De SaddleSpur is een Britse uitvinding. Bedenker John Downing heeft er naar verluidt zo’n tien jaar aan gewerkt. Hij heeft patentaanvragen die teruggaan tot 2016 en die verschillende iteraties van ditzelfde concept beschrijven.
Het meest opvallende is het uitsteeksel aan de achterzijde. Dankzij deze uitloper van het reguliere zadel heeft de fietser iets om tegenaan te duwen tijdens de trapbeweging. Je zit stabieler, trekt niet – of minder – aan het stuur en belast je schouders en onderrug zo een pak minder. Via de verlengde ronde aluminium rails (7 millimeter) wordt de kracht beter overgebracht, je onderrug wordt ontlast.
“Het unieke ontwerp met het uitstekende deel helpt de berijder te verankeren en geeft hem een oppervlak om tegenaan te duwen, waardoor er meer kracht kan worden overgebracht op de pedalen. Tegelijkertijd neemt het grotere oppervlak de druk en wrijving van de zitbeenderen weg”, aldus Downing.
Vrijheidsbeperking
Biedt het zadelontwerp enkel voordelen? Dat misschien niet. Als fietser heb je immers niet meer de vrijheid om je gewicht (ver) naar achteren te verplaatsen, mocht je dat willen om de gewichtsbalans te veranderen of om snel te reageren bij een acute stop. Het zadel kwamen we al eens tegen in een mislukte crowdfundingcampagne (2022), toe ging het om een carbon uitvoering, maar nu waagt het bedrijf alsnog een poging om de markt te betreden.
Voor mannen en vrouwen
Het zadel is geschikt voor mannen en vrouwen en is er in één maatvoering (130 millimeter breed, 236 millimeter lang). Volgens de mensen van SaddleSpur weegt het product 310 gram. Het zadel is bekleed met polyurethaan en heeft een stompe neus en royale uitsparing in het midden voor drukontlasting. In de pre-orderfase kost de SaddleSpur 140 euro. Wanneer de uitlevering volgt is ons niet bekend.