Deze middag heeft Shimano in het Franse Caen de nieuwe Dura-Ace onderdelengroep voorgesteld die de code R9100 meekreeg. Shimano blijft bij 11-speed en houdt vast aan zijn HollowTech crankstellen van koudgesmeed aluminium, maar met de invoering van hydraulische schijfremmen is er vanaf begin volgend jaar keuze uit vier Dura-Ace groepen.
Om ze maar meteen op te lijsten:
- Dura-Ace met mechanisch bediende derailleurs en velgremmen
- Dura-Ace met elektronisch bediende Di2 derailleurs en velgremmen
- Dura-Ace met mechanisch bediende derailleurs en schijfremmen
- Dura-Ace met elektronisch bediende Di2 derailleurs en schijfremmen
‘System Supremacy’ is de marketingslogan die Shimano voor de nieuwe Dura-Ace groep bedacht omdat de ingenieurs vooral focusten op de onderlinge samenhang van de verschillende onderdelen. “Door alle componenten maximaal op mekaar af te stemmen en van alle onderdelen de fricties te minimaliseren, creëerden we een groep die er qua werking enorm op vooruit ging”, aldus Shimano Product Manager Tim Gerrits.
Vermogensmeter
Het HollowTech II crankstel behoudt de vier montagepunten voor de kettingbladen, maar de traparm zelf werd qua vorm aangepast om het gewicht naar beneden te halen en om het onderdeel aerodynamischer te maken. De vorm van de crank en de kettingbladen werd ook veranderd in functie van een betere compatibiliteit met schijfremframes met een directe, agressieve geometrie (lees: korte liggende achtervorken). Het crankstel is tegen meerprijs leverbaar met een geïntegreerde vermogensmeter die je amper ziet zitten. Enkel aan het LED-lampje dat de status van de interne batterij weergeeft kan je de vermogensmeter herkennen want zelfs het opladen gaat via een magnetisch systeem en is daardoor onzichtbaar. Opmerkelijk is dat Shimano zich niet waagde aan de ontwikkeling van een eigen fietscomputer/vermogensmeter op het stuur. De vermogensmeter in het crankstel stuurt zijn meetgegevens via Bluetooth door naar om het even welke fietscomputer die met dergelijke informatie overweg kan, de Shimano vermogensmeter in de crank bijstellen gebeurt eveneens via Bluetooth van op een laptop.
Shadow
De ketting en cassette bleven onveranderd, zowel de kabelbediende als Di2 achterderailleur werd een ‘Shadow Type’ achterderailleur zoals we die al kennen uit het mountainbiken. Concreet hangt de achterderailleur dus niet meer naast de fiets, maar helemaal onder de cassette wat de schade bij een valpartij beperkt. Goed nieuws is dat alle beschikbare cassettes van 11-25 tot 11-30 met één type achterderailleur bediend kunnen worden, de opdeling tussen korte kooi, medium kooi en lange kooi verdwijnt dus. De achterderailleurs zijn voorbereid op een direct mount bevestiging, maar kunnen momenteel ook nog gewoon op de derailleurpat geschroefd worden. De kooi van de voorderailleurs werd ingekort om minder conflicten te geven als je een bredere achterband gebruikt. Het derailleurlichaam is van aluminium, de kooi van composiet.
Synchronized Shifting
Voor de Di2 groepen heeft Shimano de mogelijkheden van de E-Tube software fors uitgebreid. Net zoals dat bij de Di2 mountainbikegroepen al het geval is zullen de Dura-Ace Di2 derailleurs zodanig geprogrammeerd kunnen worden dat je van de 22 beschikbare versnellingscombinaties er bijvoorbeeld nog 14 overhoudt. Afhankelijk van die instellingen kan het dan zijn dat bij de keuze voor ‘één versnelling zwaarder’ er zowel voor als achter wordt geschakeld. De controller die nu nog vaak een visueel storend element onder de stuurpen is, werd opnieuw ontworpen als een kleine plug die je in het frame of in het uiteinde van je stuur kunt verstoppen. Om de hoeveelheid Di2 kabels rond stuur en stuurpen de verminderen heeft PRO al sturen klaar waarin kleine gaatjes gemaakt zijn om deze elektrische bedrading door te geleiden. Voor de triatleten werden speciale bar-end shifters ontwikkeld.
De STI rem/schakelgrepen werden allemaal opnieuw ontworpen waarbij opvalt dat alle vier de units qua vorm nagenoeg identiek zijn. “Op die manier zal je de overstap van een fiets met schijfremmen naar een fiets met velgremmen of van een Di2 fiets naar een fiets met mechanische derailleurs bijna niet meer voelen op je stuur”, aldus Gerrits. De bedieningsknoppen van de Di2 werden iets groter en zowel bij Di2 als mechanisch werd het moment waarop er geschakeld wordt beter voelbaar in het hendel. Duidelijk voelbaar is dat de typische eerste centimeter vrije slag op het remhendel van de Dura-Ace schijfremmen verminderde.
Schijf- en velgremen
De nieuwe remschijven zijn instant herkenbaar omdat de koelvinnen nu de volledige ruimte tussen rotor en naaf invullen. Vooraan adviseert Shimano een remschijf van 160 mm, achteraan is 140 mm de standaard en voor de montage kiest Shimano voor flat mount. Opmerkelijk is dat Shimano nog tijd en geld investeerde in de ontwikkeling van nieuwe velgremmen. Omdat die compatibel zijn met 28 mm banden, moest de hoef groter worden. Om de remmen even stijf en krachtig te houden verwerkte Shimano in het ontwerp een extra brake booster. De velgremmen zijn beschikbaar voor zowel de klassieke montage als voor direct mount.
Om de nieuwe groep helemaal af te maken introduceert Shimano een nieuw SPD-SL pedaal op Dura-Ace niveau en twee nieuwe wielset met 28 mm brede velgen: de C60 met 60 mm hoge velg en de C40 met 40 mm hoge velg. De C24 blijft in het gamma en alle wielen zullen leverbaar worden voor draadbanden, tubeless banden en tubes met keuze uit snelsluiting en 12 mm steekas.
De mechanische Dura-Ace voor velgremmen zal in de late herfst als eerste op de markt verschijnen, advies- of richtprijzen gaf Shimano nog niet. (BDS)