Deel dit artikel:

Hoe neem je een reservebandje zo voordelig mogelijk mee?

Als we van huis gaan voor een fietsrit hebben we het vrijwel allemaal bij ons: een reservebandje. De mensen van Specialized vroegen zich af: hoe kun je die het beste dragen om zo min mogelijk weerstand te ondervinden?

Natuurlijk zijn we (tenminste, de meesten van ons!) geen profs die voor hun brood rijden. Maar toch vinden we het aangenaam om af en toe snel te rijden en daarbij net als de ‘echte’ renners zo aerodynamisch mogelijk voor de dag te komen. Als we lekrijden hebben we geen volgwagen die we kunnen oproepen, dus dragen we een bandje mee. Specialized onderzocht in een windtunnel hoe je het bandje het beste kunt meenemen: in de achterzak, onder het zadel of in een gereedschapsbidon.

Een specialist van het fietsenmerk liet dezelfde renner op dezelfde fiets met gelijke afstelling een aantal maal in de windtunnel in Morgan Hill rijden. Uit de proeven kwam naar voren dat een compact zadeltasje met band of een reservebandje in de achterzak geen verschil maakt qua aerodynamische prestatie. Het maakt qua weerstand zelfs niet of nauwelijks uit of je wel of geen reservebandje bij je hebt, want je bent even snel.

Uit het onderzoek in de windtunnel blijkt wel dat je met de reserveband in de gereedschapsbidon net wat langzamer bent. Om precies te zijn: twee seconden over een afstand van veertig kilometer. Het is dus eigenlijk te verwaarlozen.

Ons advies luidt: neem in ieder geval een reserveband mee, want je bent zeker en vast langzamer als je lekrijdt en geen vervanger bij hebt. Het aantasten van de aerodynamica kan volgens dit onderzoek geen argument zijn om het reservebandje thuis te laten liggen.