Zegt de naam Saroléa de gemiddelde fietsliefhebber weinig tot niets, dan spitst een motormuis wel meteen de oren als die merknaam valt want het is één van Belgiës beroemdste motormerken. Joseph Saroléa begon in 1850 in Herstal een wapenfabriek, breidde in 1892 het aanbod uit met fietsen (onder het label ‘Royale Saroléa) en groeide vanaf 1901 door tot een gerespecteerd motorfabrikant. In 1907 stelde de fabriek al meer dan tweehonderd personen te werk. Het motormerk zou internationaal furore maken, tot het aan het eind van de jaren vijftig bergaf ging en ook een overname door/samenwerking met Gillet kon het tij niet meer keren. In 1973 ging Saroléa failliet en werd er enkel nog door nostalgische zielen over gesproken. Tot de broers Torsten en Bjorn Robbens in 2010 het merk kochten om onder dat label elektrische race- en straatmotoren te ontwikkelen en te verkopen. Omdat die markt maar niet onder st(r)oom komt, willen Kurt Fierens en Bjorn Robbens (de twee bestuurders van Saroléa) nu kijken of het merk potentieel heeft op de markt van de elektrische fietsen.
(Lees verder onder de foto’s)



Specter Plus
“Om het ontwikkelingstraject van onze eerste fiets zo kort mogelijk te houden, gingen we een samenwerking aan met Specter. Je hoeft het warm water geen twee keer uit te vinden: zij hebben al een prachtig frame ontwikkeld, wij hebben onze kennis losgelaten op de batterij en de aandrijving”, verduidelijkt Bjorn Robbens. De Saroléa LE60 is een opgewaardeerde versie van de Specter Long Range die afgewerkt is met top onderdelen en exclusieve details. Zo zijn het Brooks Cambium zadel en de Brooks lederen handvatten door Kontour van schitterend decoratief stikwerk voorzien en vind je op frame en stuur messing plaatjes waarin de merk- en modelnaam en het serienummer gegraveerd zijn. Met dat messing maakt Saroléa de brug naar de motorfietsen van weleer. Net als de Specter Long Range wordt de Saroléa LE60 aangedreven door een middenmotor én een voorwielmotor die samen goed zijn voor 1.200 Watt en 136 Nm koppel, met de dubbele batterij (een uitneembare in de onderbuis en een vaste net boven de trapas) kom je aan 1.200 Wh capaciteit en een actieradius van honderd kilometer. Die actieradius zou je als gemiddelde werknemer nodig kunnen hebben om het budget voor je LE60 bij mekaar te fietsen want Saroléa’s eerste elektrische fiets moet 14.000 euro kosten.
Check www.sarolea.com voor de details.



