Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lazer vervangt MIPS door KinetiCore

Het Belgische helmenmerk Lazer zet een belangrijke stap. Het komt namelijk op de proppen met KinetiCore, een vervanging voor MIPS die eenvoudiger en lichter is. Bij de Vento, die werd ontwikkeld voor Wout van Aert en co, betekent dat bovendien een snellere en beter ventilerende helm dan de Bullet 2.0.

Traditioneel werd bij helmen vooral gekeken naar bescherming bij een lineaire impact, maar dat soort val komt bij fietsers quasi niet voor. Rotatie-impact heb je dan weer wel. KinetiCore kan je vergelijken met de kreukelzone bij auto’s. Na zomaar even 5000 helmen te testen kwam het Lazer-team op hetzelfde veiligheidsniveau als bij de geprezen MIPS-helmen. Door de gecontroleerde kreukelzones wordt de energie verdeeld over de verschillende kussentjes die vervormen en scheuren, waardoor meteen heel duidelijk is dat de helm moet worden vervangen. Ze staan apart van elkaar maar werken wel samen om je val te breken.

Wie de markt van de fietshelmen op de voet volgt, heeft misschien al gehoord van de sterren die Virginia Tech uitreikt. Die Amerikaanse universiteit heeft namelijk een eigen testprocedure ontwikkeld om de veiligheid van helmen te meten. Zo krijg je van een onafhankelijke bron een indicatie van hoe veilig jouw favoriete helm is.

Guido De Bruyne leidt ons door het hele proces van een helm.

“De procedure van Virginia Tech maakt deel uit van ons productieproces. Indien ze toch een minpuntje vinden, gaan we terug aan het werk”, zegt R&D manager Guido De Bruyne. In Europa, Amerika en Australië worden verschillende maatstaven voor de goedkeuring van helmen gehanteerd. Die verschillende certificeringen kunnen vooral bij de tophelmen leiden tot gewichtsverschillen omdat Lazer net zoals de meeste merken op elk mogelijk vlak het onderste uit de kan wil halen, uiteraard zonder de veiligheid in het gedrang te brengen.

Virginia Tech meet de rotatie-impact op zes verschillende punten. Op die manier krijgt Lazer al dan niet de bevestiging of de computermodellen kloppen. Intussen heeft Lazer maar liefst 19 helmen met het maximum van vijf sterren. Tot nu toe was dat weggelegd voor de MIPS-helmen maar er zijn nu ook drie KinetiCore-modellen bijgekomen. Je kan natuurlijk de vraag stellen waarom Lazer afstapt van de MIPS-technologie. De reden is eenvoudig: elk element dat aan een product wordt toegevoegd, betekent een compromis op het vlak van gewicht, ventilatie of functionaliteit. Daarom gingen de knappe koppen in Mechelen aan de slag om een balans te vinden in veiligheid en prestatie. Het is een technologie die is ontstaan door vanuit eenvoud te denken. Prestatie en vereenvoudiging gingen deze keer hand in hand. Daarvoor heeft Lazer samengewerkt met topuniversiteiten.

Een helm wordt duidelijk grondig getest.

Er zijn meteen zes nieuwe KinetiCore-producten. Zo maakt Lazer duidelijk dat het menens is. Ze kunnen ook op een ecologisch meer verantwoorde manier worden geproduceerd, want er is minder plastic en EPS nodig dan bij MIPS het geval was. Lazer voegt er graag nog aan toe dat niet alleen de helmproductie maar ook de verpakking ecologischer is geworden. Het plastic werd achterwege gelaten en er werd minder verf gebruikt.

Onze man is onder de indruk van het gewicht van zo’n ’testhoofd’.

