Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Superior Team XF 29 Issue R: #alwaysrace

De Superior Team XF 29 Issue R is een geweldige bike voor eender welke crosscountryrace of marathon die je hem voor de wielen smijt. Afgelopen zomer spendeerden wij – tot onze grote tevredenheid – vele uren aan het stuur van deze zwarte opgefokte hengst. Tijd voor het testverslag.

Het Tsjechische Superior werd in 1993 opgericht en timmert vanuit het Beskidy-gebergte aan een erg mooi en volledig gamma. Ondertussen is Superior een volwassen fietsmerk met een ongeveer driehonderd modellen in de catalogus. Zowel racefietsen, mountainbikes als gravelbikes, maar ook stads- en kinderfietsen en elektrische fietsen maken de omvangrijke collectie compleet. Enkele jaren geleden zagen we het team van Olympisch kampioen, Bart Brentjens en met ondermeer Hans Becking in de rangen, hun wedstrijden afwerken met de mountainbikes met SUP op de onderbuis. Ondertussen heeft Superior met JB Brunex Superior haar eigen fabrieksteam met de tweevoudige Wereldkampioene (marathon en XC) Zwitserse Ramona Forchini als grootste naam in de rangen. #alwaysrace is de hashtag van Superior, dat is meer dan een makkelijk marketingverzinsel. De Superior bikes worden door zowel de professionele racers als de ingenieurs van het merk grondig getest. Op de trails. Een van de bikes die het fabrieksteam ter beschikking heeft, is deze full suspension die wij grondig aan de tand hebben gevoeld. 

Het aanbod aan Team XF fietsen bestaat uit vier modellen, waarvan deze XF 29 Issue R net onder topmodel Team XF 29 Factory Racing valt. Alle fietsen uit de Team XF-serie maken gebruik van hetzelfde frame, enkel de gekozen onderdelen zijn verschillend. Met uitzondering van de Factory-versie hebben allen ook dezelfde DT Swiss-demper.

Frame en ophanging

De Team XF doet het uiteraard met een volledig carbon frame en werkt rond het ophangingsprincipe van een single pivot. Extra comfort wordt bekomen door een zekere mate van flex in de staande achtervorken.

De demper is evenwijdig aan de bovenbuis en in het verlengde van de achtervorken opgesteld. De hele zone rond rocker link, gebogen zitbuis en demper vinden wij heel erg fraai uitgevoerd. Door de plaatsing van de demper is het mogelijk om twee bidonhouders te monteren.  

Een ‘blocklock’ in het Acros-balhoofd vermijdt dat bij een valpartij je stuur tegen je bovenbuis slaat. 

Geometrie

De geometrietabel leert ons dat Superior helemaal mee is in de moderne trend van vlakke balhoofdhoek (68°), lange reach (465 millimeter in maat L) en korte chainstays (430 millimeter). De bottom bracket hoogte is met 40 millimeter behoorlijk laag. Onze testbike doet het met een 80 millimeter lange stuurpen. Onze aanvankelijke vrees dat die te lang zou zijn, werd na de eerste afdaling reeds overboord gekieperd.

Onderdelen

Het gebeurt niet zo heel vaak dat wij met DT Swiss veringscomponenten op stap zijn. Sterker nog, het was de eerste keer dat wij met de DT Swiss F232 One vork en DT Swiss R 232 One demper reden. En daar kunnen we kort en bondig in zijn: een meer dan aangename kennismaking.

Vork en demper zijn vanop het stuur te bedienen en doen het met drie standen: open, half-open en gesloten. Ga je klimmen of sprinten, dan zet je demper en vork in de gesloten stand, in ruigere afdalingen smijt je alles open en op vlot(ter) berijdbare trails kies je voor de half-open stand. Het systeem werkt snel en feilloos, maar… met remmen, aandrijving en dropper post levert het wel een hoop kabels aan je cockpit op. Wil je die wirwar aan kabels vermijden, kijk dan even uit naar de Factory Racing-versie die dankzij de SRAM AXS-onderdelen daar meteen een pak kabels mee verwijdert.

