Het nieuwe slot van het Britse merk is een volledig gepantserd D-slot dat is gemaakt van een nieuw composietmateriaal waarvoor patent is aangevraagd. De X-1 en X-3 bieden volgens Litelok de best denkbare bescherming tegen diverse diefstalpogingen, ook als dieven een slijpmachine inzetten. Veel goed georganiseerde dieven gebruiken dergelijke machines om peperdure fietsen mee te kunnen nemen.
Drie lagen
De nieuwe X-sloten zijn gemaakt van Barronium, een composiet materiaal dat Litelok heeft versmolten met een geharde, fijnkorrelige stalen kern met een hoge treksterkte. Litelok claimt dat Barronium beter bestand is tegen slijpen dan enig ander bestaand materiaal op de markt. De stalen kern biedt dan weer weerstand tegen sterke knipscharen.
De sloten uit de X-serie hebben een composietcoating rond hun stalen kern en een plant-based beschermlaag. Die derde laag moet vooral het lakwerk van je fiets beschermen en biedt dieven bij een poging tot diefstal extra snijweerstand.
Slotcilinder
Naast de weerstand tegen aanvallen heeft Litelok nog iets gedaan voor extra bescherming: de X-1 heeft een ART4-gecertificeerd slotmechanisme en bij de X-3 is de lat nog hoger gelegd met een Abloy Sentry slotcilinder. Dit gepatenteerde systeem wordt gewoonlijk alleen toegepast op zwaar beveiligde deuren in de defensie-, mijnbouw- en energiesector. Litelok beweert dat dit de eerste keer is dat deze kwaliteit en dit type slotcilinder wordt gebruikt in fietssloten.
Licht
De X-1 en X-3 zijn met respectievelijk 1,7 en 1,9 kilogram relatief licht voor dergelijke zwaar beveiligde sloten. Beide sloten zijn afgewerkt met reflecterende strepen en logo’s om je ’s nachts beter zichtbaar te maken en potentiële dieven duidelijk te maken dat je fiets veilig op slot staat. De X-1 heeft een adviesprijs van 171 euro, de X-3 kost 319 euro.