Domane AL 4 (1.999 euro) is afgewerkt met Shimano Tiagra, de Domane AL 2 (1.199 euro) met Shimano Claris.