We blijven nog even bij DT Swiss, die ook instaan voor de XRC 1501 Spline wielset. Deze lichte carbon wielset met 30 millimeter interne velgbreedte is de perfecte keuze voor een race-georiënteerde mountainbike.

Met de volledige Shimano XTR-groep voor zowel aandrijving als remmen is het duidelijk dat we ons in het hogere segment bevinden. Het Race Face Next SL-crankstel doet het met 34 tanden, wat in combinatie met de 12 speed en de 10-51 cassette een erg ruim bereik oplevert. Een kleine chaincatcher houdt de ketting zelfs in de ruigste omstandigheden op zijn plaats.

Verder noteren we nog een Crankbrothers Highline dropper post en een prima Fizik Antares-zadel, Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph-banden en een reeks ONE1 carbon onderdelen. Het mag duidelijk zijn dat Superior de keuze voor onderdelen maakt met gewicht en betrouwbaarheid in het achterhoofd. De 10,6 kilogram aan onze haak bevestigen dat.

Superior Team XF 29 Issue R: race ready

We hebben zowat de hele zomer lang deze Superior Team XF 29 Issue R de sporen gegeven. Dat deden we zowel op onze ‘hometrails’ in Vlaams- en Waals Brabant als in mountainbikemekka Houffalize. De fiets ging mee op een aantal buitenlandse avonturen, we reden er ondermeer de befaamde Steinbruch-trail in het Italiaanse Merano mee en vlamden overheen een veelheid aan Oostenrijkse trails, de ene al technischer en pittiger dan de andere.

Wat snel opvalt, is de veelzijdigheid van deze full suspension. De vork heeft ‘slechts’ 110 millimeter veerweg maar op technische en toch wel uitdagende trails kwamen wij eigenlijk nergens in de problemen. De fiets stuurt snel en direct en zet je aan tot een speels rijgedrag. De DT Swiss vork is zeer soepel en de demper reageert erg gevoelig op zowel grote impact als kleine oneffenheden.

Klimmen gaat – met demper en vork – in de gesloten stand behoorlijk hard en wanneer je staand op de pedalen gaat hameren, gaat er werkelijk geen spatje energie verloren. Mooi is dat de gesloten stand van demper en vork ook daadwerkelijk gesloten is. Het lijkt wel alsof je met een duw op de hendel je full suspension in een hardtail omtovert. 

Afdalingen zijn een kolfje naar de hand van deze Superior. Dankzij de dropper post laat je je zadel zakken, de veringen gaan open en je laat de Superior zijn weg zoeken. Stabiliteit op hoge snelheden is uitstekend, trage technische stukken laten zich dankzij de combinatie van geometrie en veringen, prima verwerken. Het is een vergevingsgezinde fiets die niet overdreven nerveus reageert. Het frame is stijf zonder hard te worden en dat komt niet enkel het comfort maar ook het rijgedrag ten goede.

Conclusie

De Superior Team XF 29 Issue R is een geweldige full suspension die dankzij het stijve en lichte frame, de DT Swiss ophanging, een uitgekiende keuze aan onderdelen en een prima geometrie wel eens de ideale bike zou kunnen worden voor zowel de professionele XC-racer als de liefhebber van (meerdaagse) marathons. Het is een lichte en snelle bike die opvallend vergevingsgezind en comfortabel is. Het is een full suspension gemaakt om races te winnen, om over ruw terrein te razen, de klim moeiteloos te verteren en de afdaling in aanvalsmodus te verwerken. 

7899 euro is natuurlijk niet min voor een mountainbike, maar als je bekijkt wat je voor dat bedrag in de plaats krijgt, is die prijs best te verantwoorden.

Gerelateerde artikels