Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuwe Britse trui voor WK: modern ontwerp met vleugje retro

Het wereldkampioenschap wielrennen staat voor de deur. En dat betekent dat we weer even moeten wennen aan de truitjes. Een week lang geen merkenshirts, maar nationale outfits – behalve bij het ploegentijdrijden. De Britten hebben een nieuw shirt onthuld. Een modern ontwerp met een vleugje retro.

Voor het ontwerp van de nieuwe outfit zijn Kalas en British Cycling teruggegaan naar 1959, het jaar waarin de Fransman André Darrigade in het Nederlandse Zandvoort wereldkampioen werd en Tom Simpson (vierde) de best geklasseerde Brit bleek. De basis is wit met een rode streep op borsthoogte. Daarbij een vermelding van GBR (in een customized lettertype), dat uiteraard verwijst naar ‘Great Britain’. Onder het shirt dragen de Britten navyblauwe bibshorts.

De Britse wielrenners hebben in de ontwerpfase meegedacht met de Tsjechische kledingfabrikant. Voor de totale productie, van idee tot uitvoering, is enkele maanden uitgetrokken. “Bij alles wat we doen, staan de renners centraal. Voor ons was het dus belangrijk om hen te betrekken bij het op maat maken van de kit. We wilden een outfit met een mooie uitstraling die voor trotsheid zorgt, zonder daarbij concessies te doen aan de prestaties of kwaliteit”, zegt Stephen Park, performance director bij de Britten.

Dani Rowe – aangetrouwde familie van Sky-renner Luke Rowe – won dit jaar tijdens de Commonwealth Games de bronzen medaille op de weg. De wielrenster uit Wales is blij met de nieuwe kit. “Het is geweldig dat we zijn betrokken bij het design. Er is daadwerkelijk iets gedaan met onze input en ik ben blij met het resultaat. Er is een moderne twist gegeven aan een klassiek shirt dat bovendien opvalt in koers. Ik kijk ernaar uit om dit shirt in Oostenrijk te dragen.”

Shirt voor fans

Britse fans kunnen het nieuwe shirt van Kalas bestellen. De Tsjechische fabrikant maakt al bijna dertig jaar premium wielerkits en volgens CEO Josef Filip is het nieuwe Britse shirt een van de projecten waar zijn ontwerpers met extra veel plezier aan hebben gewerkt.