De ernstige val in de Baloise Belgium Tour houdt de gemoederen flink bezig. Renners stellen vraagtekens bij de rol en het gedrag van motards in de koers. Lotto-Soudal heeft besloten de slotrit van de Baloise Belgium Tour aan zich voorbij te laten gaan.
Stig Broeckx van Lotto-Soudal was zaterdag het voornaamste slachtoffer van de massale val. Hij raakte meteen buiten bewustzijn en werd afgevoerd naar het ziekenhuis in Aken. Daar vecht hij nog altijd voor zijn leven. “Zijn toestand is een dag later nog altijd status quo”, zegt zijn ploeg tegenover Sporza. “De bloeding en de druk in zijn hersenen schommelen een beetje, maar het blijft binnen de aanvaardbare normen.”
Marc Sergeant stelt dat de hele ploeg aangeslagen is. “Boeckmans ligt nog vers in het geheugen en nu hebben we dit weer. Dit is een zware dobber om te verwerken als ploeg.” Het team gaat vandaag niet meer van start in de slotetappe. “Het is zinloos dat we starten voor de slotrit. Het lukt niet om de renners te motiveren die helemaal in de put zitten”, aldus de manager van de Belgische formatie.
“De schreeuw klinkt al langer dat er iets moet gebeuren, want zo kan het niet meer. Iemand zou moeten bepalen: nu kan het (het peloton voorbijsteken, red) en nu niet”, zegt Sergeant. “Ik vraag me dikwijls af: waar rijden die motoren eigenlijk naartoe? Broeckx werd in Kuurne door een motor omvergereden. Een motor met een verpleegster achterop. Terwijl er vooraan helemaal niemand verzorgd moest worden.”
Ook uit andere hoeken komen kritische reacties over de rol die motards spelen. Tom Dumoulin, die zich steeds meer lijkt op te werpen als een patron, laat onder andere op Twitter van zich horen. “Ik wil na zo’n zwaar ongeval niet meteen een discussie aanzwengelen, maar ik heb het gevoel dat er nog steeds weinig wordt gedaan om dergelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen”, aldus de Nederlander.
“Stel je voor dat tijdens een Formule 1-race tien safety cars continu tussen de auto’s rijden en dat iedereen met een normaal rijbewijs achter het stuur van zo’n safety car mag kruipen… Dat is ongeveer hoe het op dit moment gaat in het wielrennen”, meent de 25-jarige Maastrichtenaar. “Oké, dit was een overdreven, emotionele reactie, maar mijn punt is duidelijk toch?”
“Tachtig procent van de motoren is nodig om ongelukken te voorkomen, de andere twintig procent is er voor het maken van televisiebeelden. Geen beelden betekent geen geld. Vaak ben ik ook blij dat er motards zijn. De meeste hebben veel ervaring en kennen hun plek in het peloton, maar sommigen ook niet. Die zijn agressiever dan wij renners. We moeten bestuurders hebben die tegenovergesteld aan ons zijn. Kalm, geduldig en redelijk. Laat het racen aan ons over.”