Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Primeur Dauphiné: voor het eerst live-beelden vanuit het peloton

Koerskijker kijkt live mee in de buik van het peloton.

Dankzij de nieuwe technische mogelijkheden zijn we steeds beter in staat om dicht op de huid van de renners in koers te kruipen. In het Criterium du Dauphiné test Euro Media France met een on board-camera. Die zendt beelden vanaf de fiets rechtstreeks door voor verwerking in de live-uitzending. Kenneth Vanbilsen van Cofidis had gisteren de eer om ermee rond te rijden. Zijn sleurwerk voor sprinter Nacer Bouhanni was perfect te volgen.

“Ik denk dat dit de beelden zijn van de toekomst. Door die livebeelden krijg je het gevoel dat je mee in de koers zit. Mijn ploeg vroeg of ik vandaag bereid was om een camera te laten monteren. Ik heb toegezegd, ook al weegt dat ding dus 600 gram. Da’s vrij veel”, zegt de renner tegen Het Nieuwsblad. “De batterij bevindt zich in een van de twee drinkbushouders. Dat betekent dus dat je maar één bidon hebt. Op een zeventigtal kilometer van het einde wisselde ik van fiets en reed ik met die camera verder. Ik wou er niet de hele dag mee koersen. Ze doen er alles aan om de fiets zo licht mogelijk te houden en ineens krijg je daar 600 gram bij. Dat is nagenoeg 10 procent erbovenop. Niet dat je in de finale zelf ermee bezig bent. In de finale denk je niet eens aan die camera.”

De nieuwe markt met on board-beelden is op dit moment volop in beweging. Op het wereldkampioenschap baanwielrennen in 2015 waren ze eigenlijk voor het eerst te zien. Velon, waarin een groot aantal WorldTour-teams is verenigd, is inmiddels gevolgd. Er wordt veel samengewerkt met RCS, het bureau achter onder andere de Giro. ASO, organisator van onder meer de Tour, Luik-Bastenaken-Luik en Dauphiné, blijft niet achter en experimenteert ook al tijden. Elke renner heeft een tracker om de positie in koers duidelijk te krijgen. Er zou nog veel meer mogelijk zijn – het tonen van wattages, hartslagen en omwentelingen – maar de rennersvakbond vindt dat nog een brug te ver. Dat zou ten koste gaan van privacy.