Deel dit artikel:

Slechts 62 procent van fietsers rijdt met voor- en achterlicht. Tijd voor actie!

‘Kijk verder’. Met die slogan is in Nederland een campagne op sociale media gestart om fietsers bewust te maken van het belang van kwalitatief goede fietsverlichting. Dit draagt volgens initiatiefnemer RAI Vereniging bij aan betere zichtbaarheid in het donker en geeft bovendien de fietser maximaal zicht op de weg en omgeving. Het aantal fietsslachtoffers in het verkeer moet met de campagne omlaag.

“De fietser is een kwetsbare verkeersdeelnemer. Daarbij is het risico om als fietser ernstig gewond te raken bij een ongeval, in het donker het grootst. In de praktijk fietst slechts 62 procent van de fietsers met voor- en achterlicht”, stelt RAI Vereniging.

Voor de organisatie is dat aanleiding om het belang van goede fietsverlichting beter onder de aandacht te brengen en onder de titel ‘Kijk verder’ een digitale campagne te starten. Daarbij is het niet alleen van belang dat fietsers ook verlichting dragen, maar dat ook de kwaliteit van de verlichting geborgd is. Hiervoor is in Nederland eerder een onafhankelijke stichting RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) opgezet. Goedgekeurde fietsverlichting is te herkennen aan een RKF-sticker.

Campagne

De campagne richt zich in eerste instantie op de ouders van kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. Ouders spelen een cruciale rol bij het verhogen van het bewustzijn over verkeersveiligheid bij kinderen. Ook bij het gebruik van fietsverlichting. Van alle ouders vindt 86 procent het belangrijk dat zijn of haar kind met goede fietsverlichting rijdt. Echter controleert 20 procent van de ouders niet of de verlichting op de fiets van het kind werkt.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE