Deel dit artikel:

Pinarello Dogma XC en Pinarello XC

Wie mountainbike-wedstrijden op het allerhoogste niveau volgt, weet ongetwijfeld reeds dat Pinarello een reeds bijzonder succesvolle mountainbike in elkaar had geknutseld. De eerste versies waren voorbehouden voor hun wedstrijdrijders, Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot. Voortaan zijn ze ook voor de gewone sterveling beschikbaar.

Beide Dogma XC-frames zijn in eerste instantie ontwikkeld in samenwerking met INEOS Grenadiers-renners Tom Pidcock en Pauline Ferrand-Prévot, die al enorme successen hebben behaald op de fietsen, beiden wonnen wereldtitels in 2023 naast een groot aantal andere triomfen. Het duo zal op de Dogma XC’s deelnemen aan de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Pinarello pakt meteen uit met zowel een full suspension als een hardtail. Beide modellen delen dezelfde sleutelelementen.

Bottom bracket

Beide fietsen bieden extreme stijfheid in de achterdriehoek en trapas. Dit is op de hardtailversies bereikt door een uniek driehoekig ontwerp te implementeren dat maximale krachtoverbrenging en reactievermogen tijdens het trappen levert.

De full suspension biedt met deze speciale bottom bracket plaats aan een oversized lager en scharnierpunt voor de achterdriehoek.

Achterdriehoek

De achterdriehoek van de full suspension bestaat uit twee afzonderlijke halve driehoeken die zijn bevestigd aan een hoofddraaipunt door middel van een uniek ontwerp waarbij twee pennen in de frames zijn gegoten.

Hierdoor is er geen klassieke verbinding nodig en kunnen de chainstays korter gemaakt worden wat dan weer zijn impact heeft op het rijgedrag. Daarbovenop krijgt modder minder kans om op te hopen en kunnen er bredere banden gemonteerd worden.

Asymmetrisch

De achterdriehoek maakt gebruik van een gepatenteerd asymmetrisch ontwerp, waarbij de linkerkant is versterkt, zodat de fiets tegenwicht kan bieden aan de hogere krachten die aan de aandrijfkant worden uitgeoefend. Dit resulteert in een evenwichtigere energieoverdracht en verbeterde snelheid en tractie.

De asymmetrie is ook gemaximaliseerd in andere gebieden van de frames, waarbij de ketting en staande achtervork dit concept naar een hoger niveau tillen om de krachtige versnellingen te weerstaan die worden geleverd in elite crosscountrywedstrijden.

Cockpit

De op maat ontworpen, volledig geïntegreerde cockpits besparen gewicht en bieden een grotere stuurprecisie in vergelijking met een tweedelig alternatief.

Volledig geïntegreerde kabelgeleiding is ook ingebouwd, net als een specifiek balhoofdlager met een interne stopper op 60° om te voorkomen dat het stuur bij een valpartij de bovenbuis raakt.

Full suspension

Terwijl de hardtail- versies op maat gemaakt zijn voor de allersnelste racecircuits, zijn de full suspension modellen ontworpen om aan de volgende eisen te voldoen:

  • Extreme stijfheid in de achterdriehoek en trapas voor maximale reactiviteit 
  • Eenvoudige maar progressieve kinematica voor optimale veerweg en rebound
  • De mogelijkheid om de veerweg aan te passen aan de unieke eisen van elk circuit
  • Lichtheid in combinatie met uitzonderlijke aandrijf- en rijeigenschappen om uit te blinken in te technische afdalingen

Flex-achtervork

Slechts drie draaipunten op de achterdriehoek belemmert normaal gesproken de veerweg van het achterwiel, maar de unieke geometrie van de fietsen en de integratie van flex stays in de achtervorken zorgen er samen voor dat er op een directere manier kan worden gereden. Deze innovaties besparen ook gewicht, verbeteren de stijfheid en zorgen voor een betere verbinding tussen rijder en achterwiel.

Kinematica

De kinematica van de achtervering houdt rekening met de integratie van flex stays om de energieoverdracht tijdens het trappen te maximaliseren, optimale compressie/terugslag te leveren in technische afdalingen en maximale controle voor de rijder mogelijk te maken.

De wrijving op elk draaipunt is geminimaliseerd door gebruik te maken van een gemengd lager/bus-systeem. Er zijn bussen gebruikt omdat deze duurzaam genoeg zijn om de hoge impact en lage rotatiekrachten die erop worden uitgeoefend te absorberen, terwijl er lagers zijn geïntegreerd waar de tegenovergestelde krachten gelden (lage impact/hoge rotatie). Dit resulteert in een verminderde energieverspreiding, een grotere reactiviteit van de achterkant en een grotere duurzaamheid van het systeem

Verstelbare veerweg

Dankzij de mogelijkheid om het bevestigingspunt van de vering onder de bovenbuis te verplaatsen, kunnen verschillende dempers met verschillende veerwegen worden gemonteerd, zodat de rijders hun fiets kunnen afstemmen op de unieke eisen van elk parkoers.

Je kan een demper met 90 millimeter of een met 100 millimeter veerweg installeren. Vooraan wordt dat dan respectievelijk een vork met 100 of 120 millimeter veerweg.

Geometrie

Full suspension

Hardtail

Versies

Zowel van de full suspension als van de hardtail komen twee verschillende versies, een Dogma XC en een XC,w waarbij het verschil zich situeert in de gebruikte vezels en de gekozen onderdelen.

Pinarello Dogma XC Full suspension

De Pinarello Dogma XC Full suspension komt in een Olympic Gold versie en een Pure Red en wordt de jouwe voor 13500 euro.

Pinarello XC full suspension

De XC full suspension is er enkel in zwart en kost 7900 euro

Pinarello Dogma XC Hardtail

Ook hier een True White en een True Red waar een prijskaartje van 11000 euro aan hangt.

De Pinarello XC hardtail tenslotte gaat 7900 euro kosten.