Deel dit artikel:

Orbea lanceert derde generatie van de elektrische Gain

Orbea brengt vernieuwing in haar assortiment e-racefietsen. De jongste versie van de Orbea Gain is op dieet gegaan, het topmodel weegt volgens de fabrikant nu zo’n 11,5 kilogram. De e-racer is uitgerust met de Mahle X20-motor.

De Baskische fietsfabrikant was een van de eerste merken die zich in 2017 met de lancering van de Gain op de elektrische wegmarkt stortte. Dit moment markeerde ook de start van de samenwerking tussen Orbea en Ebikemotion, dat tegenwoordig onder de naam Mahle bekendheid geniet.

Focus op de weg

De nieuwe elektrische Gain is de derde generatie in de historie. Hij is gebaseerd op het oorspronkelijke uitgangspunt dat de Gain in eerste instantie een racefiets is en daarnaast elektrisch. De nieuwe Gain heeft wat Orbea noemt een zuivere weggeometrie, in tegenstelling tot het vorige model, dat zich zowel voor weg- als graveldoeleinden leende. Orbea zegt dat gravelrijden nog steeds in ontwikkeling is en dat banden van 45 millimeter of meer nu de norm zijn. Het heeft volgens de Basken derhalve geen zin om met één fiets twee markten te bedienen.

Orbea heeft de achtervork van het nieuwe model ingekort van 420 naar 415 millimeter, wat voor een verbeterd rijgevoel zorgt. Hierdoor is de bandenspeling verminderd van 40 naar 35 millimeter. Orbea wijst erop dat je nog steeds een 35 millimeter gravelband kunt monteren, wat prima zou moeten zijn voor licht gravel, maar niet voor extremer off-road gebruik (Orbea heeft ook al laten doorschemeren dat er een elektrische gravelbike in het verschiet ligt).

Integratie

Net als bij het oude model is er een hoog niveau van cockpitintegratie, met Orbea’s ICR-systeem dat een gesloten kabelgeleiding biedt via een huls onder de stuurpen en in de balhoofdbuis. Hierdoor kun je het stuur of de stuurpen verwisselen zonder kabels los te hoeven koppelen.

De Gain heeft kleine geïntegreerde voor- en achterlichten. Het voorlicht is geïntegreerd in de bevestiging van de fietscomputer aan de voorkant. Het licht van Orbea is aangesloten op het e-bikesysteem. Aan de achterkant is een soortgelijke COB LED-stripverlichting geïntegreerd in de afdekking van de verborgen zadelklem.

Mahle X20

De ondersteuning komt van Mahles lichtste elektrische fietsmotorsysteem, de X20. Deze weegt naar verluidt 1.400 gram en is compacter dan het oudere Mahle X35-systeem dat op het vorige Gain-model werd gebruikt. Hij levert ook een hoger koppel. Orbea heeft de motor naar eigen zeggen getuned voor een meer natuurlijke, minder opdringerige ondersteuning, zodat het rijden meer aanvoelt zoals op een normale racefiets, met een lineaire vermogencurve voor elk van de drie ondersteuningsniveaus.

De lineaire vermogenscurve resulteert in een groter bereik, wat ook bijdraagt aan Orbea’s doel van een betere rijervaring. Orbea heeft de grotere 350Wh Mahle accu in de Gain gemonteerd. Zoals gebruikelijk bij Mahles accu’s zit deze volledig weggewerkt in de onderbuis. Orbea zegt dat je hiermee tot 4.000 meter kunt klimmen (wat volgens Orbea een betere manier is om het bereik uit te drukken dan in afstand, omdat de meeste fietsers veel tijd boven de 25 kilometer per uur zullen rijden, zonder ondersteuning). De oplaadtijd is 2 uur tot 80 procent, en nog eens 2 uur tot 100 procent.

Orbea heeft de Gain voorzien van de nieuwste generatie van Mahles bovenbuis bedieningsknop. Hiermee kun je de motor aan- en uitzetten en het ondersteuningsniveau veranderen. Deze knop geeft je ook informatie over het gekozen ondersteuningsniveau via de LED-kleur en het batterijniveau. Je kunt ook Mahles eShifter-knoppen op het stuur gebruiken om de ondersteuningsstanden te veranderen.

Zes uitvoeringen

Er zijn zes modellen van de nieuwe Gain, die volgens Orbea vanaf februari verkrijgbaar zullen zijn. Er komen afmontages met Shimano 105, 105 Di2, Ultegra en Dura-Ace. Daarnaast zijn er modellen met Rival AXS XPLR en Force AXS XPLR. Orbea zegt dat het vlaggenschip met Dura-Ace en carbon wielen 11,5 kilo weegt. Er zijn twee standaard kleuren. Je hebt de optie om je eigen kleurenschema te kiezen en sommige specs zoals cranklengte aan te passen via het MyO-programma.