Deel dit artikel:

Lando: compromisloze mountainbikes van Factor

Factor, voornamelijk bekend om zijn exclusieve high-end racefietsen, pakt uit met niet een, maar meteen twee versies van hun crosscountry-race mountainbike, de Lando. Ofwel kies je voor de full-suspension of wel voor de hardtail-versie. Eender welke versie je neemt, het zijn beide bloedstollend snelle racebakken.

Factor Lando XC

De Lando XC is de full suspension die het doet met 100 of 115 millimeter veerweg achteraan en 120 millimeter veerweg vooraan, uiteraard op 29”-wielen. Het is de fiets waarmee je richting podium in zowel een xc-wedstrijd als een pittige, meerdaagse marathon rijdt.

De Lando XC is opgebouwd rond een carbonframe waarin de voortreffelijke DT Swiss R232 One demper – verticaal langs de zadelpenbuis gemonteerd – voor demping, grip en comfort moet zorgen. Deze plaatsing van een demper kent wel een aantal voordelen: zo is het systeem lichter en steviger. Omdat je gebruikmaakt van de reeds robuuste vormen rond het bottom bracket is er geen nood aan extra verstevigingen of carbonlagen om de demper op te hangen. Factor voorziet een ‘single pivot’-ophanging met naar keuze 115 of 110 millimeter veerweg.

De rocker is gemaakt uit een stuk carbon en is daardoor bijzonder stijf. Om het geheel een strakke en cleane look te geven, zijn de meeste bevestigingen verborgen of aan de niet-aandrijfzijde geplaatst. De scharnierpunten zijn in het frame geïntegreerd. De Split Seat Tube herkennen we van de racefietsen en zorgt eveneens voor een laag gewicht. De liggende achtervorken zijn uit een stuk gemaakt. 

Moderne geometrie

Een vlakke balhoofdhoek van 67° in combinatie met 120 millimeter veerweg maakt dat je ook op technisch terrein stevig snelheid kan maken. De 75,5° zitbuishoek in combinatie met een zero offset zadelpen maakt dat je mooi boven het bottom bracket gepositioneerd zit. De lange bovenbuis in combinatie met de relatief korte stuurpen houdt je zwaartepunt boven de achterkant van de fiets om tractie en controle te garanderen.

De Lando XC is beschikbaar als volledige bike of als los frame, in twee kleuren, Crystal Green of Vintage Blue. De volledige bike is voorzien van een DT Swiss F232 One vork en DT Swiss R 232 One demper, Black Inc Twenty Seven-wielen en de Sram XX1-groep. Reken op ruim € 8000 ($ 9199) voor een Lando XC.

Lando HT

De Lando HT is dan – zoals de naam het reeds weggeeft – de hardtailversie van de Factor Lando. Ook hier spreken we over een lichtgewicht carbonframe met een uitstekende stiffness-to-weight-verhouding in een minimalistisch pakket. De Lando HT is voor de pure, compromisloze racer waarvoor enkel de snelste tijd van belang is.

De Lando HT kan je ofwel met een 110 millimeter vork ofwel met een Black Inc vaste voorvork nemen. Een vaste vork is voer voor puristen die nog lichter willen of om de gravel-aspiraties van de Lando HT in de verf te zetten. De ranke staande achtervorken komen betrekkelijk laag samen op de zadelpenbuis wat, samen met een 31,6 millimeter zadelpen, voor het nodige comfort moet zorgen. De bevestiging van de achterrem is er eentje van het Flat Mount type. 

In de geometrietabel zien we een behoorlijk vlakke balhoofdhoek (68,5°), steile zitbuishoek (74,5°) en 430 millimeter korte chainstays. 

Net als de Lando XC is de Lando HT ook beschikbaar als volledige fiets of als los frame, in ofwel Vintage Blue of Naked Carbon. Een fraai afgemonteerde Lando XC met DT Swiss F232 One vork, Sram XX1-groep en Black Inc wielen kost om en bij € 6400 ($ 7099).

Black Inc

Factor Bikes heeft een eigen productiefaciliteit en fabriek in Taiwan. Daardoor kunnen ze snel en flexibel werken om zowel hun frames als onderdelen te ontwikkelen. Black Inc is het huismerk wat onderdelen betreft. De Lando-mountainbikes zijn voorzien van de nodige Black Inc-onderdelen. Met name de Twenty Seven-wielen, stuur/stuurpencombo en de verborgen GoPro-bevestiging trekken onze aandacht.