Deel dit artikel:

Paris-Roubaix vindt nieuwe kasseistroken en vertraagt opnieuw voor Arenberg

De parcoursbouwers van Parijs-Roubaix hebben hun huiswerk al af. Ze stelden de 259 kilometer woensdag voor en gaven tekst en uitleg bij de twee nieuwe kasseistroken én de aangepaste vertragingsmaatregel voor het Bos van Wallers.

We moesten de wenkbrauwen fronsen toen we op verschillende websites lazen dat er vier rechtse bochten werden gelegd voor de ingang van het Bos van Wallers. Het lijkt ons dat je er dan net voor zorgt dat renners in een vierkantje rijden tot de zon ondergaat. Het ging gelukkig om een gebrekkige vertaling van het Frans naar het Engels (en intussen ook naar een aantal Nederlandse teksten). De vier haakse bochten bevinden zich in het mijnwerkersgebied net voor de beruchte kasseistrook en moeten ervoor zorgen dat de snelheid laag genoeg ligt om ongevallen bij het eerste, dalende gedeelte van het Bos van Wallers zoveel mogelijk te vermijden.

Even belangrijk daarvoor zijn de twee nieuwe kasseistroken in de aanloop naar die ene scherprechter. Zo krijg je vijf kort op elkaar volgende secteurs rond Quérénaing in de plaats van drie. Artres (1300 m) en Famars (1200 m) zijn niet bepaald zware sectoren, maar het is vooral de opeenvolging die moet zorgen voor verbrokkeling in het peloton. Die laatste zit trouwens ook in het parcours van de GP Denain en verschijnt dit jaar eveneens in de Vierdaagse van Duinkerke. Raak je als renner in de problemen in deze wirwar van kasseien, dan resten nog 12 km tot de stenen van Haveluy-Wallers (4 sterren zwaar en 2500 m lang) en vervolgens nog een goeie vijf kilometer tot de Trouée d’Arenberg/Bos van Wallers, inclusief de nieuwe vertragingsmaatregel.

In het aangepaste parcours zitten nu 30 kasseistroken, eentje meer dan vorig jaar. De veranderingen zitten in het eerste gedeelte. De 3 km lange Viesly – Briastre wordt vervangen door de kortere secteur pavé Saint-Python (1500 m), maar toch zullen hier al verschillen te noteren vallen na de eerste vier stroken, waaronder de 3,7 km lange en vervelend oplopende secteur van Quiévy naar Saint-Python. Even verderop, na Vertain, valt Capelle – Ruesnes weg, om ruimte te bieden aan de twee nieuwkomers.

Na die aanpassing rond Quérénaing blijft alles bij het vertrouwde recept. Samen met Arenberg vormen de vijfsterrenstroken van Mons-en-Pévèle (3000 m) en Carrefour de l’Arbre (2100 m) opnieuw de zwaarste obstakels richting eeuwige roem op de piste van Roubaix. Na 259 km en maar liefst 55 km aan kasseien verdient iedere finisher echter een schouderklopje, op voorwaarde dat hij die aanraking nog kan verdragen na al dat hotsen en botsen. De vrouwen strijden op zaterdag voor hun kassei op hetzelfde parcours als vorig jaar (148,5 km met 17 kasseistroken, goed voor 29,2 km), terwijl op zondag ook nog de junioren en beloften aan de bak moeten.

Probeer het eens zelf

Wie zelf wil proeven van het stof of de modder – naargelang het weer – kan de dag voordien, op zaterdag 12 april, kiezen uit drie afstanden voor de Paris-Roubaix Challenge. Net voor de dames hun Paris-Roubaix Femmes betwisten, kan jij vanuit Roubaix starten voor de 70 km (8 stroken) of 145 km (19 stroken). Wil je de volledige ervaring, dan moet je vanuit Busigny starten voor de 170 km en de volle 30 kasseistroken.

Meer info over de Paris-Roubaix Challenge >>