Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

La Vuelta by Santini: truitjes met een verhaal

Hoewel met de Giro de eerste van de drie grote rondes nog moet beginnen, zette de Italiaanse kledingfabrikant Santini vorige week al zijn partnership met de Ronde van Spanje in de verf. In Madrid werden de leiderstruien en een speciale La Vuelta-collectie voorgesteld en wij waren erbij.

In de Madrileense koffiebar ‘La Bicicleta’ geldt één devies: ‘Life’s too short to ride shit bikes’. Daar kunnen we ons best in vinden, al geldt dat wat ons betreft ook voor fietskleding. De Italiaanse kledingfabrikant streek niet voor niets neer in Madrid. Al voor het tweede jaar op rij zijn de Italianen officiële kledingpartner van de Ronde van Spanje. Om dat partnership in de verf te zetten, stelde Santini niet alleen de vier Vuelta-leiderstruien voor maar ook een bijzondere La Vuelta-collectie die vijf etappes van de Ronde van Spanje highlight.

Storytelling
Het was Santini’s hoofddesigner, de Ier Fergus Niland, die, onder het toeziend en goedkeurend oog van Santini CEO Monica Santini en Unipublic-manager Javier Guillén, toelichting gaf bij de nieuwe collectie. “We kozen vijf etappes of bijzondere locaties uit het Vueltaparcours van 2018 en gingen daarna aan de slag. De kunst was om de ziel van al deze etappes te vertalen in een reeks gesofistikeerde producten voor fietsers.” En dat is blijkbaar niet evident, zo gaf Monica Santini aan. “Fergus is een storyteller. Zijn ideeën overzetten op textiel bleek een uitdaging.” Dat ervoeren ze bij Santini overigens vorig jaar al, toen Fergus ook al enkele sleuteletappes vormgaf op een outfit. Onder andere de etappe naar de top van de legendarische en beruchte Angliru kreeg toen een eigen shirt. Dat verkocht als zoete broodjes waardoor over de lancering van een tweede reeks La Vuelta-outfits niet lang werd getwijfeld.

Van Madrid tot Baskenland
De kits die nu in het leven werden geroepen, dragen de namen Malaga, La Huesera (Lagos de Covadonga), Euskadi, Andorra, Km Cero (Madrid). Elke kit bestaat uit shirt korte mouwen, windvest, broek, sokken, petje en handschoenen. De designs zijn uniek en geïnspireerd door beelden, symbolen of verhalen die gelinkt zijn aan de respectievelijke locaties. Malaga is bijvoorbeeld een shirt dat meteen in het oog springt. Het gestreepte maritieme motief refereert aan het T-shirt waarin Malaga’s beroemdste inwoners, Pablo Picasso, ooit werd gefotografeerd. “En zo zit er een beetje storytelling in elk design”, besloot Fergus.

Santini’s La Vuelta-collectie is onder andere verkrijgbaar via de webshop van Santini, de officiële La Vuelta-webshop en een selecte groep van gespecialiseerde fietswinkels.