Deel dit artikel:

Specialized Stumpjumper 15: de ultieme trailbike?

Je neemt het beste van de ‘reguliere’ Stumpjumper en je doet daar het beste van de Stumjumper Evo bij. Je smijt die in de mix en je bekomt de nieuwe Stumpjumper 15. Die 15 slaat op de vijftiende generatie Stumpjumper.

In 1981 ging de eerste echte mountainbike – de Specialized Stumpjumper – in productie. Van die hardtail met vaste vork schiet tegenwoordig niet veel meer over. De naam Stumpjumper werd iconisch en gekleefd op een groot aantal verschillende modellen in het Specialized-gamma.

Nu, 43 jaar later, is er de vijftiende versie van de Stumpjumper. In die vier decennia is er uiteraard veel veranderd. Parkoersen waar je vroeger enkel met een downhill-bike op uit de voeten kon, rij je nu gewoon met een crosscountry-racebike. Maar ook het gamma van Specialized kende de nodige veranderingen. Zo kreeg de Epic, traditioneel de racer, een Evo-versie met meer veerweg, waardoor die almaar dichter bij de Stumpjumper kwam. De Stumpjumper Evo was voor veel trailrijders dan weer net een stapje te ver. 

Enter de Stumpjumper 15, een trailbike met 145/150 millimeter veerweg die het beste van beide werelden combineert.

Genie

De grootste innovatie op de Stumpjumper 15 is GENIE. Deze baanbrekende luchtveringstechnologie vervult de drie wensen van elke trailrijder: het gevoel en de controle van een spiraalveer, een betere preventie van bottom-out dan een standaard luchtvering en een instelbaar ‘platform’ voor een speels gevoel.

GENIE is een door Specialized gepatenteerde technologie voor hun pneumatische veerinnovatie Pneumatic Spring Assist (PSA). Door gebruik te maken van twee afzonderlijke, maar verbonden positieve luchtkamers, wordt het totale luchtvolume vergroot, wat resulteert in een veel vlakker veerkarakteristiek voor de eerste 70% van de slag van de schokdemper. 

Komt de demper in de laatste 30% van de veerweg, dan schuift de ‘GENIE-band’ over en sluit de poort naar de buitenste luchtkamer, waardoor het totale volume effectief wordt verminderd. Dit resulteert in een veel progressievere veerkarakteristiek voor de laatste 30% van de slag en voorkomt bottom-outs effectiever dan een standaard luchtveer. Het is het beste van twee werelden – schroefveer en luchtveer – met extra afstelmogelijkheden en geen compromissen. De Genie-band blokkeert de poort naar de tweede luchtkamer, waardoor je in de laatste 30% van de veerweg de druk verhoogt in de primaire luchtkamer en de veercurve steiler wordt. Deze schokdemper werd in samenwerking met Fox ontwikkeld.

In vergelijking met andere luchtdempers, gebruikt GENIE aan het begin van de veerweg een vlakkere veercurve, naar het einde van de veerweg verhoogt deze gevoelig. Volgens Specialized gebruikt de Genie-demper meer veerweg om dezelfde energie op te vangen. Dat resulteert dan in een beter ‘bump force management’ en betere controle. Op de trails zou dat moeten leiden tot een speelse bike die met elk soort ondergrond – grote of kleine impact – perfect overweg kan. 

Form follows fun

Wat meteen opvalt aan het nieuwe frame is het verdwijnen van de kenmerkende ‘side arm’, de framebuis die op het vorige model langs de rechterkant van de demper voor extra stijfheid en stevigheid zorgde. Een belangrijk doel van de Stumpjumper 15 was om materialen en ontwerp zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het elegante, eenvoudige chassisontwerp ‘form follows function’ is gebaseerd op uitgebreide analyses waarbij de engineers ontdekten dat die hevel een paar gram zwaarder maken, resulteerde in een efficiëntere benadering om stijfheid te bereiken dan het vorige ontwerp met de ‘side arm’.

De frames komen in een Fact 11M carbonversie of een M5 aluminium. Alle frames zijn voorzien van een SWAT-box in de onderbuis. 

Geometrie

Dat je aan een nieuwe trailbike ook stevig knutselt aan de geometrie mag niet meteen een verrassing heten. Hedendaagse trailbikes kenmerken zich almaar vaker ook door een aanpasbare geometrie. Dat is op de Stumpjumper 15 natuurlijk niet anders.

Niet enkel kan je kiezen tussen een mullet set-up (27,5” achter, 29” voor) of een gewone set-up op 29”-wielen, maar ook de balhoofdhoek kan je door middel van cups in drie standen (tussen 65,5° en 63°) aanpassen. Verder kan je de hoogte van je bottom bracket met 7 millimeter fine-tunen door een systeem van Horst Link Chips in de achtervork, hiermee pas je ook de lengte van de liggende achtervorken aan.

Specialized maakt gebruik van een S-sizing concept, waarbij de keuze van framegrootte eerder bepaald wordt door je rijstijl dan door je beenlengte.

De Stumpjumper 15 is er in zes maten, waarbij je op basis van jouw grootte en rijstijl een frame kiest: een kleiner frame voor meer speelse wendbaarheid, een maatje groter voor stabiliteit. De twee kleinste maten (S1, S2) komen standaard in een mullet set-up. 

Line up

Er komen vijf modellen van de Stumpjumper 15, gaande van een S-Works versie (13000 euro) tot een Stumpjumper Comp (6500 euro). 

Opvallende verschijning in de line up, is de Stumpjumper 15 Ohlins, die met een Ohlin spiraalveer en dus niet met de Genie-demper is uitgerust. Een S-Works los frame gaat 4500 euro kosten.

Meer info via www.specialized.com

Gerelateerde artikels