Een directe vergelijking tussen de verschillende technologieën zien we bij de Jackal-mountainbikehelm. Die is getest zonder en met MIPS en met KinetiCore. Daaruit bleek dat de nieuwkomer zijn werk voortreffelijk deed. De Jackal KinetiCore (€ 199,99) heeft een magnetische gesp en plaats om een masker op te bergen. Er zijn luchtinlaten voorzien boven het masker en hij ventileert 5,2% beter. Deze nieuwe versie van de Jackal weegt 340 gram, wat 50 gram lichter is dan de MIPS en 20 gram minder dan de gewone. De verticale afstelling is verwerkt in het EPS-schuim en is gemakkelijk te bedienen. Dankzij de ‘Strap anchor’ kan je de riem van je masker verankeren. Het nieuwe ledlampje kan je eenvoudig achteraan vastklikken. Dat lampje kost misschien 29,99 euro maar lijkt door zijn gemak – opklikbaar, magnetische laadpoort en een stevige 40 lumen zichtbaarheid – wel de moeite.

Nieuwe helm voor Wout

De Vento KinetiCore (€ 270) is voor Wout van Aert gemaakt. Met de ploeg werd over het kleinste detail gediscussieerd. Zo zorgt het retentiesysteem voor betere ventilatie, want het creëert ruimte tussen helm en hoofd. Dankzij het ScrollSys-afstelsysteem krijg je een betere spanning. De wind stroomt vlot van voor naar achter en er is specifiek op toegezien dat er geen inlaten zijn die die stroom zouden hinderen. De helm is sneller dan de bestaande aerohelm, de Bullet 2.0, en met zijn 290 gram in maat S is hij een stevige 90 gram lichter. Het is nog altijd geen klimhelm, maar daarvoor heeft Lazer natuurlijk de Genesis in het gamma. Hij heeft een kleiner frontaal oppervlak en is iets smaller dankzij het gebruik van KinetiCore. Als 100% een hoofd zonder helm is, biedt deze Vento 94% koelingsefficiëntie, wat 5,4% beter is dan de Bullet 2.0.

De Vento is lichter, beter ventilerend en sneller dan de Bullet 2.0.

Voor het grote publiek is er de Strada KinetiCore (€ 109,99), eveneens met ScrollSys en brilpoort. Die weegt 270 gram, wat 20 gram lichter is dan de Blade+ MIPS die hij opvolgt. Op deze helm is er eveneens plaats voor het ledachterlicht. Wil je bescherming tegen de regen of betere aerodynamische eigenschappen, dan kan je er de specifieke Aeroshell op klikken, die nog een beetje ventilatie toelaat. Erzonder heeft de Strada 98% koelingsefficiëntie.

Met de Strada komt KinetiCore ook op een interessant prijspunt.

In tegenstelling tot de andere helmen is de ‘urban’ helm niet in-mold gemaakt, maar is het een hardshell, wat betekent dat de buitenste, harde schaal op het EPS-schuim is gekleefd. De CityZen KinetiCore gebruikt de KinetiCore-uitstulpingen niet alleen inwendig maar ook uitwendig. De ‘vleugels’ in de schaal zijn flexibel gemaakt om een eventuele impact te vertragen. De verticale afstelling is in het EPS-schuim ingewerkt. Dankzij de Lock Hole kan je een slot door de helm geleiden – handig als je jouw fiets inclusief helm ergens parkeert. Hier is de ledlamp opnieuw een mogelijk accessoire. Van Virginia Tech kreeg de CityZen vier sterren, wat veel is voor een dergelijk type helm. Hij is 100 gram lichter dan de One+ MIPS en 60 gram dan de gewone. De ventilatiescore zit op 92%.

Voor de jeugd is er de Nutz en Pnut Kineticore. Die bieden goede bescherming aan de slapen. Voor het gemak zit de gesp aan de zijkant en past het fitsysteem zich automatisch aan de hoofdomtrek aan. Deze helmen zijn 70 gram lichter geworden en de ledlamp is optioneel verkrijgbaar. Bij de Pnut is de achterkant afgevlakt om gemakkelijk in een kinderzitje te passen.

Lazer in het kort

Lazer is in 1919 ontstaan in Nijvel, toen nog onder de naam Frères Lacroix. In 1980 werd de toen futuristisch klinkende naam Lazer naar voren geschoven en in 2010 trok Lazer Sport weg van de motorhelmafdeling. Shimano kocht het bedrijf in 2016 over en dat betekende meteen ook een schaalversnelling, want Lazer Sport ging van één naar vijf nieuwe modellen per jaar.

Gerelateerde artikels