De foto bovenaan dit artikel is een beeld dat we ons vast nog allemaal herinneren. Mathieu van der Poel stoomt op het WK in Glasgow met een dikke halve minuut voorsprong richting de wereldtitel wanneer hij in een natte bocht plots een schuiver maakt. De neutrale motor van Shimano is als eerste bij de Nederlander en helpt hem terug op de fiets. De rest is geschiedenis.
(Lees verder onder de foto)

De neutrale wagens en motoren van Shimano spelen vooral op kampioenschappen vaak een belangrijke rol. Ze rijden mee om renners te ondersteunen wanneer de volgwagen van hun eigen ploeg niet in de buurt is. Of wanneer renners van kleinere landen zelfs geen eigen volgwagen hebben en toch met pech af te rekenen krijgen.
(Lees verder onder de foto)

Shimano rijdt intussen al vijfentwintig jaar mee in UCI-wedstrijden en daar komt alvast tot en met 2028 een vervolg aan. De Japanse onderdelenbouwer sloot immers een nieuwe overeenkomst met de Union Cycliste Internationale om nog vier jaar langer door te gaan als ‘UCI World Cycling Partner’ en ook de neutrale service te blijven verzorgen. Daarnaast wordt Shimano ook de grootste sponsor van de wielerunie tijdens het ‘super-WK’ in de Franse Haute-Savoie in 2027.
(Lees verder onder de foto)

De samenwerking tussen Shimano en de UCI overstijgt trouwens het wegwielrennen. Ook in andere disciplines zoals cyclocross, mountainbike, downhill, BMX, gravel, paracycling… blijft de ‘blauwe brigade’ van Shimano de komende jaren op post.
