Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Onderzoek: late remmers dalen het snelst

Renners van Giant-Alpecin daalden voor het onderzoek van La Plagne.

Misschien klinkt het als een open deur, maar het is in ieder geval nu wel wetenschappelijk bewezen: wielrenners die pas vlak voor een bocht remmen, dalen veel harder van een berg. Dan hebben wetenschappers van de TU Delft vastgesteld in een onderzoek in samenwerking met Giant-Alpecin. In de toekomst komt er wellicht een fiets met rode en groene knoppen die aangeven of je al dan niet moet remmen voor meer tijdswinst, stelt Arend Schwab van het fietslab van TU Delft op Kennislink.nl.

Een wielrenner wint de Tour de France of Giro d’Italia niet tijdens een afdaling. Maar hij kan een grote ronde daar wel verliezen”, zegt Arend Schwab van de TU Delft. Hij is fietsdeskundige en bouwde met collega’s een meetfiets om na te gaan hoe je het beste daalt van een berg.

“Er zijn veel verklaringen van professionals en wielerfans. Je zou sneller dalen door op een bepaalde manier in de bocht te leunen, een bepaalde lijn te kiezen of heel laat te remmen. Maar dat zijn allemaal aannames, grotendeels gebaseerd op alleen maar kijken naar de fietsers. Wij wilden meten wat daadwerkelijk het verschil maakt. We hebben daarvoor kleine sensoren tot onze beschikking die van alles en nog wat meten. Dat is het mooie van onze tijd en de ontwikkeling van de micro-elektronica.”

Op de speciale meetfiets daalden de renners van La Plagne. Conclusie: renners die laat en krachtig remmen zijn het snelst beneden. “Dat ligt misschien voor de hand, maar we hebben het nu daadwerkelijk vastgesteld met dit onderzoek. Het is niet gebaseerd op verhalen of door alleen maar te kijken, maar op data die wij verzamelden tijdens de rit.”

Gerelateerde artikels